Türkiye
Cumhuriyeti'nin kuruluşuyla birlikte, Türkiye ekonomisini güçlendirmek için
yeni bir sanayi ve ticaret yatırımı gerekliydi. Bu nedenle İzmir İktisat Kongresi’nde
temelleri atılan ilk ulusal banka olan Türkiye İş Bankası, 26 Ağustos 1924
yılında Atatürk tarafından Celal Bayar önderliğinde kurulmuştur. Özel sektörü geliştirmek
için kurulan Türkiye İş Bankası, kurumsal reklamlarını da bu süreçte yayınlamaya
başlamıştır. Kurumsal reklamlar, Bankanın kimliğini, kuruluş amacını ve
politikalarını ortaya çıkarması açıdan önemlidir. Bu nedenle çalışmada, Türkiye
İş Bankası’nın 1924–1928 yılları arasında yayınladığı kurumsal reklamlar,
Banka’nın kurumsal iletişimi açısından incelenmiştir. Bu çerçeve kapsamında
kurumsal reklamlar dönemin gazeteleri olan Hakimiyet-i Milliye, Milliyet ve
Akşam gazetelerinden toplanarak nitel metin analizi yöntemiyle çözümlenmiştir.
Sonuç olarak, Türkiye İş Bankası kurumsal reklamları aracılığıyla kimliğini,
amacını ve politikalarını yansıtmaktadır hipotezi doğrulanmıştır
Akgüç, Ö. (1987), 100 Soruda Türkiye’de Bankacılık. 100 soruda dizisi:54, Aralık, İstanbul: Gerçek Yayınevi.
Akyürek, R. (1996), “Halkla İlişkiler ve Kurumsal Reklam”, Pazarlama Dünyası, 58 (10), 46-47.
Artun, T. (1983). İşlevi-Gelişimi-Özellikleri ve Sorunlarıyla Türkiye'de Bankacılık. Ankara, Türkiye: Tekin Yayınevi.
Aysan, M. A. (2004). Atatürk'ün Ekonomi Politikası. İstanbul, Türkiye: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
Can, H. (1992). Organizasyon ve Yönetim. Ankara: Adım Yayıncılık.
Cem, İ. (1989). Türkiye’de Geri Kalmışlığın Tarihi. İstanbul: Doğan Ofset.Cutlip, M. S., Center, H. A. ve Broom G. (1985).Effective Public Relations. 6th Edition. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
Çamdereli, M. (2005). Ana Çizgileriyle Halkla İlişkiler. İstanbul: Salyangoz Yayınları.
Garbet, F. T.( 1981). Corporate Advertising The What, The Why and The How, New York: McGraw-Hill Book Co.
Grunig E. J. ve Hunt, T. (1984), Managing Public Relations, Holt: Rinehart and Wilson.
Jefkins, F. (1991). Advertising, 2nd Edition, London: Pitman Publishing.
Kazancı, M. (2002). Kamuda ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler. 4. Baskı. Ankara: Turhan Kitabevi.
Keyder, Ç. (1993). Dünya Ekonomisi Ġçinde Türkiye (1923-1929). İstanbul, Türkiye: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Kocabaşoğlu, U. (2001). Türkiye İş Bankası Tarihi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Kocabaş, F., Elden, M., Yurdakul, N. (1999). Reklam ve Halkla İlişkilerde Hedef Kitle. İstanbul: İletişim Yayınları.
Lesly, P. (1983). Lesly’s Public Relations Handbook. 3.rd Edition. New Jersey: PrenticeHall.
Macewen, C. E. (1989). CorporateAdvertising and Its Role in Public Relations. C. Burger içinde, Experts in Action Inside Public Relations. New York: Longman.
Moriarty, E.S. (1991). Creative Advertising Theory and Practice. New Jersey: Printice Hall Englewood Cliffs.
O’guınn C., T., Allen, T C., Semenik, J.R. (1997). Advertising. USA: South-Western College Publisihing An Internatıonal Thomson Publishing Company.
Oluç, M. (1990). “Reklam”, Pazarlama Dünyası, 4 (20), 3-18.
Sabuncuoğlu, Z. (1998) İşletmelerde Halkla İlişkiler. Ezgi Yayıncılık.
Seıtel, P. F. (1987). The Practice of Public Relations. Ohio: Merrill Publishing Company.
Tezel, Y. (2015). Cumhuriyet Döneminin İktisadi Tarihi (1923-1950). İstanbul, Türkiye: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Türkiye İş Bankası Sürdürebilirlik Raporu. (2014). Sürdürebilirlik Raporu 2014.
Wells, W., Burnett, J., Mariarity, S. (1989). Advertising Principles and Practice. USA: Prentice Hall.
GAZETELER
Hâkimiyet-i Milliye, 29–31 Ağustos, 1 Eylül 1924: 4–10 Eylül 1924; 20, 21 Mayıs, 1925
Milliyet, 5 Haziran 1926; 2–6 Ağustos, 22 Eylül 1926; 28 Haziran 1927; 2-6 Eylül 1927; 10-22 Eylül 1927
Akşam: 2-10 Mart, 10-12 Nisan, 3 Eylül, 13-14 Ekim 1928; 9-10 Kasım 1928; 15–22 Kasım 1928; 1 Ocak–24 Şubat, 1928.
Akgüç, Ö. (1987), 100 Soruda Türkiye’de Bankacılık. 100 soruda dizisi:54, Aralık, İstanbul: Gerçek Yayınevi.
Akyürek, R. (1996), “Halkla İlişkiler ve Kurumsal Reklam”, Pazarlama Dünyası, 58 (10), 46-47.
Artun, T. (1983). İşlevi-Gelişimi-Özellikleri ve Sorunlarıyla Türkiye'de Bankacılık. Ankara, Türkiye: Tekin Yayınevi.
Aysan, M. A. (2004). Atatürk'ün Ekonomi Politikası. İstanbul, Türkiye: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
Can, H. (1992). Organizasyon ve Yönetim. Ankara: Adım Yayıncılık.
Cem, İ. (1989). Türkiye’de Geri Kalmışlığın Tarihi. İstanbul: Doğan Ofset.Cutlip, M. S., Center, H. A. ve Broom G. (1985).Effective Public Relations. 6th Edition. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
Çamdereli, M. (2005). Ana Çizgileriyle Halkla İlişkiler. İstanbul: Salyangoz Yayınları.
Garbet, F. T.( 1981). Corporate Advertising The What, The Why and The How, New York: McGraw-Hill Book Co.
Grunig E. J. ve Hunt, T. (1984), Managing Public Relations, Holt: Rinehart and Wilson.
Jefkins, F. (1991). Advertising, 2nd Edition, London: Pitman Publishing.
Kazancı, M. (2002). Kamuda ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler. 4. Baskı. Ankara: Turhan Kitabevi.
Keyder, Ç. (1993). Dünya Ekonomisi Ġçinde Türkiye (1923-1929). İstanbul, Türkiye: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Kocabaşoğlu, U. (2001). Türkiye İş Bankası Tarihi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Kocabaş, F., Elden, M., Yurdakul, N. (1999). Reklam ve Halkla İlişkilerde Hedef Kitle. İstanbul: İletişim Yayınları.
Lesly, P. (1983). Lesly’s Public Relations Handbook. 3.rd Edition. New Jersey: PrenticeHall.
Macewen, C. E. (1989). CorporateAdvertising and Its Role in Public Relations. C. Burger içinde, Experts in Action Inside Public Relations. New York: Longman.
Moriarty, E.S. (1991). Creative Advertising Theory and Practice. New Jersey: Printice Hall Englewood Cliffs.
O’guınn C., T., Allen, T C., Semenik, J.R. (1997). Advertising. USA: South-Western College Publisihing An Internatıonal Thomson Publishing Company.
Oluç, M. (1990). “Reklam”, Pazarlama Dünyası, 4 (20), 3-18.
Sabuncuoğlu, Z. (1998) İşletmelerde Halkla İlişkiler. Ezgi Yayıncılık.
Seıtel, P. F. (1987). The Practice of Public Relations. Ohio: Merrill Publishing Company.
Tezel, Y. (2015). Cumhuriyet Döneminin İktisadi Tarihi (1923-1950). İstanbul, Türkiye: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Türkiye İş Bankası Sürdürebilirlik Raporu. (2014). Sürdürebilirlik Raporu 2014.
Wells, W., Burnett, J., Mariarity, S. (1989). Advertising Principles and Practice. USA: Prentice Hall.
GAZETELER
Hâkimiyet-i Milliye, 29–31 Ağustos, 1 Eylül 1924: 4–10 Eylül 1924; 20, 21 Mayıs, 1925
Milliyet, 5 Haziran 1926; 2–6 Ağustos, 22 Eylül 1926; 28 Haziran 1927; 2-6 Eylül 1927; 10-22 Eylül 1927
Akşam: 2-10 Mart, 10-12 Nisan, 3 Eylül, 13-14 Ekim 1928; 9-10 Kasım 1928; 15–22 Kasım 1928; 1 Ocak–24 Şubat, 1928.
Özdemir, Ö. (2018). Kurumsal İletişim Açısından Türkiye İş Bankası’nın Kurumsal Reklamları: 1924-1928. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 358-378.
AMA
Özdemir Ö. Kurumsal İletişim Açısından Türkiye İş Bankası’nın Kurumsal Reklamları: 1924-1928. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2018;7(1):358-378.
Chicago
Özdemir, Özlem. “Kurumsal İletişim Açısından Türkiye İş Bankası’nın Kurumsal Reklamları: 1924-1928”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7, sy. 1 (Haziran 2018): 358-78.
EndNote
Özdemir Ö (01 Haziran 2018) Kurumsal İletişim Açısından Türkiye İş Bankası’nın Kurumsal Reklamları: 1924-1928. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7 1 358–378.
IEEE
Ö. Özdemir, “Kurumsal İletişim Açısından Türkiye İş Bankası’nın Kurumsal Reklamları: 1924-1928”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 1, ss. 358–378, 2018.
ISNAD
Özdemir, Özlem. “Kurumsal İletişim Açısından Türkiye İş Bankası’nın Kurumsal Reklamları: 1924-1928”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7/1 (Haziran 2018), 358-378.
JAMA
Özdemir Ö. Kurumsal İletişim Açısından Türkiye İş Bankası’nın Kurumsal Reklamları: 1924-1928. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;7:358–378.
MLA
Özdemir, Özlem. “Kurumsal İletişim Açısından Türkiye İş Bankası’nın Kurumsal Reklamları: 1924-1928”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 1, 2018, ss. 358-7.
Vancouver
Özdemir Ö. Kurumsal İletişim Açısından Türkiye İş Bankası’nın Kurumsal Reklamları: 1924-1928. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;7(1):358-7.