Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin İklim Değişikliği Ve Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalıklarının Değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi Örneği

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 667 - 688, 21.12.2018

Öz

Çevre
sorunları küresel anlamda çözüm aranan sorunlar arasındadır. Çünkü çevre
sorunları sınırları aşan ve hatta tek bir ülkenin çabasıyla çözülemeyecek
nitelikteki sorunlardır. İklim değişikliği de bunun en belirgin örneğidir. Tüm
dünya iklim değişikliğini önleyebilmek adına toplantılar ve zirveler
düzenlemekte ama çabalar çoğu kere beklentileri karşılayamamaktadır. Bunun en
temel sebebi olarak çevre sorunları ve iklim değişikliğine ilişkin farkındalık
düzeyinin düşüklüğüdür. Bu nedenle buna yönelik farkındalık düzeyinin
yükselmesi çözüm adına bir umut olabilecektir. Ancak konuyla ilgili durum
tespiti yapan çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışma tam da bu noktada
üniversite öğrencilerinin iklim değişikliği ve çevre sorunlarına ilişkin
farkındalıklarını ortaya koymak ve karar alıcı otoritelere de bu konuda veri
temin etmeyi amaçlamaktadır.



Kesitsel
tipte yapılan bu araştırmada örneklem seçimine gidilmeyip tüm evrene ulaşmak
hedeflenmiştir. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Kamu Yönetimi öğrencilerinden (N:837), n:471 öğrenci ile araştırma
yürütülmüştür. Çalışmanın verileri anket formu aracılığı ile yüz yüze
görüşülerek toplanmıştır.  Katılımcıların
%45,6’sı kadın, %51,4’ü erkektir ve
ortalama yaşı 20.7±1.65 (18-26)’dir. Öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik
tutum puanların ortalaması 40.8±5.75 ve tutum puanları yüksek olarak
bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik tutumları ile iklim
değişikliğine yönelik algıları arasında %99 güven aralığında pozitif yönlü ve
orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.



Sonuç olarak, çalışmaya katılan öğrencilerin iklim
değişikliğine yönelik görüşlerinin çoğunlukla pozitif bir eğilim gösterdiği ve
iklim değişikliği algılarının yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin
çevre sorunlarına yönelik tutumlarının artmasının, iklim değişikliğine yönelik
algılarını da arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akalın, M. (2013). Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Nedeniyle Oluşan Doğal Felaketlerin İnsan Sağlığı Üzerine Etkileri. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2; 29-43.
  • Aksu, Y. (2009). Fen ve Teknoloji İle Sınıf Öğretmenlerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Çetinsoy, F.F. (2010). Küresel İklim Değişikliği: Avrupa Birliği ve Türk Tarımı (Yayınlanmış Yükseklisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2012). İklim Değişikliğinin Farkında Mıyız? Ankara: Türkiye’nin İklim Değişikliği II. Ulusal Bildiriminin Hazırlanması Projesi Yayını.
  • EM-DAT The International Disaster Database. http://www.emdat.be/. Erişim: 31.05.2018.
  • Erol, G.H ve Gezer, K. (2006). Prospective Of Elementary School Teachers’ Attitudes Toward Environment And Environmental Problems. International Journal Of Environmental And Science Education , 1(1): 65-77.
  • European Perceptions of Climate Change (EPCC) (2017). Topline Findings Of A Survey Conducted İn Four European Countries İn 2016. https://orca.cf.ac.uk/98660/7/EPCC.pdf , Erişim: 30.05.2018.
  • Güloğlu, Y. ve Bulut, A. (2016). İklim Değişikliği Konusunda Orman Fakültesi Öğrencilerinin Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi (Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Örneği). Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 16 (2): 640-654.
  • Güven, E. (2013). Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Tutumlarının Belirlenmesi, GEFAD / GUJGEF 33(2): 411-430.
  • Kadıoğlu, M. 2012. Türkiye’de İklim Değişikliği Risk Yönetimi. Türkiye’nin Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi’ne İlişkin İkinci Ulusal Bildirimi Hazırlık Faaliyetlerinin Desteklenmesi Projesi. Ankara: Turkiye’nin İklim Değişikliği II. Ulusal Bildiriminin Hazırlanması Projesi Yayını.
  • Kadıoğlu, M., (2007). İklim Değişiklikleri ve Etkileri. TMMOB Afet Sempozyumu Bildiriler Kitabı. http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/3889.pdf.
  • Karaman, S. Ve Gökalp, Z. (2010). Küresel Isınma ve İklim Değişikliğinin Su Kaynakları Üzerine Etkileri. Tarım Bilimleri Araştırma Dergisi, 3 (1): 59-66.
  • Keleş, R., Hamamcı C., Çoban A. (2012). Çevre Politikası. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Leiserowitz A, Smith N, Marlon JR.(2010). Americans’ Knowledge of Climate Change. Yale Project on Climate Change Communication. New Haven, CT, Yale University.
  • Oğuz, D., Çakcı, I., Kavasa, S. (2011). Yüksek Öğretimde Öğrencilerin Çevre Bilinci, SDÜ Orman Fakültesi Dergisi ,12: 34-3.
  • Polat, K., ve Dellal, İ.(2016). Göksu Deltasında Çeltik Yetiştiriciliği Yapan Üreticilerin İklim Değişikliği Algısı ve İyi Tarım Uygulamaları Yapmalarında Etkili Faktörlerin Belirlenmesi. TEAD, 2016; 2(2): 46-54.
  • Polat, S ve Kırpık, C. (2013). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1):205 – 227.
  • Tetik, N. Ve Acun, A. (2015). Turizm Öğrencilerinin Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Algısı ve Görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8 (41): 1459- 1476.
  • The Global Risks Report 2018. http://www3.weforum.org/docs/WEF_GRR18_Report.pdf. Erişim: 31.05.2018.
  • Toprak, Z.,(2012). Çevre Yönetimi ve Politikası. İzmir: Albi Yayınları.
  • Türkeş, M. (2012). Türkiye’de Gözlenen Ve Öngörülen İklim Değişikliği, Kuraklık Ve Çölleşme. Ankara Üniversitesi Çevrebilimler Dergisi, 4 (2): 1-32.
  • UNFCCC (2007). Climate Change: Impacts, Vulnerabilities and Adaptation in Developing Countries. Boon. https://unfccc.int/resource/docs/publications/impacts.pdf
  • Wei, J., Hansen, A., Zhang, D,, Li, H., Liu, Q., Sun, Y., Bi, Peng (2014). Perception, Attitude and Behavior in Relation to Climate Change: A Survey among CDC Health Professionals in ShanxiProvince, China. Environmental Research, 134 (2014): 301-308.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülhan Şen 0000-0002-9080-2546

Yunus Emre Özer 0000-0002-6503-4573

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şen, G., & Özer, Y. E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İklim Değişikliği Ve Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalıklarının Değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 667-688.
AMA Şen G, Özer YE. Üniversite Öğrencilerinin İklim Değişikliği Ve Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalıklarının Değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2018;7(2):667-688.
Chicago Şen, Gülhan, ve Yunus Emre Özer. “Üniversite Öğrencilerinin İklim Değişikliği Ve Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalıklarının Değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi Örneği”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7, sy. 2 (Aralık 2018): 667-88.
EndNote Şen G, Özer YE (01 Aralık 2018) Üniversite Öğrencilerinin İklim Değişikliği Ve Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalıklarının Değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7 2 667–688.
IEEE G. Şen ve Y. E. Özer, “Üniversite Öğrencilerinin İklim Değişikliği Ve Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalıklarının Değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi Örneği”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 2, ss. 667–688, 2018.
ISNAD Şen, Gülhan - Özer, Yunus Emre. “Üniversite Öğrencilerinin İklim Değişikliği Ve Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalıklarının Değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi Örneği”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7/2 (Aralık 2018), 667-688.
JAMA Şen G, Özer YE. Üniversite Öğrencilerinin İklim Değişikliği Ve Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalıklarının Değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;7:667–688.
MLA Şen, Gülhan ve Yunus Emre Özer. “Üniversite Öğrencilerinin İklim Değişikliği Ve Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalıklarının Değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi Örneği”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 2, 2018, ss. 667-88.
Vancouver Şen G, Özer YE. Üniversite Öğrencilerinin İklim Değişikliği Ve Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalıklarının Değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;7(2):667-88.

downloaddownloaddownloaddownload  download  download       download     download      download download    download  download download download downloaddownload