Edebi eserler, bireyin ve toplumun
şuurlu bir hâle getirilmesi ve değerlerin sonraki nesillere aktarılması açısından
önem arz ederler. Geleceğini inşa
etmek isteyen ve değerlerini kaybetmek istemeyen bir toplum için eğitim değerlerinin
edebiyat metinleri üzerinden muhatabına ulaştırılması oldukça kıymetlidir. Bu bağlamda
neredeyse bütün toplumlar kendi değerlerini yaşatmak için çocuklara ve gençlere
yönelik eserler yazarlar. Özellikle günümüzde çocuklar ve gençler için yazılan
yüzlerce edebi metin bulunmaktadır. Hiç şüphe yok ki modern metinler günümüz
okuyucusu için birçok değerli bilgiyi barındırmaktadır. Fakat değer eğitimi
sadece günümüz metinleriyle sağlanacak bir husus değildir. Bu anlamda klasik
Türk edebiyatı metinlerinden de istifade edilebilir.
Klasik Türk edebiyatı zaman zaman toplumdan ve
toplumun dertlerinden uzak kalmakla eleştirilmiştir. Bu eleştirinin genele
yayılarak yapılması doğru değildir. Klasik Türk edebiyatı metinleri içerisinde
bu eleştiriyi haksız çıkaracak nitelikte birçok eser bulunmaktadır. Özellikle
ahlakî, dinî-tasavvufî mesnevilerden eğitim değerleri bakımından istifade
edilebilir. Bu çalışmada XVII. yüzyıl şairlerinden Za‘îfî’nin Ahbârü’l-‘İber
mesnevisi özelinde eğitim değerlerine dair tespitlerde bulunulmuş, bu
çalışmadan yola çıkılarak değerler eğitimi paralelinde klasik Türk edebiyatı
metinlerinden istifade etmenin önemi vurgulanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |