Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Algı Bağlamında Mekan Tasarım Bileşenlerinin İncelenmesi- Adana Arkeoloji Müzesi

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 232 - 244, 31.12.2020
https://doi.org/10.47130/bitlissos.804061

Öz

Bireyin bulunduğu çevredeki görsel girdilerin niteliği, görsel kültürün oluşumunda önemli bir etkendir. Normal şartlarda birey yaşadığı, gezdiği, bulunduğu mekânlar içerisinde sürekli görsel iletişim içindedir. Bu süreçte görsel algıya dayalı uyarıcı öğelerin örgütlenişi, bireyin mekânı algılama ve anlamlandırma sürecini doğrudan etkilemektedir. Müzeler, toplumun ilgisini çekerek; ziyaretçileri için bilişsel süreçler oluşturmayı hedefler. Ziyaretçilerin görsel algı deneyimleri, çağdaş müzecilik anlayışındaki eğitim işlevi için de önemli bir faktördür. Bu çalışmada, müzelerde mekânı ve sergilenen eserleri algılama ve anlamlandırma sürecini etkileyen tasarım bileşenlerini irdelemek amaçlanmıştır. Çalışma alanı Adana Arkeoloji Müzesi ile sınırlandırılmıştır. Seçilen mekân içerisinde görsel algıyı uyaran faktörler eser, mekân ve birey ilişkisi bağlamında değerlendirilmiştir. Bu bağlamda müze deneyimindeki iç mekân unsurlarının, mekânın ve sergilenen eserlerin algılanmasına yönelik etkileri analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • Altunbaş, A. & Özdemir, Ç. (2012). Çağdaş Müzecilik Anlayışı ve Ülkemizde Müzeler. Mesleki/Bilimsel Çalışmalar ve Yayınlar.
  • Ambrose, T. & Paine C. (1993). Museum Basics. London: Routledge.
  • Avar, A. A. (2009). Lefebvre’in Üçlü –Algılanan, Tasarlanan, Yaşanan Mekân– Diyalektiği. Dosya, 17, 7-17.
  • Aykut, Z.,(2017). Müze Sergilemelerinde İzleyici-Sergi Etkileşimi Bağlamında Mekân Tasarımı. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 2(2), 219-242.
  • Balık, D., (2009). Çağdaş Sanat Müzelerinde“Yeni” Mekan Deneyimi (yüksek lisans tezi). İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Belcher, M. (1991). Exhibitions in Museums. London: Smithsonian Institution Press.
  • Bulduk, B.,(2007). Minimal Sanatta Form ve Mekan İlişkisi (yüksek lisans tezi) İstanbul: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Coşkun, C., (2017). Bir Sergileme Yöntemi Olarak Artırılmış Gerçeklik. Sanat ve Tasarım Dergisi, (20), 61-75.
  • DS/EN 12464-1. (2009). Lightandlighting -Lighting of workplaces - Part 1: Indoorworkplaces.
  • Ertan, G. (2016). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı, İstanbul: Alternatif Yayıncılık
  • Gezer H.,(2012). Mekânı Kavrama Sürecinde Algılama Bileşenleri, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl: 11 Sayı: 21 Bahar 2012 / 1.
  • Giebelhausen, M., (2006),Thearchitecture is themuseum. New museumtheoryandpractice. (Ed: J. Marstine). Oxford:Blackwell Publishing, pp 41,42.
  • Greenberg, S., (2005). The vita lmuseum. Reshaping museumspace. Architecture, design, exhibitions. (Ed: S. Macleod).London: Published by Routledge.
  • Greg, H. (2001). Museums, Means and Ends. Ethos 9 (1), 31.
  • Haq, S.,Zimring, C., (2003). Just DownThe Road a Piece: The Development of Topological Knowledge of Building Layouts, Environment and Behavior, 35, no.1.
  • ICOM (2007), ICOM Statutes. 21st ICOM General Conference, Vienna. 3.1.
  • Kandemir, Ö. & Uçar, Ö., (2015). Değişen Müze Kavramı Ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 17-47
  • Keifer-Boyd, K.,Amburgy, P., & Knight, W. (2003). Three approach estotea ching visual culture in K-12 school contexts. Art Education, 37 (2), 46.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın Üretimi. (Çev. I. Ergüden). İstanbul : Sel Yayıncılık, 2. Baskı.
  • Lehmbruck, M. (2001). Museum, psychology and architecture. Museum International. UNESCO. 53(4), 64.
  • Lord, G. D. & Lord, B. (1999). The Manual of Museum Planning. London : The Stationary Office.
  • Lynch, K., (2010). Kent İmgesi, çev: İrem Başaran, 1. Baskı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mamur, N. (2012). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Görsel Kültür Diyaloglarına Yönelik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(3) .
  • Norberg-Schulz, C. (1971). Existance, Space and Architecture. Londra: Studio Vista.
  • Parsa, A. F. (2007). İmgenin Gücü ve Görsel Kültürün Yükselişi. Fotoğraf Dergisi s. 19.
  • Uysal, A. (2011). Görsel Kültürün Ve Sosyo-Kültürel Olguların Öğrenci Resimlerindeki İmgelere Etkileri. Akademik Bakış Dergisi, 24, 1-20.
  • Üngür, E. (2011). Mekân Kavramının Disiplinler Arası Tarihsel Değişimi Üzerinden Mimarlık ve Mekân İlişkileri (yüksek lisans tezi). İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Van De Ven, C. (1978). Space in Architecture: TheEvolution of a New Idea in theTheoryandHistory of the Modern Movements. Amsterdam : Van GorcumAssen.
Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 232 - 244, 31.12.2020
https://doi.org/10.47130/bitlissos.804061

Öz

Kaynakça

  • Altunbaş, A. & Özdemir, Ç. (2012). Çağdaş Müzecilik Anlayışı ve Ülkemizde Müzeler. Mesleki/Bilimsel Çalışmalar ve Yayınlar.
  • Ambrose, T. & Paine C. (1993). Museum Basics. London: Routledge.
  • Avar, A. A. (2009). Lefebvre’in Üçlü –Algılanan, Tasarlanan, Yaşanan Mekân– Diyalektiği. Dosya, 17, 7-17.
  • Aykut, Z.,(2017). Müze Sergilemelerinde İzleyici-Sergi Etkileşimi Bağlamında Mekân Tasarımı. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 2(2), 219-242.
  • Balık, D., (2009). Çağdaş Sanat Müzelerinde“Yeni” Mekan Deneyimi (yüksek lisans tezi). İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Belcher, M. (1991). Exhibitions in Museums. London: Smithsonian Institution Press.
  • Bulduk, B.,(2007). Minimal Sanatta Form ve Mekan İlişkisi (yüksek lisans tezi) İstanbul: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Coşkun, C., (2017). Bir Sergileme Yöntemi Olarak Artırılmış Gerçeklik. Sanat ve Tasarım Dergisi, (20), 61-75.
  • DS/EN 12464-1. (2009). Lightandlighting -Lighting of workplaces - Part 1: Indoorworkplaces.
  • Ertan, G. (2016). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı, İstanbul: Alternatif Yayıncılık
  • Gezer H.,(2012). Mekânı Kavrama Sürecinde Algılama Bileşenleri, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl: 11 Sayı: 21 Bahar 2012 / 1.
  • Giebelhausen, M., (2006),Thearchitecture is themuseum. New museumtheoryandpractice. (Ed: J. Marstine). Oxford:Blackwell Publishing, pp 41,42.
  • Greenberg, S., (2005). The vita lmuseum. Reshaping museumspace. Architecture, design, exhibitions. (Ed: S. Macleod).London: Published by Routledge.
  • Greg, H. (2001). Museums, Means and Ends. Ethos 9 (1), 31.
  • Haq, S.,Zimring, C., (2003). Just DownThe Road a Piece: The Development of Topological Knowledge of Building Layouts, Environment and Behavior, 35, no.1.
  • ICOM (2007), ICOM Statutes. 21st ICOM General Conference, Vienna. 3.1.
  • Kandemir, Ö. & Uçar, Ö., (2015). Değişen Müze Kavramı Ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 17-47
  • Keifer-Boyd, K.,Amburgy, P., & Knight, W. (2003). Three approach estotea ching visual culture in K-12 school contexts. Art Education, 37 (2), 46.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın Üretimi. (Çev. I. Ergüden). İstanbul : Sel Yayıncılık, 2. Baskı.
  • Lehmbruck, M. (2001). Museum, psychology and architecture. Museum International. UNESCO. 53(4), 64.
  • Lord, G. D. & Lord, B. (1999). The Manual of Museum Planning. London : The Stationary Office.
  • Lynch, K., (2010). Kent İmgesi, çev: İrem Başaran, 1. Baskı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mamur, N. (2012). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Görsel Kültür Diyaloglarına Yönelik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(3) .
  • Norberg-Schulz, C. (1971). Existance, Space and Architecture. Londra: Studio Vista.
  • Parsa, A. F. (2007). İmgenin Gücü ve Görsel Kültürün Yükselişi. Fotoğraf Dergisi s. 19.
  • Uysal, A. (2011). Görsel Kültürün Ve Sosyo-Kültürel Olguların Öğrenci Resimlerindeki İmgelere Etkileri. Akademik Bakış Dergisi, 24, 1-20.
  • Üngür, E. (2011). Mekân Kavramının Disiplinler Arası Tarihsel Değişimi Üzerinden Mimarlık ve Mekân İlişkileri (yüksek lisans tezi). İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Van De Ven, C. (1978). Space in Architecture: TheEvolution of a New Idea in theTheoryandHistory of the Modern Movements. Amsterdam : Van GorcumAssen.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özlem Uslu 0000-0002-2645-9616

Gamze Yalçin 0000-0003-2228-4270

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uslu, Ö., & Yalçin, G. (2020). Görsel Algı Bağlamında Mekan Tasarım Bileşenlerinin İncelenmesi- Adana Arkeoloji Müzesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 232-244. https://doi.org/10.47130/bitlissos.804061
AMA Uslu Ö, Yalçin G. Görsel Algı Bağlamında Mekan Tasarım Bileşenlerinin İncelenmesi- Adana Arkeoloji Müzesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2020;9(2):232-244. doi:10.47130/bitlissos.804061
Chicago Uslu, Özlem, ve Gamze Yalçin. “Görsel Algı Bağlamında Mekan Tasarım Bileşenlerinin İncelenmesi- Adana Arkeoloji Müzesi”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9, sy. 2 (Aralık 2020): 232-44. https://doi.org/10.47130/bitlissos.804061.
EndNote Uslu Ö, Yalçin G (01 Aralık 2020) Görsel Algı Bağlamında Mekan Tasarım Bileşenlerinin İncelenmesi- Adana Arkeoloji Müzesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9 2 232–244.
IEEE Ö. Uslu ve G. Yalçin, “Görsel Algı Bağlamında Mekan Tasarım Bileşenlerinin İncelenmesi- Adana Arkeoloji Müzesi”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 9, sy. 2, ss. 232–244, 2020, doi: 10.47130/bitlissos.804061.
ISNAD Uslu, Özlem - Yalçin, Gamze. “Görsel Algı Bağlamında Mekan Tasarım Bileşenlerinin İncelenmesi- Adana Arkeoloji Müzesi”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9/2 (Aralık 2020), 232-244. https://doi.org/10.47130/bitlissos.804061.
JAMA Uslu Ö, Yalçin G. Görsel Algı Bağlamında Mekan Tasarım Bileşenlerinin İncelenmesi- Adana Arkeoloji Müzesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;9:232–244.
MLA Uslu, Özlem ve Gamze Yalçin. “Görsel Algı Bağlamında Mekan Tasarım Bileşenlerinin İncelenmesi- Adana Arkeoloji Müzesi”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 9, sy. 2, 2020, ss. 232-44, doi:10.47130/bitlissos.804061.
Vancouver Uslu Ö, Yalçin G. Görsel Algı Bağlamında Mekan Tasarım Bileşenlerinin İncelenmesi- Adana Arkeoloji Müzesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;9(2):232-44.

downloaddownloaddownloaddownload  download  download       download     download      download download    download  download download download downloaddownload