The architectural form and the environment it creates, which serve as an important representation in the transmission of ideologies, are full of indicators that make the presence and power of dominant emotions felt. It is possible to observe these indicators of spatial representation at all layers from the building scale to the city scale. Religious ideologies reflected in the form at the building scale are generally effective in religious buildings as well as in symbolic public buildings such as museums, monuments, etc. In this study, to read religious ideologies or symbols through architectural form, the Doha Museum of Islamic Arts, which has symbolic value, has been analyzed on form and close environment design. The Doha Museum of Islamic Arts was analyzed in two stages: the reflection of mystical symbols on the form due to the presence of Islamic artifacts and the reflection of religious building elements on the form due to the architect's discourse indicating that he was influenced by a religious building. As a result of the study, it was determined that the museum contains many ideologies both on the form and in the design of the immediate environment
Ideology Architectural Form Ideological Architecture Imaginary Meaning Doha Museum of Islamic Art
İdeolojilerin aktarılmasında önemli bir temsil görevi gören mimari form ve oluşturduğu çevre, egemen duyguların varlığını ve gücünü hissettiren göstergelerle doludur. Mekânsal temsiliyete ilişkin bu göstergeleri, yapı ölçeğinde kent ölçeğine kadar tüm katmanlarda izlemek mümkün olmaktadır. Yapı ölçeğinde forma yansıyan dini ideolojiler genellikle dini yapılarda olmasının yanı sıra müze, anıt vb. gibi sembolik kamu yapılarında da etkili olmaktadır. Çalışmada, dini ideolojilerin veya sembollerin mimari form üzerinden okunması amacıyla sembolik değer taşıyan Doha İslam Sanatları Müzesi’nin, form ve yakın çevre tasarımı üzerine irdelemesi yapılmıştır. Doha İslam Sanatları Müzesi, İslam eserlerini bulundurması nedeniyle tasavvufi sembollerin forma yansıması ve mimarın bir dini yapıdan etkilendiğini belirten söylemi nedeniyle dini yapı elemanlarının forma yansıması üzerinden iki aşamada ele alınmıştır. Çalışma sonucunda müzenin birçok ideolojiyi gerek form üzerinde gerekse yakın çevre tasarımında barındırdığı tespit edilmiştir.
İdeoloji Mimari Form İdeolojik Mimarlık İmgesel Anlam Doha İslam Sanatları Müzesi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mimari Tasarım |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1 |