Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇAĞDAŞ TÜRK BESTECİLERİNİN VİYOLONSEL İÇİN BESTELEDİĞİ ESERLERİN VİYOLONSEL SANATÇILARI TARAFINDAN TANINMA DURUMLARI

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 83 - 98, 15.10.2020
https://doi.org/10.47956/bmsd.810684

Öz

Bu araştırma Çağdaş Türk bestecilerinin viyolonsel için bestelediği konçerto, sonat, partita ve suitlerin ülkemizdeki viyolonsel sanatçıları tarafından tanınma durumlarını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma ile Çağdaş Türk bestecilerinin viyolonsel için bestelediği konçerto, sonat, partita ve suitlerin viyolonsel sanatçıları tarafından tanınma durumlarının ortaya konulması; bundan sonra yapılacak olan bilimsel ve sanatsal başka çalışmalara ışık tutmasının yanı sıra bu eserlerin viyolonsel sanatçıları tarafından konser programlarına dâhil edilerek Çağdaş Türk bestecilerimizin ulusal ve uluslararası platformlara taşınmasının gerekliliği bakımından büyük önem taşımaktadır.
Bu çalışma betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın deseni durum çalışması olarak seçilmiş nitel araştırma teknikleri kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini Türkiye’deki viyolonsel sanatçıları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, Türkiye’de yer alan 6 Devlet Senfoni Orkestraları, 6 Opera Orkestraları ve profesyonel sistemle çalışan 2 belediye orkestraları olmak üzere toplamda14 orkestrada görev yapan 28 viyolonsel sanatçıları oluşturmaktadır.
Araştırmadaki veriler anket yoluyla elde edilmiştir. Anketler yolu ile elde edilen bulgular frekans (f) kullanılarak çözümlenmiş, daha sonra da her eser için ayrı ayrı tablolaştırılmış ve bu tabloların altına o tablodaki eser için gerekli açıklamalar ve yorumlar yazılmıştır.
Verilerin analizi sonucunda Çağdaş Türk bestecilerinin viyolonsel için bestelediği konçerto, sonat partita ve suitlerin ülkemizdeki viyolonsel sanatçıları tarafından beklenen ölçüde tanınmadığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Behar, C. (2008). Musıkiden Müziğe. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Gökalp, Z. (2015). Türkçülüğün Esasları. Ankara: Gece Kitaplığı
  • Kumtepe, M. A. (2011). Viyolonsel öğretiminde çağdaş Türk bestecilerine ait eserlerin lisansüstü programlarda kullanım durumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Nazlıaka, İ., P. Turan. (2015). Çello İçin Eser Yazmış Çağdaş Türk Kompozitörler ve Eserleri. Ankara: Murat Kitabevi.

FAMILIARITY STATUS OF CELLISTS TO PIECES COMPOSED FOR CELLO BY CONTEMPORARY TURKISH COMPOSERS

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 83 - 98, 15.10.2020
https://doi.org/10.47956/bmsd.810684

Öz

Aim of this study is to identify the familiarity status of cellists in Turkey to concertos, sonatas, partitas, and suites which were composed for cello by contemporary Turkish composers. The study is considered significant in terms of identifying the familiarity status of cellists to concertos, sonatas, partitas, and suites which were composed for cello by contemporary Turkish composers; shedding light on future scientific and artistic studies; inclusion of these pieces in concert repertoires by cellists and therefore promoting contemporary Turkish composers on national and international platforms. This is a descriptive study. The study is based on case study pattern and includes qualitative research techniques. Population of the research is composed of cellists in Turkey. Sample of the study, on the other hand, consists of 28 cellists who perform in 14 orchestras; such as 6 State Symphony Orchestras, 6 Opera Orchestras, and 2 municipal orchestras who work with a professional system. Data of the study was obtained through surveys. The findings were analyzed by using frequency (f), tabulated separately for each piece, and then necessary explanations and comments were provided below these tables. The study concluded that the familiarity level of cellists in Turkey to concertos, sonatas, partitas, and suites which were composed for cello by contemporary Turkish composers is not sufficient.

Kaynakça

  • Behar, C. (2008). Musıkiden Müziğe. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Gökalp, Z. (2015). Türkçülüğün Esasları. Ankara: Gece Kitaplığı
  • Kumtepe, M. A. (2011). Viyolonsel öğretiminde çağdaş Türk bestecilerine ait eserlerin lisansüstü programlarda kullanım durumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Nazlıaka, İ., P. Turan. (2015). Çello İçin Eser Yazmış Çağdaş Türk Kompozitörler ve Eserleri. Ankara: Murat Kitabevi.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sahin İzzet Nazlıaka 0000-0002-5016-3305

M. Akın Kumtepe 0000-0002-3186-6398

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2020
Kabul Tarihi 11 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Nazlıaka, S. İ., & Kumtepe, M. A. (2020). ÇAĞDAŞ TÜRK BESTECİLERİNİN VİYOLONSEL İÇİN BESTELEDİĞİ ESERLERİN VİYOLONSEL SANATÇILARI TARAFINDAN TANINMA DURUMLARI. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi, 2(2), 83-98. https://doi.org/10.47956/bmsd.810684

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.