Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ELEKTROAKUSTİK MÜZİKTE KURUMSALLIK: MİAM ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 17, 20.11.2022
https://doi.org/10.47956/bmsd.1096557

Öz

Türkiye’de elektronik müzik ve elektroakustik müzik çalışmaları akademik mecrada, ağırlıklı olarak müzik teknolojileri ve müzik bilimleri birimlerince içeriklere dahil edilmiştir. Araştırma, inceleme ve performans bağlamındaki bu çalışmalar çeşitli üniversitelerin bünyesinde sürdürülmektedir. 1999 yılında kurulmuş olan, lisansüstü düzeyde eğitim veren ve bir araştırma merkezi olarak çalışmalarını sürdüren İstanbul Teknik Üniversitesi’ne bağlı Müzik İleri Araştırmaları Merkezi (MİAM), köklü bir teknik üniversite olmanın tecrübesinin yanı sıra, gerek akademik kadrosu, gerek müzik kütüphanesi, gerekse laboratuvar ve stüdyo imkânları ile ülkemizin müzik araştırmaları üzerine son derece önemli bir kurumudur. Merkezde tamamı İngilizce dilinde yürütülen tezli-tezsiz yüksek lisans ve doktora programları bulunmaktadır. 20. yy. itibarıyla ortaya çıktığı bilinen elektronik müziğin ve farklı ufuklar açması sonucu yan türü olarak sayılabilecek elektroakustik müziğin ülkemizdeki yansımalarına ve kurum örneği ile kurumsallık bağlamındaki çalışmalarına mercek tutulmuştur. Bilindiği gibi hem elektronik hem de akustik kaynaklı seslerin materyal alındığı elektroakustik müzik, dünyada teknolojinin gelişimine paralel olarak kendini göstermiş ve özellikle kayıt teknolojisinin olanaklarıyla bugünkü formuna kavuşmuştur. Fikir ve eylem amaçları aynı kalacak şekilde kayıt ortamlarının değişiklik gösterdiği müzik için, manyetik bant kaydından bugünkü bilgisayar ortamına evrilme sürecinde tarihsel anekdotlar ile dönemsel kesitler sunulmaktadır. Fizik laboratuvarları ve görüntüleme teknolojileri için hizmette olan sinyal üreticilerin ses üretme ve işlemede kullanılma fikri, kaydedilebilir seslerle birleştirilmiştir. Bu sayede uçsuz bucaksız bir evrene açılan yepyeni bir kapı keşfedilmiştir. Daha da önemlisi bu müziğin, farklı bestecilik yaklaşımları içerdiği anlaşıldığında ise müziğin birçok noktasına temas edecek yenilikleri de beraberinde getirdiği anlaşılmıştır. İkinci Dünya Savaşı’nda sonra, elektronik müziğin erken dönemi olarak tarif edilen 1950 sonrası için önce Fransa’da daha sonra Almanya ve Amerika’da başlayan çalışmaların, ülkemizde nasıl yankılar bulduğu ve bu anlamda kişilerin ya da kurumların ne tür girişimlerde bulunduğu incelenmiştir. Ülkemizde elektroakustik müzik çok geç duyulmuş olsa da, kurumsal açıdan yüksek standartlarda girişimler yapılmıştır. Kurumsallıkta ilk basamağın “eğitim” olması, mezun kişilerin yeni okullarda alacakları görevler düşünüldüğünde ülkenin dört bir yanına, yayılması muhtemel vizyonu hatırlattığı için son derece önemlidir. Çalışmada İTÜ MİAM’da elektroakustik müziğin nasıl bir alanda yer aldığını, ne tür çalışmalar yapıldığını, lisans öğrenimim sırasındaki gözlemlerime de dayanarak kurumsallık bağlamında değerlendirmekteyim.

Kaynakça

  • Russolo, L. (1913). “The Art of Noises”, Something Else Press.
  • Mimaroğlu, İ. (1991). “Elektronik Müzik”, Pan Yayıncılık.
  • Holmes, T. (2008). “Elektronic and Experimental Music”, Third Edition, Routledge Published.
  • Önen, U. (2008). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”, Çitlembik Yayınları.
  • İlyasoğlu, E. (2009). “Zaman İçinde Müzik”, Remzi Kitabevi.
  • Tarikçi, A. (2015), “Müzik Teknolojisine Giriş”, Müzik Eğitimi Yayınları.

INSTITUTIONALITY IN ELECTROACUSTIC MUSIC: THE EXAMPLE OF MIAM

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 17, 20.11.2022
https://doi.org/10.47956/bmsd.1096557

Öz

Abstract
Electronic music and electroacoustic music studies in Turkey have been included in the contents of the academic media, mainly by music technologies and music sciences units. These studies in the context of research, examination and performance are carried out within the body of various universities. Established in 1999, the Center for Advanced Studies in Music (MIAM), affiliated to Istanbul Technical University, which provides graduate education and continues its activities as a research center, besides its experience of being a well-established technical university, has both academic staff, music library, laboratory and With its studio facilities, it is an extremely important institution on music research in our country. There are thesis and non-thesis master's and doctoral programs all in English at the center. 20th century In this study, the reflections of electronic music, which is known to have emerged as of today, and electroacoustic music, which can be considered as a sub-genre as a result of opening different horizons, in our country, and its studies in the context of corporate example and institutionalism were examined. As it is known, electroacoustic music, in which both electronic and acoustic source sounds are taken as material, showed itself in parallel with the development of technology in the world and gained its current form especially with the possibilities of recording technology. Historical anecdotes and periodic sections are presented in the process of evolution from magnetic tape recording to today's computer environment, for music in which the recording mediums have changed so that the intellectual and action purposes remain the same. The idea of using signal generators in service for physics laboratories and imaging technologies to generate and process sound is combined with recordable sounds. In this way, a brand new door to a vast universe has been discovered. More importantly, when it was understood that this music included different composing approaches, it was understood that it brought innovations that will touch many aspects of music. After the Second World War, after 1950, which is described as the early period of electronic music, it has been examined how the works that started first in France, then in Germany and America, have repercussions in our country and what kind of initiatives individuals or institutions made in this sense. Although electroacoustic music was heard very late in our country, high institutional standards were attempted. The fact that the first step in institutionalization is “education” is extremely important as it reminds the vision that is likely to spread all over the country when considering the duties that graduates will take in new schools. In this study, I evaluate what kind of field electroacoustic music takes place in ITU MİAM, what kind of studies are carried out, in the context of institutionalism, based on my observations during my undergraduate education. In this study, I evaluate what kind of field electroacoustic music takes place in ITU MİAM, what kind of studies are carried out, in the context of institutionalism, based on my observations during my undergraduate education.

Kaynakça

  • Russolo, L. (1913). “The Art of Noises”, Something Else Press.
  • Mimaroğlu, İ. (1991). “Elektronik Müzik”, Pan Yayıncılık.
  • Holmes, T. (2008). “Elektronic and Experimental Music”, Third Edition, Routledge Published.
  • Önen, U. (2008). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”, Çitlembik Yayınları.
  • İlyasoğlu, E. (2009). “Zaman İçinde Müzik”, Remzi Kitabevi.
  • Tarikçi, A. (2015), “Müzik Teknolojisine Giriş”, Müzik Eğitimi Yayınları.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Yücebağ 0000-0003-3709-6571

Yayımlanma Tarihi 20 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 31 Mart 2022
Kabul Tarihi 4 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yücebağ, H. (2022). ELEKTROAKUSTİK MÜZİKTE KURUMSALLIK: MİAM ÖRNEĞİ. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi, 4(2), 1-17. https://doi.org/10.47956/bmsd.1096557

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.