Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF PERSONALITY DIFFERENTIATION ACCORDING TO MUSICAL PREFERENCES: CANAKKALE ONSEKIZ MART UNIVERSITY (COMU), FACULTY OF EDUCATION

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 15 - 33, 21.11.2024
https://doi.org/10.47956/bmsd.1550792

Öz

The habit of listening to music plays an effective role in the perception and interpretation of emotions and events in the lives of a large segment of society. The type of music one prefers listening can also create different effects on the mood. For example, it is a common belief that young people listening to arabesque have higher levels of anxiety and depression, on the other hand, young people who listen to metal music have higher levels of aggression compared to those listening to other types of music. It is a mystery whether the types of music we listen to affect our mood or whether we prefer music types that suit our mood and personality. Another generally accepted approach is that people playing musical instruments are psychologically happier and more extroverted/social. Although there are not many studies on these situations, general judgements and acceptances are quite high. This study aims to determine personality differentiation according to the type of music listened to and the status of playing a musical instrument. The survey research method, which aims to describe current situations for the determined purpose, is used. The sample of this study consists of the students studying at Çanakkale OnSekiz Mart University, Faculty of Education, in the spring semester of 2023-2024. In the study, the differentiation of personalities according to music preferences was examined, and findings were presented.

Kaynakça

  • AKÇAY, Şevki Özer-ERDEN, Elif, “Türkiye’de Müzik Beğenisi Üzerine Yapılmış Olan Akademik Çalışmaların Bibliyografik Yöntemle İncelenmesi”, Sanat Dergisi, Sayı 36, 2020, s. 117-134.
  • AKKOL, Mümtaz Levent, Türkiye'de Müzik Eğitiminin Sosyolojik Çözümlemesi: Gazi Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Bölümünde Sosyolojik Bir Araştırma, (Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Doktora Tezi), Eskişehir 2014.
  • ANDERSON, Ian-GİL, Santiago-GİBSON, Clay-WOLF, Scott-SHAPIRO, Will-SEMERCİ, Oğuz-GREENBERG, David M., “Just The Way You Are: Linking Music Listening on Spotify and Personality”, Social Psychological and Personality Science, Volume 12, Issue 4, 2021, s. 561-572.
  • BACANLI, Hasan-İLHAN, Tahsin-ASLAN, Sevda, “Beş Faktör Kuramına Dayalı Bir Kişilik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (SDKT)”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, 2009, s. 261-279.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener-KILIÇ ÇAKMAK, Ebru-AKGÜN Özcan, Erkan-KARADENİZ, Şirin-DEMİREL, Funda, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 18. Baskı, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2014.
  • CARLSON, Emily-SAARI, Pasi-BURGER, Birgitta-TOIVIAINEN, Petri, “Personality and Musical Preference Using Social-Tagging in Excerpt-Selection”, Psychomusicology: Music, Mind, and Brain, Volume 27, Issue 3, 2017, s. 203-212.
  • DOLLINGER, Stephen J., “Research Note: Personality and Music Preference: Extraversion and Excitement Seeking or Openness To Experience?”, Psychology of Music, Cilt 21, Sayı 1,1993, s. 73-77.
  • ERDAL, Barış-KINDAP TEPE, Yeliz, “Ruh Halinin İçedönük ve Dışadönüklerde Tercih Edilen Müziğe Etkisi ve Müziğin Uyandırdığı Duygular Üzerine Bir Araştırma”, The Journal of Academic Social Science, Sayı 57, 2017, s. 54-75.
  • GACAL, Ayşegül, Bireylerin Medya Tercihleri ile Kişilik Özellikleri ve Üstbilişleri Arasındaki İlişki, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi), İstanbul 2018.
  • HALL, Alice, “Audience Personality and The Selection of Media and Media Genres”, Media Psychology, Volume 7, Issue 4, 2005, s. 377-398.
  • KAÇMAZ, Derya, “Müzik Tercihlerine İlişkin Kuramsal Bir İnceleme”. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 7, Sayı 15, 2017, s. 141-152.
  • KAMALI, Ceren-TEMİZ, Ebru, “Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Tercihlerinin ve Bu Tercihleri Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”. Fine Arts, Cilt 12, Sayı 4, 2017, s. 280-298.
  • KARAKELLE, Sibel-ÇAKIR, Muhammed Ali-ÖZEL, Özgür, “Lise Öğrencilerinin Müzik Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”. The Journal of Academic Social Science, Cilt 11, Sayı 147, 2023, s. 43-44.
  • KARASAR, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2009.
  • LITTLE Patrick-ZUCKERMAN, Marvin, “Sensation Seeking and Music Preferences”, Personality and Individual Differences, Cilt 7, Sayı 4, 1986, s. 575-578.
  • RENTFROW, Peter J.-GOSLING, Samuel D., “The Do Re Mi's of Everyday Life: The Structure and Personality Correlates of Music Preferences”, Journal of Personality and Social Psychology, Cilt 86, Sayı 6, 2003, s. 1236-1256.
  • SAĞER, Turan-ÖZKİŞİ, Zeynep Gülçin-YÜCEER, Ece Merve, “Covid-19 Pandemi Sürecinin Müzik Dinleme ve İcra Pratiklerine Etkileri: Yıldız Teknik Üniversitesi Lisans Öğrencileri Örneği”, Uluslararası Müzik ve Sahne Sanatları Dergisi, Sayı 4, 2020, s. 1-17.
  • SAZAK, Yasemin-KANADLI, Keriman Aytekin-OLGUN, Nermin, “Yoğun Bakım Hastalarında Müzik Uygulamasının Fizyolojik ve Psikolojik Etkileri: Sistematik Derleme”, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, Cilt 8, Sayı 2, 2021, s. 203-212.
  • ŞENEL, Onur, Müzik Algısı, Müzik Tercihi ve Sosyal Kimlik Bağlamında Müzikte Önyargı ve Kalıpyargı (Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Bilimleri Anabilim Dalı, Doktora Tezi), İzmir, 2013.
  • TUNA, Hülya-GÜRPINAR-Barış, TUZ-Kübra, TEKİN GÜRGEN-Elif, ÖZDEMİR İLÇİN, Nursen, “Üniversite Öğrencilerinde Müzik Dinleme Tercihinin Fiziksel Aktivite, Depresyon ve Uyku Kalitesine Etkisi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 34, 2021, s. 29-41.
  • ULUÇAY, Taner, “Lise Öğrencilerinin Dinledikleri Müzik Türlerinin Şiddet Eğilimlerine Etkisi”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı 41, 2018, s. 135-153.
  • YILMAZ, Hüseyin-ŞEN, Ülkü Sevim, “Gitar’ın Popülerlik Durumunun İncelenmesi”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt 5, Sayı 25, 2016, s. 1491-1521.

MÜZİK TERCİHLERİNE GÖRE KİŞİLİĞİN FARKLILAŞMA DURUMUNUN İNCELENMESİ: ÇOMÜ EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 15 - 33, 21.11.2024
https://doi.org/10.47956/bmsd.1550792

Öz

Müzik dinleme alışkanlığı toplumun büyük bir kesiminin yaşamında duygularını ve olayları algılamasında ve yorumlamasında etkili bir rol üstlenmektedir. Dinlenen müzik türü ruh halinde de farklı etkiler yaratabilmektedir. Örneğin; arabesk dinleyen gençlerin kaygı ve depresyon düzeylerinin yüksek çıktığı, metal müzik dinleyen gençlerin ise saldırganlık düzeylerinin diğer müzik türlerini dinleyenlerden daha yüksek olduğu yaygın bir kanıdır. Dinlenen müzik türlerinin mi bizlerin ruh halini etkilediği yoksa ruh halimize ve kişiliğimize uygun müzik türleri mi tercih ettiğimiz bir muammadır. Bir diğer genel kabul gören yaklaşım ise enstrümanları çalan kişilerin psikolojik olarak daha mutlu ve dışadönük/sosyal bireyler olduklarıdır. Belirtilen bu durumlara ilişkin alanyazında çok fazla çalışma bulunmamasına rağmen genel yargılar ve kabullenmeler son derece fazladır. Gerçekleştirilen bu çalışma ile dinlenen müzik türü ve enstrüman çalma durumlarına göre kişiliğin farklılaşma durumunun belirlenmesi amaçlanmaktadır. Belirlenen amaca yönelik mevcut durumları betimlemeyi amaçlayan 'tarama' araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 2023-2024 Bahar döneminde öğrenimlerine devam eden öğrenciler araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Çalışmada, müzik tercihlerine göre kişiliklerin farklılaşma durumları incelenmiş ve buna yönelik bulgular sunulmuştur.

Destekleyen Kurum

TUBİTAK

Teşekkür

TUBİTAK 2209 A kapsamında çalışmaya desteklerinden dolayı TUBİTAK' a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • AKÇAY, Şevki Özer-ERDEN, Elif, “Türkiye’de Müzik Beğenisi Üzerine Yapılmış Olan Akademik Çalışmaların Bibliyografik Yöntemle İncelenmesi”, Sanat Dergisi, Sayı 36, 2020, s. 117-134.
  • AKKOL, Mümtaz Levent, Türkiye'de Müzik Eğitiminin Sosyolojik Çözümlemesi: Gazi Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Bölümünde Sosyolojik Bir Araştırma, (Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Doktora Tezi), Eskişehir 2014.
  • ANDERSON, Ian-GİL, Santiago-GİBSON, Clay-WOLF, Scott-SHAPIRO, Will-SEMERCİ, Oğuz-GREENBERG, David M., “Just The Way You Are: Linking Music Listening on Spotify and Personality”, Social Psychological and Personality Science, Volume 12, Issue 4, 2021, s. 561-572.
  • BACANLI, Hasan-İLHAN, Tahsin-ASLAN, Sevda, “Beş Faktör Kuramına Dayalı Bir Kişilik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (SDKT)”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, 2009, s. 261-279.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener-KILIÇ ÇAKMAK, Ebru-AKGÜN Özcan, Erkan-KARADENİZ, Şirin-DEMİREL, Funda, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 18. Baskı, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2014.
  • CARLSON, Emily-SAARI, Pasi-BURGER, Birgitta-TOIVIAINEN, Petri, “Personality and Musical Preference Using Social-Tagging in Excerpt-Selection”, Psychomusicology: Music, Mind, and Brain, Volume 27, Issue 3, 2017, s. 203-212.
  • DOLLINGER, Stephen J., “Research Note: Personality and Music Preference: Extraversion and Excitement Seeking or Openness To Experience?”, Psychology of Music, Cilt 21, Sayı 1,1993, s. 73-77.
  • ERDAL, Barış-KINDAP TEPE, Yeliz, “Ruh Halinin İçedönük ve Dışadönüklerde Tercih Edilen Müziğe Etkisi ve Müziğin Uyandırdığı Duygular Üzerine Bir Araştırma”, The Journal of Academic Social Science, Sayı 57, 2017, s. 54-75.
  • GACAL, Ayşegül, Bireylerin Medya Tercihleri ile Kişilik Özellikleri ve Üstbilişleri Arasındaki İlişki, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi), İstanbul 2018.
  • HALL, Alice, “Audience Personality and The Selection of Media and Media Genres”, Media Psychology, Volume 7, Issue 4, 2005, s. 377-398.
  • KAÇMAZ, Derya, “Müzik Tercihlerine İlişkin Kuramsal Bir İnceleme”. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 7, Sayı 15, 2017, s. 141-152.
  • KAMALI, Ceren-TEMİZ, Ebru, “Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Tercihlerinin ve Bu Tercihleri Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”. Fine Arts, Cilt 12, Sayı 4, 2017, s. 280-298.
  • KARAKELLE, Sibel-ÇAKIR, Muhammed Ali-ÖZEL, Özgür, “Lise Öğrencilerinin Müzik Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”. The Journal of Academic Social Science, Cilt 11, Sayı 147, 2023, s. 43-44.
  • KARASAR, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2009.
  • LITTLE Patrick-ZUCKERMAN, Marvin, “Sensation Seeking and Music Preferences”, Personality and Individual Differences, Cilt 7, Sayı 4, 1986, s. 575-578.
  • RENTFROW, Peter J.-GOSLING, Samuel D., “The Do Re Mi's of Everyday Life: The Structure and Personality Correlates of Music Preferences”, Journal of Personality and Social Psychology, Cilt 86, Sayı 6, 2003, s. 1236-1256.
  • SAĞER, Turan-ÖZKİŞİ, Zeynep Gülçin-YÜCEER, Ece Merve, “Covid-19 Pandemi Sürecinin Müzik Dinleme ve İcra Pratiklerine Etkileri: Yıldız Teknik Üniversitesi Lisans Öğrencileri Örneği”, Uluslararası Müzik ve Sahne Sanatları Dergisi, Sayı 4, 2020, s. 1-17.
  • SAZAK, Yasemin-KANADLI, Keriman Aytekin-OLGUN, Nermin, “Yoğun Bakım Hastalarında Müzik Uygulamasının Fizyolojik ve Psikolojik Etkileri: Sistematik Derleme”, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, Cilt 8, Sayı 2, 2021, s. 203-212.
  • ŞENEL, Onur, Müzik Algısı, Müzik Tercihi ve Sosyal Kimlik Bağlamında Müzikte Önyargı ve Kalıpyargı (Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Bilimleri Anabilim Dalı, Doktora Tezi), İzmir, 2013.
  • TUNA, Hülya-GÜRPINAR-Barış, TUZ-Kübra, TEKİN GÜRGEN-Elif, ÖZDEMİR İLÇİN, Nursen, “Üniversite Öğrencilerinde Müzik Dinleme Tercihinin Fiziksel Aktivite, Depresyon ve Uyku Kalitesine Etkisi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 34, 2021, s. 29-41.
  • ULUÇAY, Taner, “Lise Öğrencilerinin Dinledikleri Müzik Türlerinin Şiddet Eğilimlerine Etkisi”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı 41, 2018, s. 135-153.
  • YILMAZ, Hüseyin-ŞEN, Ülkü Sevim, “Gitar’ın Popülerlik Durumunun İncelenmesi”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt 5, Sayı 25, 2016, s. 1491-1521.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Algısı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ümit Demir 0000-0003-4899-4895

Simay Yıldız 0009-0003-8539-540X

Yayımlanma Tarihi 21 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 16 Eylül 2024
Kabul Tarihi 15 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

Chicago Demir, Ümit, ve Simay Yıldız. “MÜZİK TERCİHLERİNE GÖRE KİŞİLİĞİN FARKLILAŞMA DURUMUNUN İNCELENMESİ: ÇOMÜ EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ”. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi 6, sy. 2 (Kasım 2024): 15-33. https://doi.org/10.47956/bmsd.1550792.

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.