Aim: This study aimed to examine physical activity levels, depression, and anxiety in children aged 8–14 with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), and compare them with typically developing peers.
Material and Method: The study included 35 children diagnosed with ADHD and 35 healthy controls. Physical activity was assessed using the Physical Activity Questionnaire for Children (PAQ-C), depression with the Children’s Depression Inventory (CDI), and anxiety with the State-Trait Anxiety Inventory for Children (STAI-C).
Results: Significant differences were found between groups in physical activity, depression, and anxiety levels (p<0.05). In the ADHD group, physical activity was moderately negatively correlated with anxiety (r = -0.290, p < 0.05), while depression was positively correlated with anxiety (r = 0.211, p < 0.05). A weak, non-significant positive correlation was observed between physical activity and depression (r = 0.135, p > 0.05). No significant correlations were found in the control group.
Conclusion: Physical activity appears to be negatively associated with anxiety in children with ADHD, suggesting that increased activity may help reduce anxiety levels. Additionally, higher depression levels were linked to higher anxiety. These findings highlight the potential of physical activity as a supportive approach in managing anxiety symptoms in children with ADHD.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder Physical Activity Depression Anxiety
Amaç: Bu çalışmanın amacı, 8-14 yaş aralığındaki Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) tanılı çocukların fiziksel aktivite düzeyleri, depresyon ve anksiyete durumlarını incelemek ve bu bulguları sağlıklı kontrol grubu ile karşılaştırmaktır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya 35 DEHB tanılı ve 35 sağlıklı çocuk katılmıştır. Fiziksel aktivite düzeyi PAQ-C, depresyon düzeyi CDI ve anksiyete düzeyi STAI envanteri ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: DEHB grubunda fiziksel aktivite, depresyon ve anksiyete düzeyleri kontrol grubuna kıyasla anlamlı şekilde farklı bulunmuştur (p<0.05). DEHB grubunda fiziksel aktivite ile anksiyete arasında negatif (r = -0.290), depresyon ile anksiyete arasında pozitif (r = 0.211) yönde anlamlı korelasyon saptanmıştır. Fiziksel aktivite ile depresyon arasında pozitif ancak anlamsız bir ilişki bulunmuştur (r = 0.135, p > 0.05). Kontrol grubunda anlamlı korelasyon gözlenmemiştir.
Sonuç: DEHB’li çocuklarda fiziksel aktivitenin kaygıyı azaltabileceği, depresyonun ise kaygı ile ilişkili olduğu görülmektedir. Fiziksel aktivite, DEHB’li çocuklarda kaygının yönetiminde koruyucu bir rol oynayabilir.
Fiziksel Aktivite Depresyon Anksiyete Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu
Etik onay, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu’ndan alınmıştır (Tarih: 21.11.2023, Karar No: 2023/10).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yardımcı Sağlık ve Rehabilitasyon Bilimi (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.