Aim: The aim of this study is to evaluate the effect of global citizenship behavior of healthcare worker candidates on disability sensitivity.
Material and Metods: The study was carried out with the participation of 145 university students by scanning model and random sampling method. Two separate scales were used for global citizenship behavior and disability sensitivity. The data obtained were analyzed in IBM SPSS 24.0 package program. The reliability values and explanations of the scales are 0.79 and 67%, 0.88 and 66%, respectively.
Results: The average age of 145 university students participating in the study is 21 (± 3.6). 55.9% of the participants are women and 44.1% are men. The majority of the participants (70%) are associate degree students. It is among the findings that the global citizenship tendency is higher in women (t = 3.18; p= 0.002) and there is no difference in both scales according to age groups. There is a difference in both scales according to education and family income (p <0.05). It was observed that the mother's education level caused a difference in global citizenship behavior (t = 2.54; p = 0.012), and the father's education level caused a difference in disability sensitivity (p <0.01). The fact that global citizenship behavior increases the sensitivity of the disabled by 24% is also considered as an important finding.
Conclusion: When the findings of the study were examined, it was concluded that global citizenship behavior and disability sensitivity did not differ according to the age variable, but these variables were partially affected by the educational status, age and family income of the participants and their parents.
Global citizenship Disability sensitivity Health area University student.
Amaç: Bu çalışmanın amacı sağlık çalışanı adaylarının küresel vatandaşlık davranışının engelli duyarlılığına etkisini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, tarama modeli ve rastgele örneklem yöntemiyle 145 üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Küresel vatandaşlık davranışıyla engelli duyarlılığı için üzere iki ayrı ölçek kullanılmıştır. Elde edilen veri, IBM SPSS 24.0 paket programında analiz edilmiştir. Ölçeklerin güvenilirlik değerleri ve açıklayıcılıkları sırasıyla 0.79 ve %67 ile 0.88 ve %66’dır.
Bulgular: Çalışmaya katılan 145 üniversite öğrencisinin yaş ortalaması 21 (±3.6)’dir. Katılımcıların %55.9’u kadın olup, 44.1’i ise erkektir. Katılımcıların büyük çoğunluğu (%70) önlisans öğrencisidir. Kadınlarda küresel vatandaşlık eğiliminin daha fazla olduğu, (t=3.18; p=0.002) ve yaş gruplarına göre her iki ölçekte de fark olmadığı elde edilen bulgular arasındadır. Eğitim ve aile gelir durumuna göre her iki ölçekte fark bulunmaktadır (p<0.05). Anne eğitim durumunun küresel vatandaşlık davranışında (t=2.54; p=0.012) ve baba eğitim durumunun ise engelli duyarlılığında farklılaşmaya neden olduğu görülmüştür (p<0.01). Küresel vatandaşlık davranışının, engelli duyarlılığını %24 oranında arttırması da önemli bir bulgu olarak değerlendirilmiştir.
Sonuç: Çalışma bulguları incelendiğinde, küresel vatandaşlık davranışı ve engelli duyarlılığının yaş değişkenine göre farklılık göstermediği ancak bu değişkenler kısmen katılımcıların ve ebeveynlerinin eğitim durumundan, yaşından ve aile gelir durumundan etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır.
Küresel vatandaşlık Engelli duyarlılığı Sağlık alanı Üniversite öğrencisi.
Herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ağustos 2021 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2021 |
Kabul Tarihi | 9 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.