The aim of the research is to examine whether there is a significant difference between the religiosity levels of university students according to socio-demographic variables in the example of Ağrı. The population of the research consists of the students of Ağrı İbrahim Çeçen University; The research consists of 64 students in six different faculties and a total of 384 university students, 50% male and 50% female, who were studying in 2022-2023. The Religiosity Scale was applied to all students and along with a personal information form including socio-demographic variables. According to the T-test and ANOVA test, university students have a high level of religiosity; It has been determined that there is no difference between the existence of religiosity according to marital status and gender, but there is a difference between the existence of religiosity according to the place of birth, income status of the family and there is a significant difference between the levels of religiosity according to the faculties studied. When the averages of religiosity levels are examined; it has been determined that women have a slightly higher average of religiosity than men, married people are higher than single, those whose place of birth is in a village are higher than those whose place of birth is a province, and students whose family income is between 2500-5500 have a higher average of religiosity than students whose family income is between 5500-10000. In addition to contributing to the literature with this study, it is aimed to determine the current religious situation more accurately in the communication of experts, working in this field, with university students. Moreover, by communicating healthier according to the student's level of religiousness, and so taking steps towards change, it may be a forefoot to new studies that can be done with motivational interview techniques by blending the concepts of religiousness and change cycle to support the level of motivation and promote the level of motivation It is thought to provide.
Level of Religiosity University Students Dimensions of Religiosity Ağrı Sociodemographic Veriables
Yapılan araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin sosyodemografik değişkenlere göre dindarlık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını Ağrı ili örneğinde incelemektir. Araştırmanın evrenini Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi öğrencileri; örneklemini ise 2022-2023 eğitim öğretim yılında altı farklı fakültede öğrenim gören 64’er kişi ve %50’si erkek %50’si kadın olmak üzere toplam 384 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Tüm öğrencilere, sosyodemografik değişkenlerin yer aldığı kişisel bilgi formu ile birlikte Dindarlık Ölçeği uygulanmıştır. Yapılan T-testi ve ANOVA testi sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin dindarlık düzeyleri ortalamalarının yüksek seviyede olduğu; medeni durum ve cinsiyete göre dindarlık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı, doğum yeri, ailenin gelir durumu ve öğrenim görülen fakültelere göre ise dindarlık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Dindarlık düzeyleri ortalamaları incelendiğinde; kadınların az bir farkla erkeklerden, evlilerin bekarlardan, doğum yeri köy olanların doğum yeri il olanlardan, ailenin gelir durumu 2500-5500 arasında olan öğrencilerin ailenin gelir durumu 5500-10000 arasında olan öğrencilerden daha fazla dindarlık ortalamalarına sahip olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma ile literatüre katkıda bulunmanın yanında, alanda çalışan uzmanların üniversite öğrencileriyle kuracağı iletişimde mevcut dini durumu daha doğru belirlemesi amaçlanmıştır. Ayrıca öğrencinin dindarlık düzeyine göre daha sağlıklı iletişim kurarak değişim yönünde adım atıp motivasyon düzeyini desteklemek adına dindarlık ile değişim döngüsü kavramları harmanlanarak motivasyonel görüşme tekniklerini içeren yapılabilecek yeni çalışmalara ön ayak olabileceği ve katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.
Dindarlık Düzeyi Üniversite Öğrencileri Dindarlık Boyutları Ağrı Sosyodemografik Değişkenler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Psikolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |