Bu makalede iki şey yapılacaktır. İlk olarak mevcud kavramı,
vaz’ı ve anlamlarıyla ele alınacak, devamında mevcudun ilintileri belirlenmeye çalışılacaktır. İki
aşamalı ortaya çıkan bu çalışma bizim için neticede bir anlamda meta-mevcud
çalışması olacaktır. Çünkü mevcud, metafiziğin temel kavramıdır. Bu bakımdan
mevcud metafizik araştırmalarının olmazsa olmazıdır ve belirtilen nedenlerle bu
çalışma “mevcud”a odaklanmaktadır. Farabi’nin metafiziğindeki mevcudla alakalı
üç şeyi söylemek mümkündür. Farabi, birincisi metafiziğinde mevcud ve vücud
ayırımı yapmıştır. İkincisi mevcudun kategoriler, şey ve doğru bilgi olmak
üzere üç anlamı olduğunu söylemiştir. Üçüncüsü Farabi mevcudun eklentilerine
yer vermiştir. Bunlar zorunlu-mümkün, bizatihi-bilaraz, bilkuvve-bilfiil, iki
uç (mebd-mead), öncelik-sonralık, lâ-gayr kavramlarıdır. Bunlar, kelamcı
filozofların el-umuru’l-âmme ile meşşaî filozofların tekasimü’l-vücud
geleneğinin köklerini oluşturmaktadır. Bunlara ilaveten Farabi’de mevcudla eklentili
bir diğer kavram el-felsefe kavramıdır. Mevcud felsefeye ilinti olmakta,
mevcudla eklentili felsefe, tercümelerle vaz ettiği terminolojiyle kendisini Arapça’da
yeniden inşa etmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 11 Sayı: 11 |