ÖZET
Amaç: Bu araştırma, Ahi Evran Üniversitesi, Sağlık Yüksekokulu, hemşirelik öğrencilerinin HIV/AIDS (Human
Immunodeficiency Virus/Acquired Immune Deficiency Syndrome) hakkındaki bilgi ve tutumlarını belirlemek
amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, Mart-Nisan 2015 tarihleri arasında yapılmıştır. Anket
uygulaması sırasında sınıfta bulunan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 351 öğrenci (%80.1) araştırmanın
evrenini oluşturmuştur. Araştırmanın verileri literatür taranarak hazırlanan anket formu aracılığı ile toplanmıştır.
Anket formu öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ile 23 maddeden oluşan HIV/AIDS bilgi düzeyi
soruları ve 9 maddeden oluşan AIDS’e karşı tutum ifadelerini içermektedir. Tanımlayıcı verilerde yüzde ve
sayı, istatistiki analizlerde Mann-whitney U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 21.17±2.24 olup, %71.8’ikız öğrenciydi. Öğrencilerin %18.5’i 1. sınıf
öğrencisidir. Öğrencilerin %65’i AIDS’li olduğunu bildiği kişilerden uzak duracağını ve %17.9’u AIDS’li hastaların
toplumdan uzak tutulması gerektiğini bildirmişlerdir. Ayrıca öğrencilerin %83.2’si mesleki olarak AIDS
konusunda riskli olduklarını düşünmektedirler. Öğrencilerin yaş grubu, bulundukları sınıf ile HIV/AIDS bilgi
düzeyi puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin AIDS’li
olduğunu bildiği insandan uzak durma, evlenecek çiftlere evlenmeden önce test istenmesi ile HIV/AIDS bilgi
düzeyi puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerden “AIDS’li
olduğunu bildiğim insandan uzak dururum” diye belirtenlerin bilgi düzeyi puanı daha düşükken, evlenmeden
önce test yapılsın diyenlerin bilgi düzeyi puanı diğerlerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Sonuç olarak geleceğin sağlık personeli olan öğrencilerin HIV/AIDS hakkında bilgi eksikliği olduğu,
tutum ve davranışlarda yanlışlıklar olduğu görülmektedir.
Anahtar Sözcu¨kler: HIV; AIDS; Cinsel yolla bulaşan hastalıklar; Bilgi; Tutum; Hemşirelik öğrencileri.
ABSTRACT
Objectives: This study was conducted to determine the knowledge and attitudes of nursing students of Ahi
Evran University, School of Health Sciences about HIV/AIDS.
Material and Methods: The study sample of this descriptive research consisted of students who were
present in the class between March – April 2015 and accepted to participate (n=351) is participation rate
was 80, 1%. Data was collected with a survey form which was prepared according to literature. Survey
contains students’ sociodemographic features, 23-item HIV/AIDS knowledge level questions and 9-item
attitude statements toward AIDS. Descriptive analyses were presented by number, percentage and means,
and comparisons were shown using Mann-whitney U and Kruskal Wallis tests were used.
Results: Mean age of students was 21.17±2.24. 71.8% of them were female, and 18.5% of them were first
year students. 83.2% of the students said that they think they are at risk of AIDS because of their profession.
There was a statistically significant difference between the students’ age group and class with their AIDS
knowledge score (p<0.05). There was a statistical meaningful difference between HIV/AIDS knowledge
levels and “refraining from people known to have AIDS” and “suggesting screening tests for couples getting
married” (p<0.05). While knowledge level of students stating that they would stay away from people who
have AIDS was lower, students who recommended screening tests before marriage had a higher knowledge
level.
Conclusion: Students who will be a part of the health system in the future lack knowledge about HIV/AIDS
and show incorrect attitudes and behaviors.
Keywords: HIV; AIDS; Sexually transmitted diseases; Knowledge; Attitude; Nursing students.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Orjinal Çalışma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 |