Açıköğretimde Dezavantajlı Gruplar İçin Destek Arayışı: Bir Engelli Takip ve Yönetim Sistemi
Yıl 2022,
Cilt: 11 Sayı: 21, 41 - 46, 01.07.2022
Yasin Sancar
,
Eda Bozkurt
,
Ayşe Okumuş
,
Ergün Aktürk
,
Erdem Kocadağistan
Öz
Bilişim teknolojilerindeki ilerleme eğitimde zaman, mekân ve mesafe gibi kavramların daralarak yeniden yorumlanmasına olanak tanımış ve yeni nesil açıköğretim sisteminin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi’nin en önemli amacı kadınlar, yaşlılar ve engelliler gibi dezavantajlı grupta bulunup, yükseköğrenime devam etmek isteyen bireylere hizmet vermektir. Yaklaşık beş yüz bin öğrencisi bulunan Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi’nde dezavantajlı grup içerisinde sayılan yedi bini aşkın engelli öğrenci de yer almaktadır. Çalışmanın amacı, engelli öğrencilerin Fakülte’ye kayıt süreçleri ile başlayıp mezuniyetleriyle son bulacak öğrenim süreleri boyunca karşılaşabilecekleri güçlükleri en aza indirmektir. Öğrencilerin materyal ücreti muafiyet ya da iade işlemlerini takip etmek, engel durumlarına göre sağlıklı sınav hizmeti alabilmeleri ve işleyişi hızlandırarak yapılan tüm işlemleri sistematiğe bağlamak üzere bir talep/takip ve yönetim sistemi oluşturulmuştur. Bu çerçevede ASP.NET web geliştirme platformu ve SQL Server veri tabanı kullanılarak bir sistem geliştirilmiştir. İlgili sistem 7568 engelli öğrencinin işlemleri için kullanılmaya başlanmış ve engelsiz üniversite için bir katkı sunulmuştur.
Destekleyen Kurum
Atatürk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
Proje Numarası
SBA-2020-8441
Teşekkür
Bu makale Atatürk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından desteklenen Açıköğretimde Dezavantajlı Gruplar İçin Destek Arayışı: Engelli Takip ve Yönetim Sistemi isimli bilimsel araştırma projesi dikkate alınarak hazırlanmıştır.
Kaynakça
- Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi (2017). Aramızda Engel Yok. (Erişim Tarihi: 20.09.2021), https://engelsizaof.anadolu.edu.tr/pdf/1.%20ENGELS%C4%B0Z%20A%C3%87IK%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20%C3%87ALI%C5%9ETAY%20K%C4%B0TABI.pdf
- Barro, R. J. (1999). Human capital and growth in cross country regressions. Swedish Econoliic Policy Rettew, 6(1999), 237-277.
- Hanushek, E. A. & Wo¨ ßmann, L. (2010). Education and Economic Growth. International Encyclopedia of Education, (2), 245-252.
- Francois, E. J. (2015). Building Global Education with a Local Perspective an Introduction to Glocal Higher Education. Londra:Palgrave MacmilLan.
- Kaygısız, E. G., Keskin, İ. & Oğuz, N. (2011). Görme Ve İşitme Engellilerin Üniversite İnternet Sayfalarına Erişebilirliği (Yedi Üniversite İnternet Sayfası Üzerinde Bir Değerlendirme). Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
- Moisey, S. D. (2004). Students with disabilities in Distance Education: Characteristics, Course Enrollment and Completion, and Support Services. Journal of Distance Education Revue De L’éducation À Distance Spring/Printemps, 19(1), 73-91.
- Oztürk, I. (2001). The Role of Education in Economic Development: A Theoretical Perspective. Journal of Rural Development and Administration, 33(1)Winter 2001, 39-47.
- Sevinç, İ. & Çay, Ö. G. M. (2017). Fiziksel Engelli Bireylerin Üniversite Eğitimi Sırasında Karşılaştıkları Sorunlar (Akdeniz Üniversitesi Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (13), 219-238.
- Yükseköğretim Kurulu (2019). Türkiye Yükseköğretim Sistemi. (Erişim Tarihi: 20.09.2021), https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2019/Higher_Education_in_Turkey_2019_tr.pdf
- Wang, Y. D. & Webster, G. (2012). Assisting Students with Sisabilities in Distance Education: An Exploratory Study into Their Experiences. Proceedings of the 13th Annual Conference on Information Technology Education. Canada.
- World Bank (2021). (Erişim Tarihi: 20.09.2021), https://blogs.worldbank.org/education/why-education-matters-economic-development.
- World Bank (2021). (Erişim Tarihi: 20.09.2021), https://www.worldbank.org/en/topic/tertiaryeducation#1.