Health is conceptualized not merely as the presence or absence of disease but as a state of complete well-being in physiological, cognitive, emotional, and social dimensions. Achieving this state of complete well-being depends on a multitude of factors. Physical activity, expressed through sport, emerges as one of the positive determinants of health. It has been observed that sport has a significant impact on health by contributing to physical, mental, and social well-being, as well as by enhancing motor skills and attributes. Considering the potential of physical education teacher candidates to disseminate healthy lifestyles and serve as role models for students, examining their perceptions of health is of paramount importance. In this context, the aim of the study is to determine the health perceptions of physical education and sports teacher candidates. Conducted within the framework of a quantitative research approach, this study employs a sample of 202 physical education and sports teacher candidates enrolled at the Faculty of Sports Sciences at Trabzon University. The Health Perception Scale and a Personal Information Form were used as data collection instruments, while the t-test, ANOVA, and Tukey’s multiple comparison test were applied for data analysis. According to the findings, significant differences were observed in the control center sub-dimension (KM) of the Health Perception Scale with respect to gender (p<0.05), whereas no significant differences were detected in health perception levels according to department, income status, or parents’ educational levels. In conclusion, it was determined that the health perceptions of the Faculty of Sports Sciences students were at a moderate level, with female students exhibiting higher mean scores in the control center sub-dimension compared to male students. It is recommended that future studies develop intervention programs aimed at enhancing the health perceptions of physical education teacher candidates.
sports health perception teacher candidate physical activity
Sağlık, yalnızca hastalık varlığı veya yokluğu olarak tanımlanmak yerine, fizyolojik, bilişsel, duygusal ve sosyal boyutlarda tam anlamıyla iyi olma hali olarak kavramsallaştırılmaktadır. Bu tam iyilik haline ulaşma, çok sayıda faktöre bağlıdır. Sağlığın olumlu belirleyicilerinden biri olarak fiziksel aktivite, spor yoluyla ortaya konulmaktadır. Sporun, bedensel, zihinsel ve sosyal iyilik haline olan katkıları; motorik beceri ve özelliklerin geliştirilmesiyle sağlık üzerinde belirleyici etkiler oluşturduğu gözlemlenmektedir. Beden eğitimi öğretmen adaylarının, sağlıklı yaşam biçimlerinin yaygınlaştırılmasında ve öğrencilere örnek teşkil etme potansiyelleri göz önüne alındığında, bu grubun sağlık algılarının incelenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu bağlamda, çalışmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının sağlık algılarını belirlemektir. Nicel araştırma yaklaşımı çerçevesinde yürütülen bu çalışma, Trabzon Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde lisans eğitimi alan 202 beden eğitimi ve spor öğretmen adayını örneklem olarak ele almaktadır. Veri toplama aracı olarak Sağlık Algısı Ölçeği ile Kişisel Bilgi Formu kullanılmış; verilerin analizinde ise t-test, ANOVA ve Tukey çoklu karşılaştırma testi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, sağlık algısı ölçeğinin kontrol merkezi alt (KM) boyutunda cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılıklar (p<0.05) saptanırken, sağlık algısı düzeyinde bölüm, gelir durumu, anne ve baba eğitim durumlarına göre anlamlı farklılık gözlemlenmemiştir. Sonuç olarak, spor bilimleri fakültesi öğretmen adaylarının sağlık algılarının orta düzeyde olduğu, kontrol merkezi alt boyutunda ise kadınların erkeklere göre daha yüksek ortalamaya sahip olduğu belirlenmiştir. Gelecekte, beden eğitimi öğretmen adaylarının sağlık algılarını güçlendirecek müdahale programlarının geliştirilmesi önerilmektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Spor Hekimliği |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 25 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 3 Haziran 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 19 Sayı: 2 |