Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARI VE MUTLULUK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 19 Sayı: 2, 103 - 118, 31.08.2025
https://doi.org/10.61962/bsd.1636325

Öz

Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma; 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Yozgat Bozok Üniversitesi'nde farklı bölümlerde öğrenim gören ve kolay örnekleme yöntemiyle belirlenen 461 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, spora yönelik tutum ölçeği ve mutluluk ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde normallik dağılımı, çarpıklık ve basıklık değerleri incelenmiş; çarpıklık değerlerinin -0.831 ile -1.431 arasında, basıklık değerlerinin ise 0.374 ile 1.982 arasında olduğu belirlenerek verilerin normal dağılım gösterdiği saptanmıştır. Analizler için frekans, yüzde analizi, aritmetik ortalama, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü ANOVA ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak belirlenmiştir. Bulgular; cinsiyet, yaş, anne ve baba eğitim düzeyi, algılanan aylık gelir düzeyi ve spor yapma durumu gibi değişkenlere göre spora yönelik tutum ve mutluluk ölçeği puanlarında anlamlı farklar olduğunu göstermektedir. Ayrıca, spora yönelik tutum ile mutluluk düzeyleri arasında orta düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişki bulunmuş; spora yönelik tutum düzeyi arttıkça mutluluk düzeyinin de yükseldiği belirlenmiştir. Sonuç olarak, araştırma bulguları üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının demografik değişkenlere göre anlamlı farklılıklar gösterdiğini ve spora karşı daha olumlu tutuma sahip bireylerin mutluluk düzeylerinin de anlamlı şekilde daha yüksek olduğunu ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • 1. Koçak F. (2014). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları: bir ölçek geliştirme çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 12(1), 59-69.
  • 2. Bozkurt Mutlu T. (2023). Üniversite ve lise öğrencilerinin spora yönelik tutumları: psiko-sosyal, fiziksel ve zihinsel gelişme ile ilişkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 14(1), 25-43.
  • 3. Diener E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34–43.
  • 4. Akduman, G. (2021). Dünyanın mutluluk karnesi. Erişim adresi:https://mag.bilgi.edu.tr/tr/haber/dunyanin-mutluluk-karnesi/ Erişim Tarihi: 25.12.2024.
  • 5. Ryan RM., Deci EL. (2000). Self-determination theory and the facilitation of ıntrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. 55(1), 68-78.
  • 6. Eime RM., Young JA., Harvey JT., Charity MJ., Payne WR. (2013). A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for adults. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 10(1), 1-21.
  • 7. Peluso MAM., Andrade LHSG. (2005). Physical activity and mental health: the association between exercise and mood. Clinics. 60(1), 61-70.
  • 8. Fox KR. (1999). The Influence of physical activity on mental well-being. Public Health Nutrition. 2(3a), 411-418.
  • 9. Holder MD., Coleman B. (2009). The contribution of active and passive leisure to children's well-being. Journal of Health Psychology, 14(3), 378–386.
  • 10. Uslu E., Özlü K. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumları ile beden eğitimi dersindeki mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 7(3), 287-306.
  • 11. Yücekaya, M. A. (2020). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi mutluluk düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Mountaineering and Climbing, 3(1), 27-37. Doi: 10.36415/dagcilik.745302
  • 12. Karasar N. (2024). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • 13. Creswell JW. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • 14. Bartlett JE., Kotrlik JW., Higgins CC. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research. Information Technology, Learning, and Performance Journal. 19(1), 43–50.
  • 15. Malhotra NK. (2004). Marketing Research an Applied Orientation, 4. Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • 16. Aaker DA., Kumar V., Day GS. (2007). Marketing research, 9. Edition, John Wiley & Sons, Danvers.
  • 17. Zikmund WG. (1997). Business research methods, 5. Edition, The Dryden Press, Orlando.
  • 18. Demirci İ., Ekşi H. (2018). Keep calm and be happy: A mixed method study from character strengths to well-being. Educational Sciences: Theory & Practice. 18(29) 303–354.
  • 19. Kline RB. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. London: Guilford publications.
  • 20. Field A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5th ed.). Sage.
  • 21. Pallant J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS (7th ed.). Routledge.
  • 22. Özsarı A., Çetin MÇ. (2022). Spora yönelik tutum ve mutluluk ilişkisi (sağlık sektöründe bir araştırma). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 20(1), 36-47.
  • 23. Balkar EO. (2021). Rekreasyon ve turizm araştırmaları içerisinde Spora yönelik tutum ile bireysel yenilikçilik arasındaki ilişkide yaşam tatmininin aracılık rolü. İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • 24. Varol R., Varol S., Türkmen M. (2017). Bartın üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin spora yönelik tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 3(2), 316-329.
  • 25. Turhan FH., İnce U., Aydogmus M., Yalçın İ. (2021). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumları. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 8(2), 19-32.
  • 26. Yavuz C., Yücel AS. (2019). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 18(72), 2050-2058.
  • 27. Şimşek A., Karahüseyinoğlu FM. (2020). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi: Fırat Üniversitesi örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 11(1), 46-54.
  • 28. Belli E., Bedir F., Turan M. (2019). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları ile yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (9), 89-103.
  • 29. Caz Ç., Bıçakçı YS., Nakipoğlu F. (2019). Spora yönelik tutum ile yaşam doyumu arasındaki ilişki: Marmara üniversitesi sosyal bilimler meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(3), 484-491.
  • 30. Yıkılmaz A. (2022). Determining the attitudes of university students who have sports education towards physical activity games (18-22 ages). Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara. 26, n. 00, p. e022158.
  • 31. Gürsel C., Taşkıran H. (2018). Üniversite öğrencilerinin facebook kullanma alışkanlıkları ile mutluluk düzeyleri, yaş, cinsiyet, gelir düzeyi ve okunan bölüm arasındaki ilişkinin incelenmesi. Research Studies Anatolia Journal. 1(2), 289-299.
  • 32. Coşkun K. (2017). Anne ve baba eğitim düzeyleri ile 10 yaş çocuğunun duygusal zeka performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 12(23), 385-398.
  • 33. Topal Ç. (2019). Ortaokul ve lisede öğrenim gören öğrencilerin ebeveynlerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının fiziksel aktivite düzeylerine göre incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 34. Suna, G. Ç., Özkan, A. (2022). Ebeveynlerin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine Yönelik Tutum Düzeylerinin İncelenmesi (Hakkâri İli Örneği). International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES). 8(2), 508-524.
  • 35. http1:https://dumludag.com/wpcontent/uploads/2017/07/tuketim_gelir_tasarruf_mutluluk_raporu.pdf Erişim Tarihi: 03.01.2025
  • 36. Okur İ. (2022). Gelir ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi: Sakarya örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • 37. Demir K., Duman. S. (2019). Bireylerin spor yapma durumlarıyla, benlik saygıları ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 4(4), 437-449.
  • 38. Gürbüz. B., Doğan. M. (2024). Spora yönelik tutum, sağlıklı beslenme ve mentâl iyi oluş arasındaki ilişki: üniversite öğrencileri perspektifi. Gençlik Araştırmaları Dergisi. 12(34), 104-122.
  • 39. Özkurt. B., Küçükibiş, HF. (2024). 12-18 yaş aralığındaki öğrencilerin fiziksel aktiviteye katılım motivasyonları ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 5(1), 27-37.
  • 40. Demir K. (2024). Bireylerin spora yönelik tutumları ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi akademik personeli üzerine bir uygulama. (Yüksek Lisans Tezi), Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN UNIVERSITY STUDENTS' ATTİTUDES TOWARDS SPORTS AND HAPPİNESS LEVELS

Yıl 2025, Cilt: 19 Sayı: 2, 103 - 118, 31.08.2025
https://doi.org/10.61962/bsd.1636325

Öz

The aim of this study is to examine the relationship between university students’ attitudes toward sports and their levels of happiness. A relational survey model was employed in the research. The study was conducted with 461 students from various departments at Yozgat Bozok University during the 2024–2025 academic year, selected through a convenience sampling method. Data were collected using a personal information form, the Attitude Toward Sports Scale, and the Happiness Scale. To test for normality, skewness and kurtosis values were examined; skewness values ranged between -0.831 and -1.431, and kurtosis values ranged between 0.374 and 1.982, indicating that the data followed a normal distribution. Frequency, percentage analysis, arithmetic mean, independent samples t-test, one-way ANOVA, and correlation analysis were used for data analysis. The significance level was set at p<0.05. The findings revealed statistically significant differences in attitude toward sports and happiness scores according to variables such as gender, age, parental education level, perceived monthly income level, and participation in sports activities. Moreover, a moderate and positive correlation was found between attitudes toward sports and happiness levels; as the level of positive attitude toward sports increased, so did the level of happiness. In conclusion, the findings indicate that university students’ attitudes toward sports vary significantly depending on demographic variables, and individuals with more positive attitudes toward sports tend to have significantly higher levels of happiness.

Kaynakça

  • 1. Koçak F. (2014). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları: bir ölçek geliştirme çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 12(1), 59-69.
  • 2. Bozkurt Mutlu T. (2023). Üniversite ve lise öğrencilerinin spora yönelik tutumları: psiko-sosyal, fiziksel ve zihinsel gelişme ile ilişkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 14(1), 25-43.
  • 3. Diener E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34–43.
  • 4. Akduman, G. (2021). Dünyanın mutluluk karnesi. Erişim adresi:https://mag.bilgi.edu.tr/tr/haber/dunyanin-mutluluk-karnesi/ Erişim Tarihi: 25.12.2024.
  • 5. Ryan RM., Deci EL. (2000). Self-determination theory and the facilitation of ıntrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. 55(1), 68-78.
  • 6. Eime RM., Young JA., Harvey JT., Charity MJ., Payne WR. (2013). A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for adults. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 10(1), 1-21.
  • 7. Peluso MAM., Andrade LHSG. (2005). Physical activity and mental health: the association between exercise and mood. Clinics. 60(1), 61-70.
  • 8. Fox KR. (1999). The Influence of physical activity on mental well-being. Public Health Nutrition. 2(3a), 411-418.
  • 9. Holder MD., Coleman B. (2009). The contribution of active and passive leisure to children's well-being. Journal of Health Psychology, 14(3), 378–386.
  • 10. Uslu E., Özlü K. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumları ile beden eğitimi dersindeki mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 7(3), 287-306.
  • 11. Yücekaya, M. A. (2020). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi mutluluk düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Mountaineering and Climbing, 3(1), 27-37. Doi: 10.36415/dagcilik.745302
  • 12. Karasar N. (2024). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • 13. Creswell JW. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • 14. Bartlett JE., Kotrlik JW., Higgins CC. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research. Information Technology, Learning, and Performance Journal. 19(1), 43–50.
  • 15. Malhotra NK. (2004). Marketing Research an Applied Orientation, 4. Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • 16. Aaker DA., Kumar V., Day GS. (2007). Marketing research, 9. Edition, John Wiley & Sons, Danvers.
  • 17. Zikmund WG. (1997). Business research methods, 5. Edition, The Dryden Press, Orlando.
  • 18. Demirci İ., Ekşi H. (2018). Keep calm and be happy: A mixed method study from character strengths to well-being. Educational Sciences: Theory & Practice. 18(29) 303–354.
  • 19. Kline RB. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. London: Guilford publications.
  • 20. Field A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5th ed.). Sage.
  • 21. Pallant J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS (7th ed.). Routledge.
  • 22. Özsarı A., Çetin MÇ. (2022). Spora yönelik tutum ve mutluluk ilişkisi (sağlık sektöründe bir araştırma). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 20(1), 36-47.
  • 23. Balkar EO. (2021). Rekreasyon ve turizm araştırmaları içerisinde Spora yönelik tutum ile bireysel yenilikçilik arasındaki ilişkide yaşam tatmininin aracılık rolü. İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • 24. Varol R., Varol S., Türkmen M. (2017). Bartın üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin spora yönelik tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 3(2), 316-329.
  • 25. Turhan FH., İnce U., Aydogmus M., Yalçın İ. (2021). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumları. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 8(2), 19-32.
  • 26. Yavuz C., Yücel AS. (2019). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 18(72), 2050-2058.
  • 27. Şimşek A., Karahüseyinoğlu FM. (2020). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi: Fırat Üniversitesi örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 11(1), 46-54.
  • 28. Belli E., Bedir F., Turan M. (2019). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları ile yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (9), 89-103.
  • 29. Caz Ç., Bıçakçı YS., Nakipoğlu F. (2019). Spora yönelik tutum ile yaşam doyumu arasındaki ilişki: Marmara üniversitesi sosyal bilimler meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(3), 484-491.
  • 30. Yıkılmaz A. (2022). Determining the attitudes of university students who have sports education towards physical activity games (18-22 ages). Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara. 26, n. 00, p. e022158.
  • 31. Gürsel C., Taşkıran H. (2018). Üniversite öğrencilerinin facebook kullanma alışkanlıkları ile mutluluk düzeyleri, yaş, cinsiyet, gelir düzeyi ve okunan bölüm arasındaki ilişkinin incelenmesi. Research Studies Anatolia Journal. 1(2), 289-299.
  • 32. Coşkun K. (2017). Anne ve baba eğitim düzeyleri ile 10 yaş çocuğunun duygusal zeka performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 12(23), 385-398.
  • 33. Topal Ç. (2019). Ortaokul ve lisede öğrenim gören öğrencilerin ebeveynlerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının fiziksel aktivite düzeylerine göre incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 34. Suna, G. Ç., Özkan, A. (2022). Ebeveynlerin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine Yönelik Tutum Düzeylerinin İncelenmesi (Hakkâri İli Örneği). International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES). 8(2), 508-524.
  • 35. http1:https://dumludag.com/wpcontent/uploads/2017/07/tuketim_gelir_tasarruf_mutluluk_raporu.pdf Erişim Tarihi: 03.01.2025
  • 36. Okur İ. (2022). Gelir ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi: Sakarya örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • 37. Demir K., Duman. S. (2019). Bireylerin spor yapma durumlarıyla, benlik saygıları ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 4(4), 437-449.
  • 38. Gürbüz. B., Doğan. M. (2024). Spora yönelik tutum, sağlıklı beslenme ve mentâl iyi oluş arasındaki ilişki: üniversite öğrencileri perspektifi. Gençlik Araştırmaları Dergisi. 12(34), 104-122.
  • 39. Özkurt. B., Küçükibiş, HF. (2024). 12-18 yaş aralığındaki öğrencilerin fiziksel aktiviteye katılım motivasyonları ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 5(1), 27-37.
  • 40. Demir K. (2024). Bireylerin spora yönelik tutumları ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi akademik personeli üzerine bir uygulama. (Yüksek Lisans Tezi), Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatih Akgul 0000-0003-2400-8683

Mehmet Yıldırım 0000-0002-9707-6540

Gönderilme Tarihi 9 Şubat 2025
Kabul Tarihi 30 Temmuz 2025
Erken Görünüm Tarihi 25 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akgul, F., & Yıldırım, M. (2025). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARI VE MUTLULUK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 103-118. https://doi.org/10.61962/bsd.1636325

16227

16228

16229

16230