Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR BİLİMLERİ VE GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE MUTLULUK DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2025, Sayı: Advanced Online Publication, 29 - 34, 28.12.2025

Öz

Bu araştırmada, Spor Bilimleri Fakültesi (SBF) ve Güzel Sanatlar Fakültesi (GSF) öğrencilerinin sosyal görünüş kaygısı ile mutluluk düzeylerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Nicel araştırma yaklaşımı benimsenmiş ve tarama deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinden 159 ve Güzel Sanatlar Fakültesinden 140 olmak üzere toplam 299 gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Katılımcıların sosyal görünüş kaygılarını belirlemek için Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği (SGKÖ), mutluluk düzeylerini ölçmek için ise Oxford Mutluluk Ölçeği-Kısa Formu (OMÖ-KF) kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra bağımsız örneklem t-testi uygulanmış ve anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Bulgulara göre, fakülteler arasında sosyal görünüş kaygısı açısından anlamlı bir fark bulunmuş; Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sosyal görünüş kaygısı düzeyleri (X̄=1,91±0,81), Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencilerinden (X̄=2,29±0,91) daha düşük olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Mutluluk düzeyleri açısından ise fakülteler arasında anlamlı bir fark görülmemiştir (p>0,05). Cinsiyet değişkenine göre yapılan analizlerde, kadın öğrencilerin sosyal görünüş kaygısı erkeklere göre anlamlı biçimde daha yüksek, mutluluk düzeylerinin ise daha düşük olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, düzenli fiziksel aktivitenin sosyal görünüş kaygısını azaltmada etkili olabileceği, beden algısına ilişkin farkındalık çalışmalarının ise üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerini destekleyebileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR 1. Arslan B. (2021). Üniversite öğrencilerinde sosyal görünüş kaygısı ve bağlanma stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • 2. Ergür E. (1996). Üniversite öğrencilerinde beden-benlik algısı ve ruh sağlığı arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • 3. Levine MP., Smolak L. (2002). Body image development in adolescence. In T. F. Cash & T. Pruzinsky (Eds.), Body image: A handbook of theory, research, and clinical practice, Guilford Press.
  • 4. Rodríguez-Fernández A., Goñi-Grandmontagne A. (2013). Sources of perceived sociocultural pressure on physical self-concept. Psicothema, 25(2), 192–198.
  • 5. Cash TF. (2004). Body image: Past, present, and future. Body Image. 1(1), 1–5.
  • 6. McKinley NM., Randa LA. (2005). Adult attachment and body satisfaction: An exploration of general and specific relationship differences. Body Image. 2(3), 209–218.
  • 7. Doğan M., Elçi G., Gürbüz B. (2022). Egzersiz bağımlılığı ve sosyal görünüş kaygısı ilişkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 6(2), 73–82.
  • 8. Öksüz Y. (2012). Üniversite öğrencilerinin özerklik düzeyleri ile vücut algıları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 28,69–77.
  • 9. Kılıç M., Karakuş Ö. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences. 13(3), 3837–3852.
  • 10. Yaman Ç., Teşneli Ö., Gelen N., Koşu S., Tel M., Yalvarıcı N. (2008). Elit seviyedeki değişik spor branşlarının fiziksel benlik algısı üzerine etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 5(2), 1–17.
  • 11. Hagger MS., Stevenson A. (2010). Social physique anxiety and physical self-esteem: Gender and age effects. Psychology and Health. 25(1), 89–110.
  • 12. Çınar H., Keskin N. (2015). Öğrencilerin sosyal görünüş kaygısının öğrenim yeri tercihlerine etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges. 14(4), 457–464.
  • 13. Dost MT. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22(22), 132–143.
  • 14. Layard R. (2011). Happiness: Lessons from a new science. Penguin UK.
  • 15. Diener E., Oishi S., Lucas RE. (2003). Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology. 54(1), 403–425.
  • 16. Katz J., Farrow S. (2000). Discrepant self-views and young women's sexual and emotional adjustment. Sex Roles. 42(9), 781–805.
  • 17. Tiggemann M. (1994). Gender differences in the interrelationships between weight dissatisfaction, restraint, and self-esteem. Sex Roles. 30(5–6), 319–330.
  • 18. Tekin G., Amman MT., Tekin A. (2009). Serbest zamanlarda yapılan fiziksel egzersizin üniversite öğrencilerinin depresyon ve atılganlık düzeylerine etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 6(2), 148–159.
  • 19. Arslan C., Güllü M., Tutal V. (2011). Spor yapan ve yapmayan ilköğretim öğrencilerinin depresyon durumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 5(2).
  • 20. Huang H., Humphreys BR. (2012). Sports participation and happiness: Evidence from US microdata. Journal of Economic Psychology. 33(4), 776–793.
  • 21. Şakar M., Uğurlu FM. (2024). Spor yapan ve spor yapmayan üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ ve mutluluk düzeylerinin karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science. 17(17), 461–469.
  • 22. Creswell JW. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Sage Publications.
  • 23. Cohen L., Manion L., Morrison K. (2002). Research methods in education (5th ed.). Routledge.
  • 24. Büyüköztürk Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün ÖE., Karadeniz Ş., Demirel F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • 25. Karasar N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi (27. baskı). Nobel Yayıncılık.
  • 26. Ural A., Kılıç İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi (4. baskı). Detay Yayıncılık.
  • 27. Faul F., Erdfelder E., Lang AG., Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods. 39(2), 175–191.
  • 28. Hart TA., Flora DB., Palyo SA., Fresco DM., Holle C., Heimberg RG. (2008). Development and examination of the social appearance anxiety scale. Assessment. 15(1), 48–59.
  • 29. Doğan T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39(39), 151–159.
  • 30. Hills P., Argyle M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences. 33(7), 1073–1082.
  • 31. Doğan T., Çötok NA. (2011). Oxford mutluluk ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Adaptation of the short form of the Oxford Happiness Questionnaire into Turkish: A validity and reliability study]. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 4(36), 165–172.
  • 32. Şimşir Z., Seki T., Dilmaç B. (2019). Sosyal görünüş kaygısında cinsiyet farklılıkları: Bir meta analiz çalışması. OPUS International Journal of Society Researches. 10(17), 615-637.
  • 33. Gündüz A., Bilge Y. (2023). Beden algısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkide atılganlığın aracı rolü. International Journal of Social Sciences and Education Research. 9(2), 157–167.
  • 34. Şanlı Y., Çelik D. (2023). Genç kızlarda beden algısı ve obezite fobinin, sosyal görünüş kaygısı ve psikolojik iyi oluşa etkisi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi. 6(1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı), 350-368.
  • 35. Kara FM., Dumay R., Topçuoğlu S., Evlice S. (2024). Beden, zihin ve toplum: Egzersiz katılımcılarında bedeni beğenme, sosyal bağlılık ve mutluluk ilişkisi. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi. 6(3), 272–277.
  • 36. Koç K., Arslan H., Yüce MS., Öztürk AT. (2024). Rekreasyonel maraton katılımcılarının mutluluk, psikolojik iyi oluş ve yaşam tatmini ilişkileri: Demografik değişkenlerin rolü. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi. 6(4), 530–537.
  • 37. Ardıç F. (2014). Egzersizin sağlık yararları. Türkiye Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Dergisi. 60, 9–14. 38. Civan A., Özdemir İ., Gencer YG., Durmaz M. (2018). Egzersiz ve stres hormonları. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2(1), 1–14.
  • 39. Kutlu Z., İbiş S., Pişkin NE., Yavuz G., Aka H., Aktuğ ZB. (2021). Covid-19 salgın sürecinde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyinin yaşam kalitesi üzerine etkisi. Tarih Okulu Dergisi. 14(53), 2957–2972.
  • 40. Kurt S., İbiş S., Aktuğ ZB., Altundağ E. (2023). The effect of core training on swimmers’ functional movement screen scores and sport performances. JTRM in Kinesiology. 9, 1–6.
  • 41. Er Y. (2015). Aerobik antrenmanların beden algısı üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı. Konya.
  • 42. Korkmaz M., Uslu T. (2020). Fitness yapan bireylerin benlik saygısı, sosyal görünüş kaygısı ve sosyalleşme düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi. 4(3), 1–18.
  • 43. Alemdağ S., Öncü E. (2015). Öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılım ve sosyal görünüş kaygılarının incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS). 3(3), 287–300.
  • 44. Tsartsapakis I., Zafeiroudi A. (2025). Social physique anxiety in college students: The role of study field, physical activity, physical self-perception, and self-esteem. Sports. 13(4), 119.
  • 45. Diener E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist. 55(1), 34–43.
  • 46. Ryff CD. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 57(6), 1069.
  • 47. Cash TF., Pruzinsky T. (Eds.). (2002). Body image: A handbook of theory, research, and clinical practice. The Guilford Press.
  • 48. Tiggemann M., Slater A. (2014). NetTweens: The Internet and body image concerns in preteenage girls. The Journal of Early Adolescence, 34(5),606–620.
  • 49. Göksel AG., Caz Ç., Zorba E. (2018). Spor hizmeti alan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve öznel mutluluklarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 3(3), 88–101.
  • 50. Jang EJ., Chang BS. (2021). Triple mediating effect of appearance satisfaction, body image and hope in the relationship between appearance management behavior and happiness. Universal Journal of Public Health. 9(5), 287–295.
  • 51. Jankauskienė R., Miežienė B. (2011). The relationship between body image and exercise adherence in fitness centre exercising sample. Baltic Journal of Sport and Health Sciences. 1(80).
  • 52. Tiggemann M., Williamson S. (2000). The effect of exercise on body satisfaction and self-esteem as a function of gender and age. Sex Roles. 43(1–2), 119–127.
  • 53. Çepikkurt F., Coşkun F. (2010). Social physique anxiety and body image satisfaction levels of collegian dancers. Pamukkale Journal of Sport Sciences. 1(2), 17–24.
  • 54. Ciba B. (2018). Üniversite öğrencileri arasında sosyal medya kullanımı ve sosyal kaygı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Lefkoşa. 55. Tok M. (2021). Genç yetişkinlerde narsisistik kişilik özelliklerinin sosyal görünüş kaygısı ve yaşam doyumu ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gedik Üniversitesi, İstanbul.
  • 56. Grabe S., Ward LM., Hyde JS. (2008). The role of the media in body image concerns among women: A meta-analysis of experimental and correlational studies. Psychological Bulletin. 134(3), 460.
  • 57. Fardouly J., Diedrichs PC., Vartanian LR., Halliwell E. (2015). Social comparisons on social media: The impact of Facebook on young women's body image concerns and mood. Body Image. 13, 38–45.
  • 58. Slater A., Tiggemann M. (2010). Body image and disordered eating in adolescent girls and boys: A test of objectification theory. Sex Roles. 63(1–2), 42–49.
  • 59. Fredrickson BL., Roberts TA. (1997). Objectification theory: Toward understanding women's lived experiences and mental health risks. Psychology of Women Quarterly. 21(2), 173–206.
  • 60. Tiggemann M., Lynch JE. (2001). Body image across the life span in adult women: The role of self-objectification. Developmental Psychology. 37(2), 243.
  • 61. Yıldız MK., Dağ İ. (2017). Algılanan ebeveyn kabul-reddinin öfke ifade tarzı ve depresif belirtiler ile ilişkisinin incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi. 20(2), 84–95.

COMPARISON OF SOCIAL APPEARANCE ANXIETY AND HAPPINESS LEVELS AMONG STUDENTS IN THE FACULTY OF SPORTS SCIENCES AND FINE ARTS

Yıl 2025, Sayı: Advanced Online Publication, 29 - 34, 28.12.2025

Öz

This study aimed to compare the levels of social appearance anxiety and happiness among students of the Faculty of Sports Sciences (FSS) and the Faculty of Fine Arts (FFA). A quantitative research approach was adopted and a survey design was used. The sample of the study consisted of a total of 299 volunteer students, 159 from the FSS and 140 from the FFA at Niğde Ömer Halisdemir University. Participants were administered the “Social Appearance Anxiety Scale (SAAS)” and the “Oxford Happiness Scale-Short Form (OHS-SF)”. In addition to descriptive statistics, independent samples t-tests were applied in the analysis of the data, and a significance level of p<0.05 was accepted. According to the findings, a significant difference was found between faculties in terms of social appearance anxiety; it was determined that the social appearance anxiety levels of SBF students (X̄=1.91±0.81) were lower than those of GSF students (X̄=2.29±0.91) (p<0.05). However, no significant difference was observed between faculties in terms of happiness levels (p>0.05). Analyses based on the gender variable revealed that female students had significantly higher social appearance anxiety and lower happiness levels than male students. In conclusion, it is thought that regular physical activity may be effective in reducing social appearance anxiety, and that body image awareness studies may support the happiness levels of university students.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR 1. Arslan B. (2021). Üniversite öğrencilerinde sosyal görünüş kaygısı ve bağlanma stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • 2. Ergür E. (1996). Üniversite öğrencilerinde beden-benlik algısı ve ruh sağlığı arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • 3. Levine MP., Smolak L. (2002). Body image development in adolescence. In T. F. Cash & T. Pruzinsky (Eds.), Body image: A handbook of theory, research, and clinical practice, Guilford Press.
  • 4. Rodríguez-Fernández A., Goñi-Grandmontagne A. (2013). Sources of perceived sociocultural pressure on physical self-concept. Psicothema, 25(2), 192–198.
  • 5. Cash TF. (2004). Body image: Past, present, and future. Body Image. 1(1), 1–5.
  • 6. McKinley NM., Randa LA. (2005). Adult attachment and body satisfaction: An exploration of general and specific relationship differences. Body Image. 2(3), 209–218.
  • 7. Doğan M., Elçi G., Gürbüz B. (2022). Egzersiz bağımlılığı ve sosyal görünüş kaygısı ilişkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 6(2), 73–82.
  • 8. Öksüz Y. (2012). Üniversite öğrencilerinin özerklik düzeyleri ile vücut algıları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 28,69–77.
  • 9. Kılıç M., Karakuş Ö. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences. 13(3), 3837–3852.
  • 10. Yaman Ç., Teşneli Ö., Gelen N., Koşu S., Tel M., Yalvarıcı N. (2008). Elit seviyedeki değişik spor branşlarının fiziksel benlik algısı üzerine etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 5(2), 1–17.
  • 11. Hagger MS., Stevenson A. (2010). Social physique anxiety and physical self-esteem: Gender and age effects. Psychology and Health. 25(1), 89–110.
  • 12. Çınar H., Keskin N. (2015). Öğrencilerin sosyal görünüş kaygısının öğrenim yeri tercihlerine etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges. 14(4), 457–464.
  • 13. Dost MT. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22(22), 132–143.
  • 14. Layard R. (2011). Happiness: Lessons from a new science. Penguin UK.
  • 15. Diener E., Oishi S., Lucas RE. (2003). Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology. 54(1), 403–425.
  • 16. Katz J., Farrow S. (2000). Discrepant self-views and young women's sexual and emotional adjustment. Sex Roles. 42(9), 781–805.
  • 17. Tiggemann M. (1994). Gender differences in the interrelationships between weight dissatisfaction, restraint, and self-esteem. Sex Roles. 30(5–6), 319–330.
  • 18. Tekin G., Amman MT., Tekin A. (2009). Serbest zamanlarda yapılan fiziksel egzersizin üniversite öğrencilerinin depresyon ve atılganlık düzeylerine etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 6(2), 148–159.
  • 19. Arslan C., Güllü M., Tutal V. (2011). Spor yapan ve yapmayan ilköğretim öğrencilerinin depresyon durumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 5(2).
  • 20. Huang H., Humphreys BR. (2012). Sports participation and happiness: Evidence from US microdata. Journal of Economic Psychology. 33(4), 776–793.
  • 21. Şakar M., Uğurlu FM. (2024). Spor yapan ve spor yapmayan üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ ve mutluluk düzeylerinin karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science. 17(17), 461–469.
  • 22. Creswell JW. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Sage Publications.
  • 23. Cohen L., Manion L., Morrison K. (2002). Research methods in education (5th ed.). Routledge.
  • 24. Büyüköztürk Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün ÖE., Karadeniz Ş., Demirel F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • 25. Karasar N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi (27. baskı). Nobel Yayıncılık.
  • 26. Ural A., Kılıç İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi (4. baskı). Detay Yayıncılık.
  • 27. Faul F., Erdfelder E., Lang AG., Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods. 39(2), 175–191.
  • 28. Hart TA., Flora DB., Palyo SA., Fresco DM., Holle C., Heimberg RG. (2008). Development and examination of the social appearance anxiety scale. Assessment. 15(1), 48–59.
  • 29. Doğan T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39(39), 151–159.
  • 30. Hills P., Argyle M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences. 33(7), 1073–1082.
  • 31. Doğan T., Çötok NA. (2011). Oxford mutluluk ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Adaptation of the short form of the Oxford Happiness Questionnaire into Turkish: A validity and reliability study]. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 4(36), 165–172.
  • 32. Şimşir Z., Seki T., Dilmaç B. (2019). Sosyal görünüş kaygısında cinsiyet farklılıkları: Bir meta analiz çalışması. OPUS International Journal of Society Researches. 10(17), 615-637.
  • 33. Gündüz A., Bilge Y. (2023). Beden algısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkide atılganlığın aracı rolü. International Journal of Social Sciences and Education Research. 9(2), 157–167.
  • 34. Şanlı Y., Çelik D. (2023). Genç kızlarda beden algısı ve obezite fobinin, sosyal görünüş kaygısı ve psikolojik iyi oluşa etkisi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi. 6(1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı), 350-368.
  • 35. Kara FM., Dumay R., Topçuoğlu S., Evlice S. (2024). Beden, zihin ve toplum: Egzersiz katılımcılarında bedeni beğenme, sosyal bağlılık ve mutluluk ilişkisi. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi. 6(3), 272–277.
  • 36. Koç K., Arslan H., Yüce MS., Öztürk AT. (2024). Rekreasyonel maraton katılımcılarının mutluluk, psikolojik iyi oluş ve yaşam tatmini ilişkileri: Demografik değişkenlerin rolü. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi. 6(4), 530–537.
  • 37. Ardıç F. (2014). Egzersizin sağlık yararları. Türkiye Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Dergisi. 60, 9–14. 38. Civan A., Özdemir İ., Gencer YG., Durmaz M. (2018). Egzersiz ve stres hormonları. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2(1), 1–14.
  • 39. Kutlu Z., İbiş S., Pişkin NE., Yavuz G., Aka H., Aktuğ ZB. (2021). Covid-19 salgın sürecinde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyinin yaşam kalitesi üzerine etkisi. Tarih Okulu Dergisi. 14(53), 2957–2972.
  • 40. Kurt S., İbiş S., Aktuğ ZB., Altundağ E. (2023). The effect of core training on swimmers’ functional movement screen scores and sport performances. JTRM in Kinesiology. 9, 1–6.
  • 41. Er Y. (2015). Aerobik antrenmanların beden algısı üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı. Konya.
  • 42. Korkmaz M., Uslu T. (2020). Fitness yapan bireylerin benlik saygısı, sosyal görünüş kaygısı ve sosyalleşme düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi. 4(3), 1–18.
  • 43. Alemdağ S., Öncü E. (2015). Öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılım ve sosyal görünüş kaygılarının incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS). 3(3), 287–300.
  • 44. Tsartsapakis I., Zafeiroudi A. (2025). Social physique anxiety in college students: The role of study field, physical activity, physical self-perception, and self-esteem. Sports. 13(4), 119.
  • 45. Diener E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist. 55(1), 34–43.
  • 46. Ryff CD. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 57(6), 1069.
  • 47. Cash TF., Pruzinsky T. (Eds.). (2002). Body image: A handbook of theory, research, and clinical practice. The Guilford Press.
  • 48. Tiggemann M., Slater A. (2014). NetTweens: The Internet and body image concerns in preteenage girls. The Journal of Early Adolescence, 34(5),606–620.
  • 49. Göksel AG., Caz Ç., Zorba E. (2018). Spor hizmeti alan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve öznel mutluluklarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 3(3), 88–101.
  • 50. Jang EJ., Chang BS. (2021). Triple mediating effect of appearance satisfaction, body image and hope in the relationship between appearance management behavior and happiness. Universal Journal of Public Health. 9(5), 287–295.
  • 51. Jankauskienė R., Miežienė B. (2011). The relationship between body image and exercise adherence in fitness centre exercising sample. Baltic Journal of Sport and Health Sciences. 1(80).
  • 52. Tiggemann M., Williamson S. (2000). The effect of exercise on body satisfaction and self-esteem as a function of gender and age. Sex Roles. 43(1–2), 119–127.
  • 53. Çepikkurt F., Coşkun F. (2010). Social physique anxiety and body image satisfaction levels of collegian dancers. Pamukkale Journal of Sport Sciences. 1(2), 17–24.
  • 54. Ciba B. (2018). Üniversite öğrencileri arasında sosyal medya kullanımı ve sosyal kaygı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Lefkoşa. 55. Tok M. (2021). Genç yetişkinlerde narsisistik kişilik özelliklerinin sosyal görünüş kaygısı ve yaşam doyumu ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gedik Üniversitesi, İstanbul.
  • 56. Grabe S., Ward LM., Hyde JS. (2008). The role of the media in body image concerns among women: A meta-analysis of experimental and correlational studies. Psychological Bulletin. 134(3), 460.
  • 57. Fardouly J., Diedrichs PC., Vartanian LR., Halliwell E. (2015). Social comparisons on social media: The impact of Facebook on young women's body image concerns and mood. Body Image. 13, 38–45.
  • 58. Slater A., Tiggemann M. (2010). Body image and disordered eating in adolescent girls and boys: A test of objectification theory. Sex Roles. 63(1–2), 42–49.
  • 59. Fredrickson BL., Roberts TA. (1997). Objectification theory: Toward understanding women's lived experiences and mental health risks. Psychology of Women Quarterly. 21(2), 173–206.
  • 60. Tiggemann M., Lynch JE. (2001). Body image across the life span in adult women: The role of self-objectification. Developmental Psychology. 37(2), 243.
  • 61. Yıldız MK., Dağ İ. (2017). Algılanan ebeveyn kabul-reddinin öfke ifade tarzı ve depresif belirtiler ile ilişkisinin incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi. 20(2), 84–95.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Kutlu 0000-0003-0439-2462

Şeyma Uğur 0009-0006-1322-0733

Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2025
Kabul Tarihi 26 Aralık 2025
Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2025
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: Advanced Online Publication

Kaynak Göster

APA Kutlu, Z., & Uğur, Ş. (2025). SPOR BİLİMLERİ VE GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE MUTLULUK DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi(Advanced Online Publication), 29-34.

Amaç ve Kapsam

Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisinin amacı; spor bilimleri alanına ilişkin güncel gelişmeleri bütüncül ve kapsayıcı bir biçimde inceleyerek bu doğrultuda ortaya çıkan özgün makale ve derlemeleri hedef kitle ile paylaşmaktır.


Bu amaçla dergimiz Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri alanı içerisinde yer alan, Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi, Hareket ve Antrenman Bilimleri, Biyomekanik ve Kinesiyoloji, Spor Eğitimi, Spor Sağlık Bilimleri, Sporda Beslenme, Egzersiz Fizyolojisi, Spor Anatomisi, Egzersiz ve Spor Psikolojisi, Spor Sosyolojisi, Spor Felsefesi, Spor Bilişim Teknolojisi, Spor Yönetim Bilimleri, Spor İşletmeciliği, Spor Pazarlaması, Sporda Organizasyon, , Rekreasyon, Rekreasyon Liderliği, Spor Turizmi alanında yayınlar yayınlamaktadır. Buna ek olarak sporun disiplinler arası özelliği nedeniyle farklı bilim alanlarıyla kesişim noktalarında yapılan özgün araştırmalar, derinlemesine inceleme ve yorumlamalara dayalı derleme çalışmaları ve Editöre mektup da dergimizde yayınlanmaktadır. Dergiye yayınlanması için başvurulan bilimsel makaleler ile teorik veya deneysel araştırmaların veya spor bilimleri alanındaki pratik uygulamaların yeni verileri içermesi beklenmektedir.

Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2007 yılından bu yana yayın yaşamını sürdüren, yılda üç kez (Mart, Ağustos Aralık) yayımlanan hakemli bir dergidir. Derginin dili Türkçe ve ve İngilizcedir.


Dergimizde, spor bilimlerinin tüm alanları ile ilgili nicel, nitel araştırmalara, en son literatürü kapsamlı biçimde değerlendiren derleme çalışmalarına, model önerilerine ve benzeri özgün yazılara yer verilir.

Dergimizde ileri araştırma yöntem ve teknikleri kullanılan güncel çalışmalara öncelik tanınır. 

Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yayın süreçleri, bilginin bilimsel yöntemle yansız biçimde üretilmesi, geliştirilmesi ve paylaşılmasına dayanır.

Hakemli makaleler, bilimsel yöntemin uygulanmasını, yansızlığı sağlayan çalışmalardır. Bilimsel üretimin gerçekleştirilmesinde yayın sürecinin tüm bileşenlerinin; yayıncı, editörler, yazarlar, hakemler ve okuyucuların etik ilkelere uymaları gerekir. Bu kapsamda Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisinin yayın etiği ile açık erişim politikası da, Yayın Etiği Komitesi’nin (Committee on Publication Ethics, COPE) açık erişimde yayınladığı kılavuzlar ve politikalar doğrultusunda (Örneğin “Yayın Etiği Komitesi (COPE) Davranış Kuralları ve Dergi Editörleri için En İyi Uygulama Kılavuzları; “Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors” ve “COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors”) yayın sürecinin tüm bileşenlerinin etik ilkelere uymasını gerektirmektedir.

Yazarlar çalışmayı yüklerken intihal raporunu da yüklemelidir. İntihal, bilimsel yazıları etkileyen en yaygın ve ciddi bir etik sorundur. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, herhangi bir intihal biçimine izin vermemek için gerekli tedbirleri almaya çalışmaktadır. Ayrıca makalelerin, örtüşen ve benzer metin örneklerini tespit etmek için bir intihal yazılımı (iTenthicate, Turnitin) ile taranır. Benzerlik puanı % 20' ten fazla olan makaleler yayınlanmak için kabul edilmez.

Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi' ne makalelerin gönderim, değerlendirme ve yayınlanma olmak üzere hiçbir aşamasında ücret talep etmez. Yazarlar dergiye gönderdikleri çalışmalar için makale işlem ücreti veya gönderim ücreti ödemezler. Derginin tüm giderleri Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi tarafından karşılanmaktadır.

Editör

Egzersiz ve Spor Bilimleri

Editör Yardımcısı

.

Egzersiz ve Spor Bilimleri, Antrenman

İngilizce Dil Editörü

Nükleer Tıp, Radyoterapi, Nükleer Fizik, Biyofizik, Nükleer Kimya, Dedektör Teknolojisi

Yayın Kurulu

Lisans eğitimini ve yüksek lisans eğitimini Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Spor Yöneticiliği bölümünde tamamlayan Halil Erdem Akoğlu, doktorasını ise Ankara Üniversitesi'nde Spor Bilimleri alanında yapmıştır. Halen Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi'nde Dr. Öğr. Üyesi olarak görev yapan Akoğlu'nun sporcularda lüks marka tüketimi, spor tüketicilerinde online satın alma davranışı, marka deneyimi, elektronik ağızdan ağıza iletişim, iletişim ve liderlik, gençlik ve spor politikaları gibi konularda çalışmaları bulunmaktadır.

Spor Faaliyetleri Yönetimi, Dijital Pazarlama, Tüketici Davranışı, Ürün ve Marka Yönetimi, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Egzersiz Fizyolojisi, Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Antrenman, Egzersiz Fizyolojisi
Antrenman, Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Kamu Yönetimi, Yerel Yönetimler, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Spor ve Rekreasyon, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Antrenman, Egzersiz Fizyolojisi
Fiziksel Aktivite ve Sağlık, Motor Kontrol, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Spor Sosyolojisi, Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Spor Hukuku, Spor Sosyolojisi, Egzersiz ve Spor Bilimleri, Spor Faaliyetleri Yönetimi, Spor ve Rekreasyon, Spor Tarihi
Egzersiz ve Spor Bilimleri, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Egzersiz ve Spor Bilimleri
Spor Faaliyetleri Yönetimi

Editör Kurulu

Egzersiz ve Spor Bilimleri, Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Antrenman, Egzersiz Fizyolojisi, Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Spor Sosyolojisi, Spor Faaliyetleri Yönetimi, Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış, Spor ve Dinlence İşletmeciliği

Lisans eğitimini Cumhuriyet Üniversitesi Spor Yöneticiliği bölümünde tamamlayan Kadir Yıldız, yüksek lisansını Erciyes Üniversitesi'nde, doktorasını ise Abant İzzet Baysal Üniversitesi'nde Spor Yöneticiliği alanında yapmıştır. Halen Manisa Celal Bayar Üniversitesi'nde Doçent olarak görev yapan Yıldız'ın doğa ve macera eğitimi, dağcılık, oryantiring, doğa sporları, spor ve iletişim, fitness endüstrisi, hizmet kalitesi konularında çalışmaları bulunmaktadır.

Egzersiz ve Spor Bilimleri, Spor Faaliyetleri Yönetimi, Spor ve Rekreasyon
Spor Sosyolojisi, Spor ve Rekreasyon
Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer)

Dr. Halil SAROL Almanya’da doğmuştur. Lisans, yüksek lisans ve doktora eğitimini Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde tamamlamıştır. Doktora tez konusu “Uyarlanmış Rekreasyonel Fiziksel Aktivitenin Otizmli Bireylerin Yaşam Kalitesi Üzerine Etkisi” isimli çalışmadır. 2005-2015 yılları arasında Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spor Yöneticiliği Bölümünde öğretim elemanı olarak görev yapmıştır. 2005-2011 yılları arasında Gazi Üniversitesi Doğa Sporları ve Arama Kurtarma Merkezi Başkan Yardımcılığı görevlerini yürütmüştür. 2015-2022 yılları arasında Kırıkkale Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spor Yöneticiliği Bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapan Dr. Halil SAROL, 2016-2022 yılları arasında Spor Yöneticiliği Bölüm Başkanı ve 2016-2020 yılları arasında Dekan Yardımcılığı görevlerini yürütmüştür. Özel gereksinimli bireylere yönelik uygulama alanında birçok projede görev alan Dr. Halil SAROL’un rekreasyon alanı ile özel gereksinimli bireylerde fiziksel aktivite, otizm ve fiziksel aktivite konularında ulusal ve uluslararası alanda birçok bilimsel çalışmaları bulunmaktadır. Sherborne Gelişimsel Hareket Eğitimi I. ve II. Düzey sertifika sahibi olan Dr. Halil SAROL halen Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Rekreasyon Bölümünde öğretim üyesi görev yapmaktadır.

Spor ve Rekreasyon

Dr. Hazar conducts research in the field of movement and training science in the areas of training information, sport psychology, sport biology and sport physiology.

Antrenman, Egzersiz Fizyolojisi, Fiziksel Aktivite ve Sağlık, Fiziksel Uygunluk, Spor Biliminde Biyomekanik, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Spor ve Rekreasyon, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Antrenman, Egzersiz Fizyolojisi
Fiziksel Aktivite ve Sağlık, Motor Kontrol, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Antrenman, Spor Biliminde Hareket Eğitimi
Antrenman, Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Spor Sosyolojisi, Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Egzersiz ve Spor Bilimleri, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Spor Faaliyetleri Yönetimi, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Egzersiz ve Spor Bilimleri
Egzersiz ve Spor Bilimleri, Egzersiz Fizyolojisi, Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Spor Sosyolojisi, Spor Faaliyetleri Yönetimi
Beden Eğitimi ve Oyun, Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite

16227

16228

16229

16230