BibTex RIS Kaynak Göster

SPORDA SÖYLENTİ VE ETKİLERİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 2, 105 - 115, 01.08.2019

Öz

Söylenti genel olarak inanılması amacıyla kişiden kişiye aktarılan resmi olmayan ve kaynağı bilinmeyen bir iletişim tarzıdır. Kişiler arası etkileşim ve iletişimin bir sonucu olarak ortaya çıkan söylenti, ne kadar doğru bilgi barındırmak istese de yanlıştan, eksiklikten ve abartıdan çoğu zaman kurtulamaz. Bu çalışma, sporda söylentinin sporcuların sosyal, iletişim, performans/motivasyon, reklam/tanıtım ve algısal etkilenim durumlarını ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı geliştirmek amacı ile yapılmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçek “Sporda Söylenti ve Etki Ölçeği SSEÖ ” olarak adlandırılmıştır. Ölçeğe açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Bu analizler sonucunda ölçeğin 28 madde ve 5 alt boyuttan oluştuğu gözlenmiştir. Ölçeğin alt boyutları “Etkilenim, α=0.90”, “İletişim, α=0.80”, “Motivaston, α=0.71”, “Ekonomik α=0.63” ve “Algı, α=0.53” olarak adlandırılmıştır. Bu beş boyut toplam varyansın %49.10’unu açıklamaktadır. Sonuç olarak sporda söylenti ve etki ölçeği; sporcuların algıladıkları söylentilerin etkilenim, iletişim, motivasyon, reklam ve sosyal algı alt boyutları çerçevesinde ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak kabul edilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Akgül, A., & Çevik, O. (2005). İstatiksel Analiz Teknikleri, SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları. Ankara: Emek Ofset.
  • 2. Artaç, M. (2017). Dedikodu Ve Söylentinin İşletme Verimliliğine Etkisi Üzerine Mersin İlinde Hemşireler Üzerine Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Mersin
  • 3. Bayram, N. (2004). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • 4. Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik. Ankara: Pagem Akademi.
  • 5. Danovan, P. (2007). How Idle is Idle Talk? One Hundred Years of Rumor Research. Diogenes 54(1):59- 82
  • 6. DiFonzo, N. , Bordia, P. , Rosnow R. L. (1994). Reining In Rumors. Organizational Dynamics. 23 (1). 47-62.
  • 7. Gençer, R. T., Demir, C., & Aycan, A. (2008). Kayak Merkezlerindeki Spor Turistlerinin Hizmet Kalitesi Algılarını Etkileyen Değişkenler. Ege Akademik Bakış, 8 (2), 437-450.
  • 8. George D, & Mallery P. SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon, 2003.
  • 9. Hatcher, L. (1994). A Step-By-Step Approach To Using The SAS (R) System For Factor Analysis And Structural Equation Modeling. Cary, NC: SAS Institute.
  • 10. Kapferer, J. N., (1992), Dünyanın En Eski Medyası, Dedikodu & Söylenti, Çev: Işın Gürbüz, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • 11. Michelson, G. ve Mouly, V. S. (2004). Do loose lips sink ships? The meaning, antecedents and consequences of rumour and gossip in organisations. Corporate Communications: An International Journal . Vol. 9(3), 189-201.
  • 12. Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • 13. Solmaz, B. Söylenti ve Dedikodu Kavramı. Kurumsal Söylenti ve Dedikodu, Türkiye’deki İşletmeler Üzerine Bir Uygulama. Konya: Tablet Yayınları;2004. p.21-51.
  • 14. Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • 15. Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • 16. Tavşancıl, E. (2006).Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: 3. Baskı, Nobel Yayınları.

RUMOR EFFECTS İN SPORTS SCALE DEVELOPMENT STUDY

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 2, 105 - 115, 01.08.2019

Öz

The rumor is generally an informal and unknown source of communication, which is transmitted from person to person in order to be believed. The rumor, which is the result of interpersonal interaction and communication, cannot escape the wrong, deficiency and exaggeration often, even though it wants to have the right information. The aim of this study was to develop a valid and reliable measurement tool to measure the social, communication, motivational, economic and perceptual influences of athletes. The scale developed by the researchers was called ”Rumors Impact Scale Development Study in Sport SSEÖ . Explanatory and confirmatory factor analyzes were made to the scale. As a result of these analyzes, it was observed that the scale consisted of 28 items and 5 sub-dimensions. The sub-dimensions of the scale was named as “Affected α = 0.90”, “Communication, α = 0.80”, “Motivaston, α = 0.71”, “finance, α = 0.63” and “Perception, α = 0.53”. As a result, the rumor effect scale in sport; It has been accepted as a valid and reliable measurement tool for sub-dimensions of affected, communication, motivation, finance and perception

Kaynakça

  • 1. Akgül, A., & Çevik, O. (2005). İstatiksel Analiz Teknikleri, SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları. Ankara: Emek Ofset.
  • 2. Artaç, M. (2017). Dedikodu Ve Söylentinin İşletme Verimliliğine Etkisi Üzerine Mersin İlinde Hemşireler Üzerine Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Mersin
  • 3. Bayram, N. (2004). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • 4. Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik. Ankara: Pagem Akademi.
  • 5. Danovan, P. (2007). How Idle is Idle Talk? One Hundred Years of Rumor Research. Diogenes 54(1):59- 82
  • 6. DiFonzo, N. , Bordia, P. , Rosnow R. L. (1994). Reining In Rumors. Organizational Dynamics. 23 (1). 47-62.
  • 7. Gençer, R. T., Demir, C., & Aycan, A. (2008). Kayak Merkezlerindeki Spor Turistlerinin Hizmet Kalitesi Algılarını Etkileyen Değişkenler. Ege Akademik Bakış, 8 (2), 437-450.
  • 8. George D, & Mallery P. SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon, 2003.
  • 9. Hatcher, L. (1994). A Step-By-Step Approach To Using The SAS (R) System For Factor Analysis And Structural Equation Modeling. Cary, NC: SAS Institute.
  • 10. Kapferer, J. N., (1992), Dünyanın En Eski Medyası, Dedikodu & Söylenti, Çev: Işın Gürbüz, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • 11. Michelson, G. ve Mouly, V. S. (2004). Do loose lips sink ships? The meaning, antecedents and consequences of rumour and gossip in organisations. Corporate Communications: An International Journal . Vol. 9(3), 189-201.
  • 12. Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • 13. Solmaz, B. Söylenti ve Dedikodu Kavramı. Kurumsal Söylenti ve Dedikodu, Türkiye’deki İşletmeler Üzerine Bir Uygulama. Konya: Tablet Yayınları;2004. p.21-51.
  • 14. Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • 15. Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • 16. Tavşancıl, E. (2006).Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: 3. Baskı, Nobel Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hanifi Üzüm Bu kişi benim

Ünal Karlı Bu kişi benim

Yılmaz Ünlü Bu kişi benim

Adem Solakumur Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Üzüm, H., Karlı, Ü., Ünlü, Y., Solakumur, A. (2019). SPORDA SÖYLENTİ VE ETKİLERİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 105-115.

16227

16228

16229

16230