Söylenti genel olarak inanılması amacıyla kişiden kişiye aktarılan resmi olmayan ve kaynağı bilinmeyen bir iletişim tarzıdır. Kişiler arası etkileşim ve iletişimin bir sonucu olarak ortaya çıkan söylenti, ne kadar doğru bilgi barındırmak istese de yanlıştan, eksiklikten ve abartıdan çoğu zaman kurtulamaz. Bu çalışma, sporda söylentinin sporcuların sosyal, iletişim, performans/motivasyon, reklam/tanıtım ve algısal etkilenim durumlarını ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı geliştirmek amacı ile yapılmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçek “Sporda Söylenti ve Etki Ölçeği SSEÖ ” olarak adlandırılmıştır. Ölçeğe açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Bu analizler sonucunda ölçeğin 28 madde ve 5 alt boyuttan oluştuğu gözlenmiştir. Ölçeğin alt boyutları “Etkilenim, α=0.90”, “İletişim, α=0.80”, “Motivaston, α=0.71”, “Ekonomik α=0.63” ve “Algı, α=0.53” olarak adlandırılmıştır. Bu beş boyut toplam varyansın %49.10’unu açıklamaktadır. Sonuç olarak sporda söylenti ve etki ölçeği; sporcuların algıladıkları söylentilerin etkilenim, iletişim, motivasyon, reklam ve sosyal algı alt boyutları çerçevesinde ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak kabul edilmiştir.
The rumor is generally an informal and unknown source of communication, which is transmitted from person to person in order to be believed. The rumor, which is the result of interpersonal interaction and communication, cannot escape the wrong, deficiency and exaggeration often, even though it wants to have the right information. The aim of this study was to develop a valid and reliable measurement tool to measure the social, communication, motivational, economic and perceptual influences of athletes. The scale developed by the researchers was called ”Rumors Impact Scale Development Study in Sport SSEÖ . Explanatory and confirmatory factor analyzes were made to the scale. As a result of these analyzes, it was observed that the scale consisted of 28 items and 5 sub-dimensions. The sub-dimensions of the scale was named as “Affected α = 0.90”, “Communication, α = 0.80”, “Motivaston, α = 0.71”, “finance, α = 0.63” and “Perception, α = 0.53”. As a result, the rumor effect scale in sport; It has been accepted as a valid and reliable measurement tool for sub-dimensions of affected, communication, motivation, finance and perception
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 2 |