BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL SPOR MERKEZİ ÜYELERİNİN SPORA KATILIM GÜDÜLERİ VE TÜKETİCİ TATMİNİ ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 12 Sayı: 3, 213 - 222, 01.12.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı özel spor merkezi üyelerinin spora katılım güdüleri ile tüketici tatmin algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Araştırmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evreni örnek olarak alınan iki ayrı ilde bulunan özel spor merkezlerinin üyelerinden oluşmaktadır. Araştırma gurubu ise çalışma evreni içerisinden kazara örneklem yöntemiyle seçilen ve araştırmaya gönüllü katılan 284 kişiden oluşmuştur. Veriler anket yöntemiyle toplanmıştır. Anket kişisel bilgi formu, Sporda Güdülenme Ölçeği23,14 ve Spor Merkezlerinde Tüketici Tatmin Ölçeği13 olmak üzere üç bölümden oluşmuştur. Verilerin toplanmasında eğitilmiş yardımcılar kullanılmıştır. Verilerin normallik sınamasında basıklık ve çarpıklık değerleri dikkate alınmıştır. Verilerin normal dağılım göstermesi sebebiyle parametrik yöntemlerden karşılaştırma ve ilişki testleri kullanılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre ölçeklerin alt boyutları arası anlamlı farklılık yoktur. Spor yapma sıklığı değişkenine göre çok düzenli spor yapan katılımcıların diğer gruba göre spora katılım güdüleri daha yüksektir. Ancak tüketici tatmin algıları arasında fark yoktur. Spora katılım güdüsü ve tüketici tatmin algısı boyutları arasında ise anlamlı düşük düzey korelasyonlar bulunmuştur. Araştırma bulguları göstermektedir ki bireylerin spora katılım güdüsü ve tüketici tatmin algıları birbirlerini anlamlı ve olumlu yönde paralel olarak etkilemektedir. Spora katılım güdüsü yükseldikçe tüketici tatmini artarken, tüketici tatmini arttıkça da spora katılım güdüsü yükselmektedir. Ancak bu etkileşim güçlü bir nitelik taşımamaktadır. Anahtar Kelimeler: Spora katılım güdüsü, tüketici tatmini, spor merkezleri

Kaynakça

  • Ağduman, F., Üniversite öğrencilerinin boş zaman incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 2014. ve tatminlerinin Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Asubonteng, P., McCleary, K. J., & Swan, J. E., “SERVQUAL revisited: a critical review of service Mark eting, 10 (6), 62-81,1996. of Services
  • Çatı, K., & Koçoğlu, C. M., “Müşteri sadakati ile müşteri tatmini arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 167-188, 2008.
  • Chang, H. M., Huang, Y. C., & Chou, C. L., “A study on participation motivation, satisfaction, and leisure benefit of road runner-case study of 2016 Taiwan Maoli Road Race.” Asian Journal of Business and Management, 5(03), 116-121, 2017.
  • Çiftçi, S., & Çakmak, G., “Fitness merkezleri müşterilerinin hizmet kalitesi ile ilgili beklenti ve algı düzeylerinin incelenmesi.” Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-31, 2018.
  • Gill, D. L., Gross, J. B., & Huddleston, S., “Participation motivation in young sports.” International Journal of Sport Psychology, 14,1, 1-14, 1983.
  • Gould, D., Feltz, D., & Weiss, M., “Motives for participating in competitive youth swimming.” Intemtional Journal of Sport Psychology, 16, 126-140, 1985.
  • Gould, D., “Sport psychology in the 1980s: Status, direction, and challenge in youth sport research.” Journal of Sport Psychology, 4, 203-218, 1982.
  • Güçlü, N., Yerel yönetimlere ait fitness merkezlerinde (Ankara İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu, 2013. hizmet kalitesi
  • Harvey, J., “Service quality: A tutorial.” Journal of Operations Management, 16 (5), 583-597, 1998.
  • Jensen, J. B. & Markland, R. E., “Improving the application of quality conformance tools in service firms.” Journal of Services Mark eting, 10(1), 35-55, 1996.
  • Karakaş G., Kolayiş İ. E., & Eskiler E., “Yüzme egzersizine motivasyonlarının of the III Rek reasyon Araştırmaları Kongresi, Eskişehir, Türkiye, 5-7 Kasım, 2015. egzersiz
  • incelenmesi.” Proceedings
  • Katırcı, H., & Oyman, M., “Spor merkezlerinde tüketici tatmini ve sadakat.” Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 90-100, 2011.
  • Klint, K. A., & Weiss, M. R., “Perceived competence and motives for participating in youth sports: A test of Harter's competence motivation Psychology, 9(1), 55-65, 1987. of Sport
  • Korur, E. N., Kara, F. M., Öncü, E., & Gürbüz, B., incelenmesi. Kongresi, Aydın, 31-03 Kasım, 2013. Araştırma
  • Kotler, P., & Amstrong, G., Mark eting. International Edition. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2003.
  • Lovelock, C., Services Mark eting: People, Technology, Jersey: Prentice Hall, 2000. 4th Edition, New
  • Memiş, U. A., & Ekenci, G., “Spor merkezlerinde müşteri memnuniyeti (Ankara ili örneği).” Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(1), 33-48, 2007. 20. Oktay, E.
  • Fitness sektöründe tüketici eden memnuniyetine
  • incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi
  • İstanbul, 2016. unsurların Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Öztürk, H., Adiloğulları, İ., & AY, S. M., “Sağlıklı yaşam ve spor merkezi müşterilerinin tatmin düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi.” CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 31-38, 2011.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry L. L., “A Conceptual model of service quality and its implications for future research.” Journal of Mark eting, 49, 41-50, 1985.
  • Pellettier, L. G., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., Tusson, K. M., Bariere, N. M., & Blais, M. R., “Toward motivation, amotivation in sports: The Sport Motivation Scale (SMS).” Journal of Sport & Exercise Psychology, 17, 35-53, 1995. of intrinsic motivation, and
  • Şirin, E. F., Çağlayan, H. S., Çetin, M. Ç., & İnce, A., “Spor yapan lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi.” Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 98-110, 2008.
  • Tazegül, Ü., & Güven, Ö., “Vücut geliştirme sporcuları ile farklı spor dallarındaki elit sporcuların ve spor yapmayan bireylerin narsisizm seviyelerinin karşılaştırılması.” The Journal of Academic Social Science Studies, 33, 465-473, 2015.
  • Tek, Ö.B., & Özgül, E., Modern Pazarlama İlk eleri: Uygulamalı yönetimsel yak laşım, 4. Baskı, İzmir: Birleşik Matbaacılık, 2013.
  • Üzüm, H., Yeşildağ, B., Karlı, Ü., Ünlü, H., Parlar, F., Çokpartal, C., & Tekin, N., “Kamu ve özel spor merkezleri müşterilerinin hizmet kalitesi algılarının incelenmesi.” AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 167-180, 2016.
  • Yerlisu Lapa, T., & Baştaç, E., Evaluating the service quality assessment of individuals attending Pamuk k ale Journal of Sport Sciences, 3(1), 42-52, 2012. in Antalya.”
  • Yetim, G., & Argan, M., “Boş zaman ilgilenim faktörleri ile fitness merkezine yönelik tatmin ve Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 49- 62, 2018. ilişki.” Anadolu
  • Yıldırım, M., “Üniversite takımlarında mücadele eden motivasyonlarına belirlenmesi Üniversitesi örneği).” Esk işehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 41- 51, 2017.
  • Yıldız, Y., “Fitness merkezlerinde müşteri tatmininin etkisinin araştırılması.” Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 217-222, 2012. sadakati üzerindeki
  • Yüzgenç, A. A., & Özgül, S. A., Yerel yönetimlerin sunduğu spor hizmetlerinde hizmet kalitesi (Gençlik merkezleri ve aile yaşam Bilimleri 79-93
  • Dergisi, 25(2), 2014.

ANALYSING THE RELATIONSHIP BETWEEN PARTICIPATION MOTIVATION OF SPORTS AND CONSUMER SATISFACTION PERCEPTION OF PRIVATE SPORTS CENTERS MEMBERS

Yıl 2018, Cilt: 12 Sayı: 3, 213 - 222, 01.12.2018

Öz

The aim of the study is to analyze the relationship betw een sport participation motives and consumer satisfaction perception of private sports centers members. In this study, relational screening model w hich belongs to general screening model w as used in this study. Population of the study consisted of private sport center members located in tw o cities. Participants selected by random sampling method among the members of the population and it comprised of 284 people participated into the study as volunteers. Survey including three parts w hich are namely Individual Information form, Sport Motivation Scale23,14 and Consumer Satisfaction Scale for Sports Centers13 w ere used for gathering data. Trained assistants have contributed to collect the data. In the test of normality, scores of kurtosis and skew ness w ere considered. As the data show ed normal distribution, comparison and relationship tests w hich are parametric methods w ere used in the study. Regarding the gender variable, no meaningful difference among the sub dimensions of scales w as found. As for the variable of frequency of doing sport, participation motivation of very frequent sport doers is higher than other categories. When participation motivation and consumer satisfaction perception are considered, meaningful low level correlations w ere found. The findings reveal that participation motivation and consumer satisfaction perception of individuals affect each other meaningfully, positively and in the same direction. As the participation motivation of sports goes up, consumer satisfaction increases and as consumer satisfaction rises, participation motivation of sports increases. Nevertheless, this interaction doesn’t possess strong features

Kaynakça

  • Ağduman, F., Üniversite öğrencilerinin boş zaman incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 2014. ve tatminlerinin Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Asubonteng, P., McCleary, K. J., & Swan, J. E., “SERVQUAL revisited: a critical review of service Mark eting, 10 (6), 62-81,1996. of Services
  • Çatı, K., & Koçoğlu, C. M., “Müşteri sadakati ile müşteri tatmini arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 167-188, 2008.
  • Chang, H. M., Huang, Y. C., & Chou, C. L., “A study on participation motivation, satisfaction, and leisure benefit of road runner-case study of 2016 Taiwan Maoli Road Race.” Asian Journal of Business and Management, 5(03), 116-121, 2017.
  • Çiftçi, S., & Çakmak, G., “Fitness merkezleri müşterilerinin hizmet kalitesi ile ilgili beklenti ve algı düzeylerinin incelenmesi.” Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-31, 2018.
  • Gill, D. L., Gross, J. B., & Huddleston, S., “Participation motivation in young sports.” International Journal of Sport Psychology, 14,1, 1-14, 1983.
  • Gould, D., Feltz, D., & Weiss, M., “Motives for participating in competitive youth swimming.” Intemtional Journal of Sport Psychology, 16, 126-140, 1985.
  • Gould, D., “Sport psychology in the 1980s: Status, direction, and challenge in youth sport research.” Journal of Sport Psychology, 4, 203-218, 1982.
  • Güçlü, N., Yerel yönetimlere ait fitness merkezlerinde (Ankara İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu, 2013. hizmet kalitesi
  • Harvey, J., “Service quality: A tutorial.” Journal of Operations Management, 16 (5), 583-597, 1998.
  • Jensen, J. B. & Markland, R. E., “Improving the application of quality conformance tools in service firms.” Journal of Services Mark eting, 10(1), 35-55, 1996.
  • Karakaş G., Kolayiş İ. E., & Eskiler E., “Yüzme egzersizine motivasyonlarının of the III Rek reasyon Araştırmaları Kongresi, Eskişehir, Türkiye, 5-7 Kasım, 2015. egzersiz
  • incelenmesi.” Proceedings
  • Katırcı, H., & Oyman, M., “Spor merkezlerinde tüketici tatmini ve sadakat.” Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 90-100, 2011.
  • Klint, K. A., & Weiss, M. R., “Perceived competence and motives for participating in youth sports: A test of Harter's competence motivation Psychology, 9(1), 55-65, 1987. of Sport
  • Korur, E. N., Kara, F. M., Öncü, E., & Gürbüz, B., incelenmesi. Kongresi, Aydın, 31-03 Kasım, 2013. Araştırma
  • Kotler, P., & Amstrong, G., Mark eting. International Edition. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2003.
  • Lovelock, C., Services Mark eting: People, Technology, Jersey: Prentice Hall, 2000. 4th Edition, New
  • Memiş, U. A., & Ekenci, G., “Spor merkezlerinde müşteri memnuniyeti (Ankara ili örneği).” Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(1), 33-48, 2007. 20. Oktay, E.
  • Fitness sektöründe tüketici eden memnuniyetine
  • incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi
  • İstanbul, 2016. unsurların Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Öztürk, H., Adiloğulları, İ., & AY, S. M., “Sağlıklı yaşam ve spor merkezi müşterilerinin tatmin düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi.” CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 31-38, 2011.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry L. L., “A Conceptual model of service quality and its implications for future research.” Journal of Mark eting, 49, 41-50, 1985.
  • Pellettier, L. G., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., Tusson, K. M., Bariere, N. M., & Blais, M. R., “Toward motivation, amotivation in sports: The Sport Motivation Scale (SMS).” Journal of Sport & Exercise Psychology, 17, 35-53, 1995. of intrinsic motivation, and
  • Şirin, E. F., Çağlayan, H. S., Çetin, M. Ç., & İnce, A., “Spor yapan lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi.” Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 98-110, 2008.
  • Tazegül, Ü., & Güven, Ö., “Vücut geliştirme sporcuları ile farklı spor dallarındaki elit sporcuların ve spor yapmayan bireylerin narsisizm seviyelerinin karşılaştırılması.” The Journal of Academic Social Science Studies, 33, 465-473, 2015.
  • Tek, Ö.B., & Özgül, E., Modern Pazarlama İlk eleri: Uygulamalı yönetimsel yak laşım, 4. Baskı, İzmir: Birleşik Matbaacılık, 2013.
  • Üzüm, H., Yeşildağ, B., Karlı, Ü., Ünlü, H., Parlar, F., Çokpartal, C., & Tekin, N., “Kamu ve özel spor merkezleri müşterilerinin hizmet kalitesi algılarının incelenmesi.” AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 167-180, 2016.
  • Yerlisu Lapa, T., & Baştaç, E., Evaluating the service quality assessment of individuals attending Pamuk k ale Journal of Sport Sciences, 3(1), 42-52, 2012. in Antalya.”
  • Yetim, G., & Argan, M., “Boş zaman ilgilenim faktörleri ile fitness merkezine yönelik tatmin ve Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 49- 62, 2018. ilişki.” Anadolu
  • Yıldırım, M., “Üniversite takımlarında mücadele eden motivasyonlarına belirlenmesi Üniversitesi örneği).” Esk işehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 41- 51, 2017.
  • Yıldız, Y., “Fitness merkezlerinde müşteri tatmininin etkisinin araştırılması.” Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 217-222, 2012. sadakati üzerindeki
  • Yüzgenç, A. A., & Özgül, S. A., Yerel yönetimlerin sunduğu spor hizmetlerinde hizmet kalitesi (Gençlik merkezleri ve aile yaşam Bilimleri 79-93
  • Dergisi, 25(2), 2014.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ercan Polat Bu kişi benim

Kadir Yıldız Bu kişi benim

Hasan Birol Yalçın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Polat, E., Yıldız, K., & Yalçın, H. B. (2018). ÖZEL SPOR MERKEZİ ÜYELERİNİN SPORA KATILIM GÜDÜLERİ VE TÜKETİCİ TATMİNİ ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(3), 213-222.

16227

16228

16229

16230