Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA OYNATILAN FİZİKSEL ETKİNLİĞE DAYALI OYUNLARIN PSİKOMOTOR GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 3, 529 - 539, 10.12.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarında oynatılan fiziksel etkinliğe dayalı oyunların çocukların psikomotor gelişimi üzerine etkisini incelemektir. Bu çalışmanın evreni, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden tüm 3-6 yaş arası erkek ve kız çocuklarıdır. Çalışmanın örneklemini ise 2018-2019 eğitim öğretim yılı içerisinde Nevşehir ili Acıgöl ilçesinde bulunan Nene Hatun Anaokuluna kayıtlı, Beden Eğitimi derslerine katılmasında bir engeli bulunmayan ve okula düzenli devam eden 41 öğrenci oluşturmaktadır.8 haftalık oyunların, psikomotor gelişim farklılıkları incelenirken bu çalışmada kontrol gruplu ve ön test – son test desenli deneysel yöntem uygulanmıştır. İstatistik testlerde ilk olarak dataların, parametrik testlerin ön koşullarını sağlayıp sağlamadığına Skewness ve Kurtosis (çarpıklık basıklık) değerlerine bakılarak, -1.0 +1.0 aralığında yer alırken verilerin normal dağıldığı gözlemlenmiştir. Veriler normal dağılım gösterirken verilere istatistiki analiz olarak iki grup arasındaki farkı bulmak için Bağımsız Örneklem t-testi kullanılmıştır. Ön test ve son test analizleri için Bağımlı Örneklem t-testi kullanılmıştır. Sonuç olarak deney grubu ile kontrol grubu karşılaştırıldığında oynanan oyunlar sonucunda deney grubu lehine dikey sıçrama, uzun atlama, dinamik ve statik denge, sürat, tenis topu fırlatma testi, pençe kuvveti ve çeviklik testlerinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Aral N., Gürsoy F., Köksal A. (2001). Okul öncesi eğitimde oyun. Ya-Pa Yayın. İstanbul, 22-24.
  • 2. Haktanır G. (2010). Geçmişten geleceğe okul öncesi eğitim. MEB ÖOE Gen. Md. Yayını. Ankara.
  • 3. Mengütay S. (2005). Çocuklarda hareket gelişimi ve spor. Morpa Kültür Yayınları. İstanbul, 95-96.
  • 4. Demiral Ş. (2010). Judo çalışan 7-12 yaş grubu çocuklarda (bay-bayan) judo eğitsel oyunlarının motor becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • 5. Sevim Y. (2007). Antrenman bilgisi. Nobel Yayınları. Ankara, 368-369.
  • 6. Muratlı S. (2007). Çocuk ve spor (Antrenman bilimleri yaklaşımıyla). Nobel Yayınları. İstanbul, 34-36.
  • 7. Özer DS., Özer MK. (2005). Çocuklarda motor gelişim. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara, 122-123.
  • 8. Altınkök M. (2006). Temel motor hareketlerinin geliştirilmesini içeren özel beden eğitimi program tasarısının 5-6 yaş çocuklarının temel motor hareketlerinin gelişimine etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • 9. Badak T., Çakmakçı O. (2019). Adölesan dönemde 12 haftalık antrenmanların bazı temel motorik özelliklere etkisi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 4(4), 450-458.
  • 10. Saygın Ö. (2003). 10–12 yaş çocukların fiziksel aktivite düzeyleri ve fiziksel uygunluklarının incelenmesi. Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • 11. Hofman JR., Stavsky H., Falk B. (1995). The effect of water restriction anaerobik power and vertical jumping height on basketball players. International Journal of Sport Medicine. 16(4), 214-218.
  • 12. İri R., Aktuğ ZB. (2017). Investigating the effect of sports on motor skills in children. Journal of Human Sciences. 14(4), 4300-4307.
  • 13. Aynacıyan N. (2020). Çocuklara uygulanan eğitsel oyun aktivitelerinin fiziksel ve motorik özelliklerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gedik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • 14. Pişkin NE. (2018). 8 haftalık kort tenis antrenmanının 10-12 yaş aralığındaki çocuklarda bazı motorik özellikler ile dikkat gelişimleri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Niğde.
  • 15. Yenal T., Çamlıyer H., Saracaloğlu AS. (1999). İlköğretim ikinci devre çocuklarında beden eğitimi ve spor etkinliklerinin motor beceri ve yetenekler üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 4(3), 15-24.
  • 16. Topsakal N., Bozkurt S., Akın H. (2019). Farklılıkla öğrenme yaklaşımı ile uygulanan temel hareket becerileri eğitiminin ilkokul öğrencilerinin dikkat ve motorik özelliklerine etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi. 11(2), 95-104.
  • 17. Morris AM., Williams JM., Atwater AE., Wilmore JH. (1982). Age and sex differences in motor performance of 3 through 6 year old childeren. Research Quarterly For Exercise and Sport. 53(3), 214-221.
  • 18. Sevimay D. (1986). 3–6 yaş çocuklarının motor performanslarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü. Ankara.
  • 19. Dursun MZ. (2004). Temel becerileri içeren özel beden eğitimi program tasarısının okul öncesi 6 yaş çocukların motor beceri erisileri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • 20. Tüfekçioğlu E. (2002).Okul öncesi 4–6 yaş çocuklarında algısal motor gelişim programlarının denge ve çabukluk üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • 21. Şengür E., Aktuğ ZB., Yılmaz G. (2019). Futbolcularda alt ekstremiteye uygulanan akut vibrasyon antrenmanının şut hızı şut isabeti ve çeviklik performansı üzerine etkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 14(1), 55-65.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Begüm Karaman 0000-0003-1863-1540

Emin Süel 0000-0001-7783-8029

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2020
Kabul Tarihi 8 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karaman, B., & Süel, E. (2020). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA OYNATILAN FİZİKSEL ETKİNLİĞE DAYALI OYUNLARIN PSİKOMOTOR GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİSİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 529-539.

16227

16228

16229

16230