This study, conducted at Burdur Mehmet Akif Ersoy University, aims to understand the expectations and satisfaction of students in the School of Sports Sciences with regards to the quality of service provided by the fitness center and its relationship to customer satisfaction. This study is a survey-based research conducted using a descriptive scanning method. The population of the research consists of students enrolled in the Faculty of Sports Sciences at Burdur Mehmet Akif Ersoy University, while the sample group consists of 176 students who were randomly selected on a voluntary basis from the 215 students registered in the "fitness center." Data were collected through a questionnaire. The "Perceived Service Quality Scale for Sports-Fitness Centers," developed by Uçan (2007), and the "Customer Satisfaction Scale," developed by Oliver (1980) and adapted into Turkish by Paylan (2007), were used as the survey instruments. The study examined the Cronbach's Alpha coefficients of the scales. The Cronbach's Alpha coefficient of the "Perceived Service Quality Scale for Sports-Fitness Centers" was found to be 0.969, and that of the "Customer Satisfaction Scale" was 0.851. These values are considered quite high by scholars. The questionnaires were administered to the students registered in the "fitness center" after the researcher provided them with information about the study. Efforts were made to reach the entire sample group during the distribution of the questionnaires. As a result, a total of 176 participants, consisting of 55 females and 121 males, completed the survey. The completed questionnaires were transferred to an appropriate computerized environment for statistical processing. The normality distribution of the survey responses was examined to determine the statistical analysis to be applied. The normality of the data was assessed using the "Skewness" and "Kurtosis" coefficients. In the study, the Skewness and Kurtosis values were found to be between -1.5 and +1.5. Based on this result, the responses to the scales exhibited a normal distribution. Consequently, "parametric" statistical methods were used for the analysis of the relevant variables. The data obtained were analyzed using descriptive statistics such as "frequency (%), Descriptive Statistics," and comparative statistics, including "Independent Samples Test, ANOVA, Games-Howell, and Pearson Correlation" tests. The significance level for comparisons was set at p = 0.05. Based on the results, it can be stated that there is a positive and significant relationship between the quality of service at the fitness center and customer satisfaction, with the participants' satisfaction levels found to be moderate.
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi'nde spor bilimleri öğrencilerinin fitness merkezi hizmet kalitesi ve müşteri memnuniyeti ilişkisi üzerine yapılan bu araştırma, öğrencilerin spor tesislerinden beklentilerini ve memnuniyetlerini anlamayı amaçlamaktadır. Bu çalışma survey tarama yöntemiyle yapılan bir araştırmadır. Araştırmanın evreni Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde okuyan öğrencilerden, örneklem gurubu ise bu öğrencilerden “fitness salonuna” kayıtlı olarak gelen (n.215) ve gönüllülük esasına göre tesadüfi yöntemle belirlenen 176 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada veriler anket yöntemiyle elde edilmiştir. Anket olarak Uçan (2007) tarafından geliştirilen “Spor-Fitness Merkezler Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeği” ile Oliver (1980) tarafından geliştirilen ve Paylan (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan “Müşteri Memnuniyeti Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada ölçeklerin Cronbach Alpha katsayılarına bakılmıştır. “Spor-Fitness Merkezleri Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeği” Cronbach alpha katsayısı 0,969, “Müşteri Memnuniyeti Ölçeği” Cronbach alpha katsayısı 0,851 olarak bulunmuştur. Bu değerlerde bilim insanları açısından oldukça yüksek bir değerdir. Anketler “fitness salonuna” kayıtlı öğrencilere araştırmacı tarafından konu hakkında bilgi verildikten sonra doldurtulmuştur. Anketlerin doldurtulmasında örneklem gurubunun tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu şekilde 55 kadın ve 121 erkek olmak üzere toplam 176 katılımcı anket doldurmuştur. Elde edilen anketler istatistik işlem için uygun bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Verilere uygulanacak istatistiki işlemin belirlenmesi için ankete verilen cevapların normallik dağılımına bakılmıştır. Normallik testi olarak verilerin normallik sınaması “Skewness” çarpıklık ve “Kurtosis” basıklık katsayılarıyla değerlendirilmiştir. Çalışmada Skewness ve Kurtosis değerlerinin-1.5 ile +1.5 arasında olduğu görülmüştür. Bu sonuca göre ölçeklere verilen cevaplar normal dağılım göstermiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda, ilgili değişkenler için yapılacak analizlerde “parametrik” istatistik yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen verilere istatistik olarak tanımlayıcı istatistiklerden, “frekans (%), Descriptive Statistics”, karşılaştırmalı istatistiklerden, “Independent Samples Test, (ANOVA), Games-Howell ve Pearson Correlation” işlemleri uygulanmıştır. Karşılaştırmalar için anlamlılık düzeyi p=0,05 olarak alınmıştır. Elde edilen veriler sonucunda, fitness salonu hizmet kalitesi ile müşteri memnuniyeti arasında pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğunu, katılımcıların memnuniyet düzeylerinin orta düzeyde olduğunu söyleyebiliriz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 18 Sayı: 3 |