Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF SPORTS ENVIRONMENTS ON UNIVERSITY STUDENTS' SPORTS ORIENTATION

Yıl 2025, Cilt: 19 Sayı: 2, 76 - 89, 31.08.2025
https://doi.org/10.61962/bsd.1588350

Öz

This cross-sectional and descriptive study investigated the effect of sports environments on the sports orientation of university students in universities affiliated to higher education in the 2023-24 academic year. The sample consisted of 270 students from different universities. The study was approved by the Social Sciences and Humanities Research Ethics Committee of Ordu University. Data were collected using a personal information form, the University Sport Environment Scale (USES), and the Sport Orientation Scale (SOS). The results showed positive effects on participants’ duration of doing sports in sports environments and on their orientation to sports in terms of gender, age, duration of doing sports, membership in sports clubs and type of sports. The results also showed that sports environments positively affected participants' orientation towards sports. In addition, the fact that the participants were members of sports clubs in sports environments affected their orientation towards sports. As a result, the hypotheses were confirmed. In higher education, students need to gain a healthy life, sports culture, socialization and belonging behaviors through sports. These concepts increase their success by making their educational lives successful and their developmental periods enjoyable and fun. It can be suggested that the sports awareness of university students should be provided with panels or information.

Proje Numarası

yokk

Kaynakça

  • 1. Ferah A. (2016). Payitaht İstanbul’dan Başkent Ankara’ya Vatan Topraklarından Oynanan Oyun Futbol Genlerimiz. Ankara: Neyir Matbaacılık
  • 2. Güçlü S. (2005). Kurumlara Sosyolojik Bakış. İstanbul: Birey Yayıncılık
  • 3. Ceyhan MA., Çakır Z., Coşkuntürk OS., Erkılıç AO. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fiziksel Benlik Algılarının Bazı Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Ed: (TE., YA., DM., SE.) Spor Bilimlerinde Yenilikçi Araştırmalar -1-. Gazi Kitapevi. 215-232
  • 4. Yılmaz A., Esentürk, OK. (2020). Üniversite spor ortamı ölçeği (ÜSOÖ): geçerlik ve güvenirlik çalışması. OPUS International Journal of Society Researches. 15(23), 1699-1724.
  • 5. Toros T. (2001). Elit ve elit olmayan erkek basketbolcularda hedef yönelimi, güdüsel (motivasyonel) iklim ve hedeflerin özgünlük, güçlük derecesi özelliklerinin, yaşam doyumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Mersin.
  • 6. Karaboğa MT. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Bir Sosyalleşme Alanı Olarak Sosyal Medya Hakkındaki Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(3), 912-936, doi: 10.17860/mersinefd.475515
  • 7. Pons F., Laroche M., Nyeck S., Perreault S. (2001). Role of Sporting Events as Ethnoculture's Emblems: Impact of Acculturation and Ethnic Identity on Consumers' Orientation Toward Sporting Events. Sport Marketing Quarterly. 10(4), 231-240.
  • 8. Çevik H., Şimşek YK., Mercanoğlu OA., Bayram A. (2019). Spor Etkinliklerine Yönelim Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 10(2), 149-163
  • 9. Hirschman EC. (1984). Experience seeking: A subjectivist perspective of consumption. Journal of Business Research. 12, 115-136.
  • 10. Ayyıldız E. (2022). Examining the university sports environment: a study on turkish university students. International Online Journal of Education and Teaching. 9(4), 1950-1959.
  • 11. Macca E., Kalkavan A., Akoğuz Yazıcı N. (2023). Spor Yapan ve Yapmayan Universite Oğrencilerinin Sosyal Fizik Kaygı Duzeylerinin Araştırılması [Investigation of Social Physical Anxiety Levels of University Students, who Participating in Sport or Not]. Spor Eğitim Dergisi. 7(3), 279-286.
  • 12. Cicioğlu Hİ., Tekkurşun-Demir G., Bulgay C., Çetin, E. (2019). Elit düzeyde sporcular ile spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı düzeyleri. Bağımlılık Dergisi, Journal of Dependence, 20(1), 12-20.
  • 13. Demir O., Bektaş M. (2023). Üniversite Öğrencilerine Göre Spor Ve Değerler Eğitimi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 6(1), 67-76
  • 14. Kırkbir F., Altınışık Ü., Zengin S., Çelik, A. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Mizah Tarzlarının İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(1).
  • 15. Sivrikaya Ö., Pehlivan, M. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Spor Yapmasını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi.10(1),37-47
  • 16. Çiriş V., Başkonuş T. (2021). Öğretmen Adaylarının Spor Etkinliklerine Yönelimlerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 4(2), 141-155
  • 17. Turan M. (2021). Giresun Gençlik Spor İl Müdürlüğü Personellerinin Spor Etkinliklerine Yönelim Tutumlarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 23(1).
  • 18. İslam A. (2024). Çocukların spora olan yönelimleri ile sporda liderlik gücü algıları. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 14(3), 1173-1187. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1424644
  • 19. Büyüköztürk Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A.
  • 20. Büyüköztürk Ş., Akgün ÖE., Karadeniz Ş., Demirel F., Kılıç E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • 21. Shin S., Chiu W., Lee HW. (2018). For a better campus sporting experience: Scale development and validation of the collegiate sportscape scale. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. 22, 22-30
  • 22. Pons F, Mourali M., Nyeck S. (2006). Consumer orientation toward sporting events: Scale development and validation. Journal of Service Research. 8(3), 276-287
  • 23. Choi J., Peters M., Mueller RO. (2010). Correlational analysis of ordinal data: from Pearson’sr to Bayesian polychoric correlation. Asia Pacific education review. 11(4), 459-466
  • 24. Arslanoğlu Ş. (2016). Lise Müdürlerinde Liderlik, Liderlik Düzeylerinin Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Konya İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Karatay Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya
  • 25. Eagly A., Johnson B. (1990). Gender and leadership style. A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 108(2), 233-256
  • 26. Yılgın A. (2022). Rekreatif Yürüme Fiziksel Aktivitesinin Yaşam Becerisini Geliştirmeye Etkisinin İncelenmesi: Randomize Yarı Deneysel Çalışma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 7(1), 66-84.
  • 27. İslam A., Sepil Y. (25-26 Ekim, 2024). Üniversite Öğrencilerinin Spor Ortamlarının Değerlendirilmesi. 3. Uluslararası Palestra Bilimsel Araştırmalar Kongresi Bildiri Kitabı. Üsküp: Kuzey Makedonya
  • 28. Kardağ A. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Yaşam Becerileri Ve Sosyal Bütünleşme İlişkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Manisa.
  • 29. Lorente FO., Peretti-Watel P., Griffet J., Grélot L. (2003). Alcohol use and intoxication in sport university students. Alcohol and Alcoholism. 38(5), 427-430.
  • 30. Martin S., Jackson A., Richardson P., Weiller K. (1999). Coaching Preferences of Adolescent Youths and Their Parents. Journal of Applied Sport Psychology. 11, 247-262.
  • 31. Karcı EY. (2021). “Aile içi iletişim ve aidiyet duygusu ile spora yönelik tutum ilişkisinin incelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Muğla.
  • 32. Gökdağ M. (2018). “Okul Yöneticilerinin Spora Yönelik Tutumları ve Kadınların Spor Etkinliklerine Katılımlarına Dair Görüşlerinin Araştırılması (Bartın İli Örneği)”. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Bartın.
  • 33. Koparan Ş., Öztürk F. (2002). Uludağ Üniversitesi Personelinin Üniversite Sportif Olanaklarından Yararlanma Düzeyleri. U.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt:15 Sayı:1.
  • 34. González-Serrano MH., Crespo Hervás J., Pérez-Campos C., Calabuig-Moreno F. (2017). The importance of developing the entrepreneurial capacities in sport sciences university students. International Journal of Sport Policy and Politics. 9(4), 625-640.
  • 35. Cronin LD., Allen J. (2017). Development and initial validation of the Life Skills Scale for Sport. Psychology of Sport and Exercise. (28), 105-119.
  • 36. İslam A. (2023). Three variables in the training of female soccer players: the relationship between psychological skills, mental energy and courage. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 14(1), 373-390. doi: https://doi.org/10.19160/e-ijer.1230389
  • 37. İslam A. (10-12 Haziran, 2022). Ordu ilinde spor yapan bireylerin yaşam beceri düzeyleri, 11th Internatıonal Conference On Socıal Researchand Behavıoral Scıences-(SADAP). Antalya, Türkiye

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR ORTAMLARININ SPOR YÖNELİMLERİNE ETKİSİ

Yıl 2025, Cilt: 19 Sayı: 2, 76 - 89, 31.08.2025
https://doi.org/10.61962/bsd.1588350

Öz

Araştırma yükseköğretime bağlı 2023-24 eğitim öğretim yılında üniversitelerde yer alan üniversite öğrencilerinin spor ortamlarının spor yönelimlerine etkisini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Kesitsel ve tanımlayıcı tipte olan bu araştırmada farklı üniversitelerde öğrenim görmekte olan 270 üniversite öğrencisi ile yerine getirilmiştir. Çalışmada veriler, araştırmacının hazırlamış olduğu “Kişisel bilgi formu”, “Üniversite Spor Ortamı Ölçeği”, “Spora Yönelim Ölçeği (SYÖ)” ile “Ordu Üniversitesi Rektörlüğü Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurul Kararı” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma neticesinde öğrencilerin spor ortamlarında spor yapma sürelerinde, spora yönelimlerinde ise cinsiyet, yaş, spor yapma süresi, spor kulüplerine üye olma ve spor türü durumlarında pozitif yönde etkilenmeler gözlemlenmiştir. Yapılan korelasyon analizinde de öğrencilerin üniversite spor ortamlarının onları spora yönelmelerini pozitif olarak etkilediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğrencilerin spor ortamlarındaki spor kulüplerine üye olmalarının spora yönelmelerine etkilediği belirlenmiştir. Sonuç olarak araştırmada belirlenen hipotezler doğrulanmıştır. Yükseköğretimde öğrencilerin spor sayesinde sağlıklı bir yaşam, spor kültürü, sosyalleşme ve aidiyet davranışların kazanılması gerekmektedir. Bu kavramalar onların eğitim hayatlarını başarılı geçirmeleriyle birlikte içinde bulundukları gelişim dönemlerine de zevkli ve eğlenceli hale getirerek başarılarını artırıcı etken olması düşünülebilir. Üniversite öğrencilerin spor farkındalıkları panel ya da bilgilendirmeler ile sağlanması önerilebilir.

Proje Numarası

yokk

Kaynakça

  • 1. Ferah A. (2016). Payitaht İstanbul’dan Başkent Ankara’ya Vatan Topraklarından Oynanan Oyun Futbol Genlerimiz. Ankara: Neyir Matbaacılık
  • 2. Güçlü S. (2005). Kurumlara Sosyolojik Bakış. İstanbul: Birey Yayıncılık
  • 3. Ceyhan MA., Çakır Z., Coşkuntürk OS., Erkılıç AO. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fiziksel Benlik Algılarının Bazı Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Ed: (TE., YA., DM., SE.) Spor Bilimlerinde Yenilikçi Araştırmalar -1-. Gazi Kitapevi. 215-232
  • 4. Yılmaz A., Esentürk, OK. (2020). Üniversite spor ortamı ölçeği (ÜSOÖ): geçerlik ve güvenirlik çalışması. OPUS International Journal of Society Researches. 15(23), 1699-1724.
  • 5. Toros T. (2001). Elit ve elit olmayan erkek basketbolcularda hedef yönelimi, güdüsel (motivasyonel) iklim ve hedeflerin özgünlük, güçlük derecesi özelliklerinin, yaşam doyumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Mersin.
  • 6. Karaboğa MT. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Bir Sosyalleşme Alanı Olarak Sosyal Medya Hakkındaki Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(3), 912-936, doi: 10.17860/mersinefd.475515
  • 7. Pons F., Laroche M., Nyeck S., Perreault S. (2001). Role of Sporting Events as Ethnoculture's Emblems: Impact of Acculturation and Ethnic Identity on Consumers' Orientation Toward Sporting Events. Sport Marketing Quarterly. 10(4), 231-240.
  • 8. Çevik H., Şimşek YK., Mercanoğlu OA., Bayram A. (2019). Spor Etkinliklerine Yönelim Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 10(2), 149-163
  • 9. Hirschman EC. (1984). Experience seeking: A subjectivist perspective of consumption. Journal of Business Research. 12, 115-136.
  • 10. Ayyıldız E. (2022). Examining the university sports environment: a study on turkish university students. International Online Journal of Education and Teaching. 9(4), 1950-1959.
  • 11. Macca E., Kalkavan A., Akoğuz Yazıcı N. (2023). Spor Yapan ve Yapmayan Universite Oğrencilerinin Sosyal Fizik Kaygı Duzeylerinin Araştırılması [Investigation of Social Physical Anxiety Levels of University Students, who Participating in Sport or Not]. Spor Eğitim Dergisi. 7(3), 279-286.
  • 12. Cicioğlu Hİ., Tekkurşun-Demir G., Bulgay C., Çetin, E. (2019). Elit düzeyde sporcular ile spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı düzeyleri. Bağımlılık Dergisi, Journal of Dependence, 20(1), 12-20.
  • 13. Demir O., Bektaş M. (2023). Üniversite Öğrencilerine Göre Spor Ve Değerler Eğitimi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 6(1), 67-76
  • 14. Kırkbir F., Altınışık Ü., Zengin S., Çelik, A. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Mizah Tarzlarının İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(1).
  • 15. Sivrikaya Ö., Pehlivan, M. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Spor Yapmasını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi.10(1),37-47
  • 16. Çiriş V., Başkonuş T. (2021). Öğretmen Adaylarının Spor Etkinliklerine Yönelimlerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 4(2), 141-155
  • 17. Turan M. (2021). Giresun Gençlik Spor İl Müdürlüğü Personellerinin Spor Etkinliklerine Yönelim Tutumlarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 23(1).
  • 18. İslam A. (2024). Çocukların spora olan yönelimleri ile sporda liderlik gücü algıları. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 14(3), 1173-1187. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1424644
  • 19. Büyüköztürk Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A.
  • 20. Büyüköztürk Ş., Akgün ÖE., Karadeniz Ş., Demirel F., Kılıç E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • 21. Shin S., Chiu W., Lee HW. (2018). For a better campus sporting experience: Scale development and validation of the collegiate sportscape scale. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. 22, 22-30
  • 22. Pons F, Mourali M., Nyeck S. (2006). Consumer orientation toward sporting events: Scale development and validation. Journal of Service Research. 8(3), 276-287
  • 23. Choi J., Peters M., Mueller RO. (2010). Correlational analysis of ordinal data: from Pearson’sr to Bayesian polychoric correlation. Asia Pacific education review. 11(4), 459-466
  • 24. Arslanoğlu Ş. (2016). Lise Müdürlerinde Liderlik, Liderlik Düzeylerinin Öğretmenlerin Motivasyonuna Etkisi (Konya İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Karatay Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya
  • 25. Eagly A., Johnson B. (1990). Gender and leadership style. A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 108(2), 233-256
  • 26. Yılgın A. (2022). Rekreatif Yürüme Fiziksel Aktivitesinin Yaşam Becerisini Geliştirmeye Etkisinin İncelenmesi: Randomize Yarı Deneysel Çalışma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 7(1), 66-84.
  • 27. İslam A., Sepil Y. (25-26 Ekim, 2024). Üniversite Öğrencilerinin Spor Ortamlarının Değerlendirilmesi. 3. Uluslararası Palestra Bilimsel Araştırmalar Kongresi Bildiri Kitabı. Üsküp: Kuzey Makedonya
  • 28. Kardağ A. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Yaşam Becerileri Ve Sosyal Bütünleşme İlişkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Manisa.
  • 29. Lorente FO., Peretti-Watel P., Griffet J., Grélot L. (2003). Alcohol use and intoxication in sport university students. Alcohol and Alcoholism. 38(5), 427-430.
  • 30. Martin S., Jackson A., Richardson P., Weiller K. (1999). Coaching Preferences of Adolescent Youths and Their Parents. Journal of Applied Sport Psychology. 11, 247-262.
  • 31. Karcı EY. (2021). “Aile içi iletişim ve aidiyet duygusu ile spora yönelik tutum ilişkisinin incelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Muğla.
  • 32. Gökdağ M. (2018). “Okul Yöneticilerinin Spora Yönelik Tutumları ve Kadınların Spor Etkinliklerine Katılımlarına Dair Görüşlerinin Araştırılması (Bartın İli Örneği)”. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Bartın.
  • 33. Koparan Ş., Öztürk F. (2002). Uludağ Üniversitesi Personelinin Üniversite Sportif Olanaklarından Yararlanma Düzeyleri. U.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt:15 Sayı:1.
  • 34. González-Serrano MH., Crespo Hervás J., Pérez-Campos C., Calabuig-Moreno F. (2017). The importance of developing the entrepreneurial capacities in sport sciences university students. International Journal of Sport Policy and Politics. 9(4), 625-640.
  • 35. Cronin LD., Allen J. (2017). Development and initial validation of the Life Skills Scale for Sport. Psychology of Sport and Exercise. (28), 105-119.
  • 36. İslam A. (2023). Three variables in the training of female soccer players: the relationship between psychological skills, mental energy and courage. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 14(1), 373-390. doi: https://doi.org/10.19160/e-ijer.1230389
  • 37. İslam A. (10-12 Haziran, 2022). Ordu ilinde spor yapan bireylerin yaşam beceri düzeyleri, 11th Internatıonal Conference On Socıal Researchand Behavıoral Scıences-(SADAP). Antalya, Türkiye
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet İslam 0000-0001-6735-1583

Proje Numarası yokk
Erken Görünüm Tarihi 25 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2024
Kabul Tarihi 30 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İslam, A. (2025). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR ORTAMLARININ SPOR YÖNELİMLERİNE ETKİSİ. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 76-89. https://doi.org/10.61962/bsd.1588350

16227

16228

16229

16230