Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Preservation of National Railway Heritage: Konya Historical Station Complex Model Proposal

Yıl 2022, , 881 - 900, 31.12.2022
https://doi.org/10.35193/bseufbd.1099356

Öz

Railway systems, which are one of the most important factors that make industrialization possible, are losing their importance as a result of technological developments today and cannot meet the needs. For this reason, in many parts of the world, the transformation of railway heritage structures into multi-functional transportation structures, which is needed in the 21st century, has started to be discussed. Our country aims to provide European standards to a large extent with railway transportation and newly built railway structures in. For this reason, the changes in the routes of the trains and the closure of the stops on the route, together with the YHT lines whose construction is accelerating, cause many station buildings to remain idle. The increase in academic studies on railway structures and railway heritage in recent years brings with the thought that we are concerned about the extinction of our national railway heritage. Within the scope of the study, other examples around the world were examined, and a model proposal was made for Konya Historical Station Complex, which is one of our national railway heritage structures as a result of the SWOT analysis and survey application, taking into account the European standards and the foreseen transportation structures.

Kaynakça

  • URL-1. (2021). ICOMOS. ICOMOS Hakkında: http://www.icomos.org.tr/ , 15/01/2021
  • Durak, S. (2003). Bir Modernleşme Projesi Olarak Anadolu'da Demiryolları ve Bursa-Mudanya Hattı. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa
  • Erkan, Y. K. (2007). Anadolu Demiryolu Çevresinde Gelişen Mimari ve Korunması. Doktora Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • TCDD. (2018). 2003-2018 Demiryollarının Altın Dönemi. Osmanlı'dan Bugüne: Kara Trenden Yüksek Hızlı Trenlere. TCDD, Ankara,69.
  • Kösteroğlu, E. (2006). Demiryolu Mirası-Korunması. Dosya, Bülten 43,19-23.
  • Kösebay Erken, Y., &Ahunbay, Z. (2008). Anadolu Demiryolu Mirası ve Korunması. İtü Dergisi/A,14-25
  • ICOMOS. (2021). Railways as a World Heritage Sites. Icomos Türkiye: http://www.icomos.org.tr/, 15/01/2021.
  • Föhl, A. (1995). Bauten Der Industrie und Technik. Bonn, Broschiert, 165.
  • Erdoğan, H. A. (2005). Konya Tren İstasyonu ve Çevresinin Gelişimi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya
  • URL-2. (2021). thidilmimarlık. thidilmimarlık: htpp://www.thidilmimarlık.com, 05/12/2021.
  • Kandee, S. (2004). Intermodal Concept İn Railway Station Design. Bangkok University Academic Review.

Ulusal Demiryolu Mirasının Korunması: Konya Tarihi Gar Kompleksi Model Önerisi

Yıl 2022, , 881 - 900, 31.12.2022
https://doi.org/10.35193/bseufbd.1099356

Öz

Endüstrileşmeyi olanaklı kılan en önemli faktörlerden olan demiryolu sistemleri bugün yaşanan teknolojik gelişmeler neticesinde önemlerini yitirmekte ve ihtiyaçları karşılayamamaktadır. Bu nedenle dünyanın pek çok yerinde demiryolu mirası yapılarının 21. yüzyıl ihtiyacı olan çok fonksiyonlu ulaşım yapılarına dönüştürülmüştür. Ülkemiz demiryolu taşımacılığı ve yeni inşa edilen demiryolu yapıları ile Avrupa standartlarını büyük ölçüde sağlamayı hedeflemektedir. Bu nedenle inşası hızlanan YHT hatları ile beraber trenlerin güzergâhlarının değişmesi ve güzergâh üzerindeki durakların kapatılması çok sayıda istasyon binasının atıl kalmasına neden olmaktadır. Demiryolu yapılarına ve demiryolu mirasına yönelik yapılan akademik çalışmalarda son yıllarda meydana gelen artış, ulusal demiryolu mirasımızın yok olma endişesi içerisinde olduğumuz düşüncesini beraberinde getirmektedir. Çalışma kapsamında dünya üzerindeki diğer örnekler incelenmiş, Avrupa standartları ve ön görülen ulaşım yapıları göz önünde bulundurularak, SWOT analizi ve anket uygulaması sonucunda, ulusal demiryolu mirasında önemli yer tutan Konya Tarihi Gar Kompleksine yönelik model önerisi getirilmiştir. 

Kaynakça

  • URL-1. (2021). ICOMOS. ICOMOS Hakkında: http://www.icomos.org.tr/ , 15/01/2021
  • Durak, S. (2003). Bir Modernleşme Projesi Olarak Anadolu'da Demiryolları ve Bursa-Mudanya Hattı. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa
  • Erkan, Y. K. (2007). Anadolu Demiryolu Çevresinde Gelişen Mimari ve Korunması. Doktora Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • TCDD. (2018). 2003-2018 Demiryollarının Altın Dönemi. Osmanlı'dan Bugüne: Kara Trenden Yüksek Hızlı Trenlere. TCDD, Ankara,69.
  • Kösteroğlu, E. (2006). Demiryolu Mirası-Korunması. Dosya, Bülten 43,19-23.
  • Kösebay Erken, Y., &Ahunbay, Z. (2008). Anadolu Demiryolu Mirası ve Korunması. İtü Dergisi/A,14-25
  • ICOMOS. (2021). Railways as a World Heritage Sites. Icomos Türkiye: http://www.icomos.org.tr/, 15/01/2021.
  • Föhl, A. (1995). Bauten Der Industrie und Technik. Bonn, Broschiert, 165.
  • Erdoğan, H. A. (2005). Konya Tren İstasyonu ve Çevresinin Gelişimi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya
  • URL-2. (2021). thidilmimarlık. thidilmimarlık: htpp://www.thidilmimarlık.com, 05/12/2021.
  • Kandee, S. (2004). Intermodal Concept İn Railway Station Design. Bangkok University Academic Review.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Yavuz Pakih 0000-0001-7336-1462

Esin Sarıman Özen 0000-0003-0553-117X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2022
Kabul Tarihi 6 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yavuz Pakih, E., & Sarıman Özen, E. (2022). Ulusal Demiryolu Mirasının Korunması: Konya Tarihi Gar Kompleksi Model Önerisi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 9(2), 881-900. https://doi.org/10.35193/bseufbd.1099356