YYoğun kentleşme hareketleri, aşırı tüketim, enerji kaynaklarının bilinçsiz kullanımı, çeşitli sebeplerle insanların büyük kentlere göç etmesi ve hızlı nüfus artışı günümüz kentlerinin ortak sorunlarıdır. Kentlerle ilgili sorunların farkına varan bazı yerel yönetimler 1999 yılında İtalya’da Yavaş Kent Hareketi (Cittaslow Movement) adında bir kentsel hareket başlatmışlardır. Yavaş Kent Hareketi’nin temel hedefi, mekanların gelişimini iyi yemek, sağlıklı çevreler, sürdürülebilir ekonomi ve toplumsal yaşamın geleneksel ritüelleri esas alınarak beslemektir. Yavaş Kent olmaya aday kentler; yerel sanat ve zanaatleri teşvik etmenin yanı sıra ürünleri bölgeyi tanımlı kılan, bölgeye kimlik ve imaj kazandıran modern endüstrinin desteklenmesini de sağlamak üzere faaliyet gösterirler. Ayrıca, yapılı çevrenin karakterinin korunması, ağaç dikimi; yeşil alanların, bisiklet yollarının ve yayalaştırılmış bölgelerin arttırılması, meydanların reklam panoları ve neonlardan arındırılmış olması, araba alarmlarının yasaklanması, gürültü kirliliğinin, ışık kirliliğinin ve hava kirliliğinin azaltılması, alternatif enerji kullanımının desteklenmesi, toplu taşımanın ve yeni düzenlemeler içinde ekoloji dostu mimarinin geliştirilmesi de Yavaş Kent’lerin zorunlu uygulamalarından bazılarıdır.
Bilecik ili Ankara, İstanbul, Eskişehir, Bursa gibi büyük kentlere yakın olmasıyla coğrafi olarak, çeşitli uygarlıklara ev sahipliği yapması ve Osmanlı Devleti’nin kuruluşunda merkez görevi görmesi ve Kurtuluş Savaşı’nda verdiği mücadelelerle tarihi olarak önemli bir konumdadır. Çalışma ile Osmaneli kentinin Yavaş Kent Hareketi’ne katılmaya uygunluk durumunun incelenmesi, Yavaş Kent Hareketi’ne katılmanın Osmaneli kent imajını geliştirmeye yönelik yapacağı olumlu fiziksel etkilerin saptanması ve tasarıma yönelik önerilerin geliştirilmesi hedeflenmiştir.
Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü
2018-02.BŞEÜ.07-02
Projede Yürütücü Dr. Öğr. Üyesi Özlem Candan Hergül'le birlikte, Doç. Dr. Parisa Göker, Dr. Öğr. Üyesi Hilal Kahveci, Dr. Öğr. Üyesi İrfan Dönmez, Dr. Öğr. Üyesi Mine Poyraz görev almıştır.
Intense movement in the urbanization, devilish consumption, unconscious usage of energy sources, migration of people to big cities for any reason and rapid growth in the population can be counted as the common problems of the recent cities. Some local administrations in Italy, which became aware of problems about cities, initiated a movement called Slow City Movement (Cittaslow Movement) in 1999. Primary objective of the Slow City Movement is to feed the development of the spaces being predicated on the better food, sustainable economy, healthy environments, and traditional rituals of the social life. Slow city candidate cities show activity to support modern industry which their products define and give identity to the region as well as to encourage local art and craft. To protect the characteristics of built environment, planting trees, increasing the amount of green spaces, bicycle paths and pedestrianized areas, to decontaminate squares from billboards and neon, to forbid car alarms, to reduce noise pollution, light pollution and air pollution, to support alternative energy use, to develop public transport and eco-friendly architecture in new regulations are also some of mandatory implementations of Slow Cities.
Bilecik has a significant location; geographically, as it is close to major cities, such as Ankara, Istanbul, Eskişehir, Bursa and historically; hosting of various civilizations and serving as a center for the establishment of the Ottoman Empire and its struggle in the War of Independence. The aim of the study is to examine the suitability of Osmaneli city to participate the Slow City Movement as a member and to determine the positive physical effects of participating to the Slow City Movement towards improving the city image and also to develop design suggestions for the district.
2018-02.BŞEÜ.07-02
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2018-02.BŞEÜ.07-02 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 8 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |