Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’na (EBA) Yönelik Tutumları

Yıl 2023, , 303 - 315, 27.12.2023
https://doi.org/10.48174/buaad.1243717

Öz

Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’na (EBA) yönelik tutumlarını cinsiyet, yaş, eğitim durumu ve hizmet yılı değişkenlerine göre incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yönteminden tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Güneydoğu Anadolu Bölgesinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda görev yapan 172 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ve “Eğitim Bilişim Ağı Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın elde edilen verilerin analizinde verilerin normal dağılım göstermemesi sebebiyle parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin değerlendirilmesinde Mann-Whitney U testi ve Kruskal - Wallis testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, fen bilimleri öğretmenlerinin EBA’ya yönelik olumlu bir tutuma sahip oldukları belirlenmiştir. Fen bilimleri öğretmenlerinin EBA’ya yönelik tutumlarının cinsiyet, yaş, eğitim durumu ve hizmet yılı değişkenliklerine göre EBA tutum ölçeği genel puanında ve alt gruplar arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda, daha büyük çalışma grupları ile farklı değişkenlere göre ve nitel araştırma yöntemleri ile desteklenerek daha kapsamlı çalışmalar yapılması düşünülebilir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., & Soylu, M.Y. (2010). Öğretmenlerin sayısal yetkinlikleri üzerine bir çalışma. Türk Kütüphaneciliği, 24(4), 748-768.
  • Aktay, S., & Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Alabay A. (2015). Ortaöğretim öğretmen ve öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanım düzeyleri ve eba hakkındaki görüşleri üzerine araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan, S. (2019). İlkokullarda ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Aztekin, B. (2020). Öğretmenlerin eğitim bilişim ağı (eba)’ na yönelik farkındalık düzeyleri ve tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O. & Köse, S. (2003). Yeni bir bakış: eğitimde teknoloji okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 191-196.
  • Bayyiğit Teker, Ş. (2019). Öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (tpab) yeterlilikleri ile eğitim bilişim ağı (eba) kullanımına yönelik tutumları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakmak, Z., & Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden eğitim bilişim ağı (eba) platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 284-295.
  • Çubukcu, A., & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern & African Journal Of Educational Research, 5, 148-174.
  • FATİH (2021). Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden alındı
  • Güvendi, G. E (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: eğitim bilişim ağı (EBA) örneği. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Hanbay Tiryaki, S. (2018). Fatih projesi uygulanan liselerdeki öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (tpab) ve eğitim bilişim ağı’nı kullanmalarına yönelik özyeterlik algılarının düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Karbeyaz, A., & Kurt, M. (2020). Covid-19 sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) ile ilgili öğretmen tutumları: bir karma yöntem çalışması. Ekev Akademi Dergisi, (84), 39-66.
  • Kartal, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) hakkındaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Kuloğlu, M. E. (2018). İngilizce öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) kullanım durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö., & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı'ndan (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626- 637.
  • Kuyubaşıoğlu, M., & Kılıç, F. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre eğitimde bilişim ağı (eba) kullanım düzeylerinin incelenmesi. İleri Eğitim Çalışmaları Dergisi, 1(1), 32-52.
  • Öçal, M. F., & Şimşek, M. (2017). Matematik öğretmen adaylarının FATİH projesi ve matematik eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 91-121.
  • Önal, H. İ. (2007). Medya okuryazarlığı: kütüphanelerde yeni çalışma alanı. Türk Kütüphaneciliği, 21(3), 335-359.
  • Parlak, B. (2017). Dijital çağda eğitim: olanaklar ve uygulamalar üzerine bir analiz. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(15), 1741-1759.
  • Saklan, H., & Ünal, C. (2019). Dijital eğitim platformları arasında eba’nın yeri ile ilgili fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 19-34.
  • Şad, S. N. & Arıbaş, S. (2010). Bazı gelişmiş ülkelerde teknoloji eğitimi ve Türkiye için öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 40 (185) , 278-299.
  • Şireci, M. (2021). Öğretmenlerin eba tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (eba) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Uğurlu, B., & Gürsoy, G. (2018). Eğitim bilişim ağı tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2), 35-65.
  • Varışoğlu, B. (2019). Öğretmenlerin eğitim bilişim ağı (eba) tutumlarının incelenmesi. Social Sciences, 14(6), 3511-3521.
  • YEĞİTEK (2021). Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, https://yegitek.meb.gov.tr/www/tarihce/icerik/15 sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldız, M. (2021). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı'na (eba) ilişkin tutumları. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (18), 189-202. https://doi.org/10.34085/buifd.1012322
  • Yıldızay, Y., & Çetin, G. (2018). Fen eğitiminde eğitim teknolojileri kullanımı: İçerik analizi. International Journal of Computers in Education, 1(2), 21-33.

Science Teachers' Attitudes toward Education Informatics Network (EIN)

Yıl 2023, , 303 - 315, 27.12.2023
https://doi.org/10.48174/buaad.1243717

Öz

National informatics projects such as E-Government and FATIH project have an important place in order for our country to become productive in the digitalized world and to use technology correctly and effectively (Çubukçu & Bayzan, 2013). In the educational environment, technological tools such as interactive whiteboards and the internet are used in our schools. The teaching of lessons with interactive whiteboards in schools has increased with the FATIH project (Yıldızay & Çetin, 2018). Another education platform that offers digital content is the Education Informatics Network (EIN, in Turkish, Eğitim Bilişim Ağı [EBA]) platform. After the detection of the first cases in Turkey, face-to-face education was interrupted and education began to be continued as distance education. With the beginning of the distance education period, education services were started to be provided to students through 3 different channels or the EBA platform in cooperation with TRT. With the arrangements made, it is aimed to carry out the process efficiently by following the lesson programs of the students studying at different education levels on the EBA platform, and to enable the teachers and students to attend the lessons online with the live lessons created by the teachers on the EBA platform (Ministry of National Education [MoNE], 2020).
The aim of the study is to determine the attitudes of science teachers towards the use of EBA. In our age, technology is advancing rapidly. In this age, it is thought that our teachers should have knowledge about the use of digital tools and transfer this knowledge to their students. Therefore, it becomes necessary to determine the attitudes of science teachers towards the use of EBA. In the curriculum of developed and developing countries, it is aimed to train people who can easily adapt to technology, create new technological products and knowledge, and use these technologies in the desired way.
In the research, the method of survey the relationship between the attitudes of science teachers towards the EBA from the quantitative research method was used. Descriptive studies are studies that describe a given situation as precisely and carefully as possible (Büyüköztürket al., 2020).
The sample of the research consists of science teachers working in the secondary school affiliated to the Ministry of National Education in the Southeastern Anatolia Region in the 2021-2022 academic year. Science teachers working in these schools were tried to be reached and 172 teachers were volunteered to participate in the study. Participants participating in the study were determined by simple random sampling from the random sampling method. The simple random sampling method is defined as the method in which the selected ones will be sampled by giving the same chance probability to each sampling unit (Büyüköztürk et al., 2020).
It was determined that 60.5% of the science teachers participating in the research were women and 39.5% were men; 38.4% of them were in the 21-30 age range, 39.5% were in the 31-40 age range, 16.9% were in the 41-50 age range and 5.2% were 51 and over; It was determined that 87.2% of them were undergraduate and 12.8% were graduates. It was determined that 57.6% of the teachers had 1-10 years, 26.7% had 11-20 years, 15.7% had 21-26 years of service and more.
There are questions about gender, age, education level and years of service of science teachers in the personal information form. The "Education Informatics Network Attitude Scale" developed by Uğurlu and Gürsoy (2018) was used in the study. As a data collection tool, the "Education Informatics Network Attitude Scale" was applied as an online questionnaire.
In the results of the study, the researchers investigated the attitudes of science teachers towards EBA based on their age. The results indicated that there was no significant difference in the attitudes of science teachers towards EBA and its sub-dimensions, specifically the "Necessity of EBA" and "Applicability of EBA," across different age groups.When the attitudes of science teachers towards EBA are examined according to the variable of educational status, there is no statistically significant difference between the groups in the scores of attitude scores towards EBA and its sub-dimensions "Necessity of EBA" and "Applicability of EBA". In the study, when the attitudes of science teachers towards EBA were examined according to the variable of years of service, it was concluded that there was no statistically significant difference between the groups in the scores of attitudes towards EBA and its sub-dimensions "Necessity of EBA" and "Applicability of EBA".
In line with the results obtained in the research, it can be considered to carry out more comprehensive studies with larger study groups, according to different variables and supported by qualitative research methods.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., & Soylu, M.Y. (2010). Öğretmenlerin sayısal yetkinlikleri üzerine bir çalışma. Türk Kütüphaneciliği, 24(4), 748-768.
  • Aktay, S., & Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Alabay A. (2015). Ortaöğretim öğretmen ve öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanım düzeyleri ve eba hakkındaki görüşleri üzerine araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan, S. (2019). İlkokullarda ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Aztekin, B. (2020). Öğretmenlerin eğitim bilişim ağı (eba)’ na yönelik farkındalık düzeyleri ve tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O. & Köse, S. (2003). Yeni bir bakış: eğitimde teknoloji okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 191-196.
  • Bayyiğit Teker, Ş. (2019). Öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (tpab) yeterlilikleri ile eğitim bilişim ağı (eba) kullanımına yönelik tutumları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakmak, Z., & Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden eğitim bilişim ağı (eba) platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 284-295.
  • Çubukcu, A., & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern & African Journal Of Educational Research, 5, 148-174.
  • FATİH (2021). Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden alındı
  • Güvendi, G. E (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: eğitim bilişim ağı (EBA) örneği. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Hanbay Tiryaki, S. (2018). Fatih projesi uygulanan liselerdeki öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (tpab) ve eğitim bilişim ağı’nı kullanmalarına yönelik özyeterlik algılarının düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Karbeyaz, A., & Kurt, M. (2020). Covid-19 sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) ile ilgili öğretmen tutumları: bir karma yöntem çalışması. Ekev Akademi Dergisi, (84), 39-66.
  • Kartal, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) hakkındaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Kuloğlu, M. E. (2018). İngilizce öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) kullanım durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö., & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı'ndan (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626- 637.
  • Kuyubaşıoğlu, M., & Kılıç, F. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre eğitimde bilişim ağı (eba) kullanım düzeylerinin incelenmesi. İleri Eğitim Çalışmaları Dergisi, 1(1), 32-52.
  • Öçal, M. F., & Şimşek, M. (2017). Matematik öğretmen adaylarının FATİH projesi ve matematik eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 91-121.
  • Önal, H. İ. (2007). Medya okuryazarlığı: kütüphanelerde yeni çalışma alanı. Türk Kütüphaneciliği, 21(3), 335-359.
  • Parlak, B. (2017). Dijital çağda eğitim: olanaklar ve uygulamalar üzerine bir analiz. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(15), 1741-1759.
  • Saklan, H., & Ünal, C. (2019). Dijital eğitim platformları arasında eba’nın yeri ile ilgili fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 19-34.
  • Şad, S. N. & Arıbaş, S. (2010). Bazı gelişmiş ülkelerde teknoloji eğitimi ve Türkiye için öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 40 (185) , 278-299.
  • Şireci, M. (2021). Öğretmenlerin eba tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (eba) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Uğurlu, B., & Gürsoy, G. (2018). Eğitim bilişim ağı tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2), 35-65.
  • Varışoğlu, B. (2019). Öğretmenlerin eğitim bilişim ağı (eba) tutumlarının incelenmesi. Social Sciences, 14(6), 3511-3521.
  • YEĞİTEK (2021). Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, https://yegitek.meb.gov.tr/www/tarihce/icerik/15 sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldız, M. (2021). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı'na (eba) ilişkin tutumları. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (18), 189-202. https://doi.org/10.34085/buifd.1012322
  • Yıldızay, Y., & Çetin, G. (2018). Fen eğitiminde eğitim teknolojileri kullanımı: İçerik analizi. International Journal of Computers in Education, 1(2), 21-33.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuba Doğan 0000-0002-9891-3195

Semra Benzer 0000-0002-8548-8994

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2023
Kabul Tarihi 19 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Doğan, T., & Benzer, S. (2023). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’na (EBA) Yönelik Tutumları. Bayterek Uluslararası Akademik Araştırmalar Dergisi, 6(2), 303-315. https://doi.org/10.48174/buaad.1243717