Bu araştırmanın amacı 7. sınıf Evsel Atık ve Geri Dönüşüm konusunun öğretiminde yenilikçi etkinliklerle desteklenmiş öğrenme galerisi öğretim tekniğinin öğrencilerin inovasyon ve fen tabanlı girişimcilik düzeylerine olan etkisini araştırmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Şırnak İli, İdil İlçesi’nde bulunan bir ortaokulun 7.sınıfında öğrenim gören toplam 40 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın modeli nicel araştırma yöntemlerinden eşitlenmemiş kontrol gruplu ön test-son test deseni olarak belirlenmiştir. Çalışmanın amacına uygun olarak veri toplama süreci, 7. Sınıf Fen Bilimleri dersi Evsel Atık ve Geri Dönüşüm konusunun işlendiği dersler kapsamında gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda Evsel Atık ve Geri Dönüşüm konusunun öğretiminde yenilikçi etkinliklerle desteklenmiş öğrenme galerisi öğretim tekniği, kontrol grubunda ise öğretim programında yer alan öğretim teknikleri ile uygulama süreci yürütülmüştür. Uygulama süreci her iki grupta da 5 hafta süresince devam ettirilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar deney ve kontrol grubu öğrencilerinin uygulama öncesinde inovasyon beceri ve fen tabanlı girişimcilik düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmadığını göstermiştir. Uygulama süreci sonrasında deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin inovasyon beceri ve fen tabanlı girişimcilik düzeyleri arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir
evsel atık geri dönüşüm girişimcilik inovasyon öğrenme galerisi
This study aims to examine the effect of the learning gallery teaching technique supported by innovative activities on students' innovation skills and science-based entrepreneurship skills. The study group consisted of 40 students studying in the 7th grade of a secondary school in İdil District of Şırnak Province in the 2021-2022 academic year. The model of the study was determined as an unequalized control group pre-test-post-test design from quantitative research methods. The Innovation Skills Scale, developed by Chell and Athayde (2009) and adapted to Turkish by Akkaya (2016) in 2016, and the Science-Based Entrepreneurship Scale, developed by Deveci (2016), were used as data collection tools in the research. In accordance with the purpose of the study, the data collection process was carried out within the scope of the 7th Grade Science course, which covered the subject of Household Waste and Recycling. Before starting the application, one of the groups was determined as the experimental group by random assignment. Innovation Skills Scale and Science-Based Entrepreneurship Scale were applied to both the experimental and control groups as pre-tests. Then, the application process was started, in the experimental group, the learning gallery teaching technique supported by innovative activities was used in teaching the subject of Household Waste and Recycling, and in the control group, the application process was carried out with the research inquiry-based teaching techniques included in the curriculum. The application process continued for 4 weeks in both groups. In the application process, in the control group, the subject of Household Waste and Recycling was processed in accordance with the curriculum and innovative activities prepared by the researchers were not used in this group. At the end of the application, the same scales were applied to both groups as post-tests. The results obtained from the study showed that there was no significant difference between the innovation skill and science-based entrepreneurship levels of the experimental and control group students before the application. After the application process, a significant difference was found between the innovation skill and science-based entrepreneurship levels of the students in the experimental and control groups in favor of the experimental group. In the light of the findings obtained from the study, it is recommended that further studies be conducted on the learning gallery teaching technique with future studies. In addition, the effect of this technique on different variables can be examined, and the study can be repeated with different grade levels and different units.
Household waste recycling entrepreneurship innovation learning gallery
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Öğretim Kuramları, Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.