The aim of this study is
to conduct a systematic review of studies on the relationship between school
principals' leadership behaviours and teachers' organisational commitment. For
this purpose, 23 research articles indexed in WOS, ERIC, EBSCO, SCOPUS and
ULAKBİM databases between 2000-2017 in the Turkish context and selected through
certain criteria were collected for analysis. According to the results of the
studies examined, as school principals performed a higher level of leadership
behaviours, teachers' level of commitment to their schools increased. The
leadership behaviours that were prominent in these studies were having a common
objective and vision in school, forming a culture of cooperation, enhancing
communication and interaction, showing interest and appreciation of
individuals, supportive and constructive behaviours, being fair, creating a
working culture based on respect and trust, sharing responsibilities, and
managing and maintaining change in school. Moreover, in the studies, school
principals' organisational commitment was reported to be positively related to
transformational leadership, servant leadership and ethical leadership
behaviours. These leadership behaviours were also found to be important
predictors of organisational commitment.
Organizational commitment Leadershp behaviour Systematic review
Bu araştırmanın amacı okul müdürlerinin liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişkilere yönelik yürütülmüş çalışmaların sistematik açıdan analizini yapmaktır. Bu amaçla Türkiye örnekleminde 2000-2017 yılları arasında WOS, ERIC, EBSCO, SCOPUS, ULAKBİM dizinleri ve veri tabanlarında taranan ve belirli kriterlere göre seçilen 23 makale çalışması değerlendirmeye alınmıştır. Sonuç olarak incelenen makalelerde, okul müdürlerinin daha yüksek düzeyde liderlik davranışları göstermeleriyle birlikte öğretmenlerin okullarına olan bağlılıklarının arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmalarda öne çıkan liderlik davranışları okulda ortak amaç ve vizyona sahip olma, iş birliği kültürü oluşturma, iletişim ve etkileşimi artırma, bireylere ilgi gösterme ve değer verme, destekleyici ve geliştirici davranışlar, adaletli olma, saygı ve güven temelli çalışma kültürü oluşturma, sorumluluğu paylaşma, okulda değişimi yönetme ve sürdürme olarak tespit edilmiştir. Öte yandan incelenen çalışmalarda okul müdürlerinin örgütsel bağlılıklarıyla dönüşümcü liderlik, hizmetkâr liderlik ve etik liderlik davranışlarının pozitif yönde ilişkili olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte bu liderlik davranışlarının örgütsel bağlılığın önemli yordayıcıları olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education