This research aims to
determine the factors affecting the attitudes of prospective teachers, who
study at the 3rd and 4th grades of a Faculty of Education in Turkey, towards
plastic arts. Population of the research consists of prospective teachers who
study at the 3rd and 4th grades of a Faculty of Education in Turkey. Total 646
prospective teachers constitute the sample group of the research. Personal
information form and attitude scale were used to collect data. SPSS Package
Programme was used for quantitative analyses. Frequency (f), percentage (%),
standard deviation (S), t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were
used for analyzing the data obtained from personal information form and
attitude scale. According to the results of the research, it was determined
that the factors affecting the attitudes of prospective teachers towards
plastic arts were whether they read newspapers, whether they like any field of
art, whether they read books related to art as well as their genders. It was
also found out that prospective teachers were interested in plastic arts. In
line with these results, it is suggested that plastic arts education and
related activities are widely included in university education.
Bu
araştırma Türkiye’deki bir Eğitim Fakültesinde öğrenim gören tüm 3. ve 4. sınıf
öğretmen adaylarının plastik sanatlara yönelik tutumlarını etkileyen
faktörlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’deki
bir Eğitim Fakültesinde 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören öğretmen adayları
oluşturmaktadır. Toplam 646 öğretmen adayı araştırmanın örneklemini
oluşturmaktadır. Verilerin toplanması amacıyla kişisel bilgi formu ve tutum
ölçeği uygulanmıştır. Nicel analizler için SPSS Paket Programı kullanılmıştır.
Kişisel bilgi formu ve tutum ölçeğinden elde edilen verilerin çözümlenmesinde
frekans (f), yüzde (%), standart sapma (S), t-testi ve tek yönlü varyans analiz
testi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre öğretmen adaylarının
cinsiyetleri, gazete okuyup okumamaları, herhangi bir sanat dalını sevip
sevmemelerive sanatla ilgili kitap okuyup okumama durumları plastik sanatlara
yönelik tutumlarını etkileyen faktörler olarak belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen
adaylarının plastik sanatlara yönelik ilgilerinin olduğu sonucu ortaya
çıkmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda üniversitelerde plastik sanatlar eğitimine
ve etkinliklerine daha çok yer verilmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education