The purpose of this study is to determine pedagogical formation
students’ dispositions toward lateral thinking. The survey method is used in
this study. The population of this study is 520 students in Bartın and Fırat
Universities in Turkey. The sample of the study is totally 408 students from
Bartın (129 Students) and Fırat (279 students) Universities. The rate of sample
to the population is %78. The assessment instrument is the scale of disposition
toward lateral thinking (LATD), developed by Semerci. KMO value of LATD scale
has been found to be 0.794 and the value of Bartlett test has been found to be
1585.363 (DF= 36, p=0.000). LATD scale is a unidimensional scale. Having proved
to be valid and reliable, the LATD scale has gone through confirmatory factor
analysis with the help of AMOS program (Chi-square = 6,744, Sd = 16, GFI =
0.998, CFI = 1.000, RMSEA = 0.000). According to research findings, students
have mostly lateral thinking. There are
no statistically significant differences in lateral thinking dispositions of
the students according to gender. There is a statistically significant
difference between the departments of Science group (Chemistry, Biology,
Physics) and “Education of Religion and Ethics” according to LSD as a Post Hoc
Tests.
Araştırmanın amacı, pedagojik formasyon öğrencilerinin yanal düşünme
eğilimlerinin belirlenmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın evreni, Bartın Üniversitesi ve Fırat Üniversitesi’nde bulunan
toplam 520 öğrencidir. Araştırmanın örneklemi ise Bartın Üniversitesi (129
öğrenci) ve Fırat Üniversitesi’nde (279 öğrenci) olmak üzere toplam 408
öğrencidir. Örneklemin evrene oranı %78’dir. Ölçme aracı Semerci tarafından
geliştirilen Yanal düşünme eğilimi (YADE) ölçeğidir. YADE ölçeğinin KMO değeri 0.794, Bartlett
testi değeri 1585.363’dir (Sd= 36, p=0.000). YADE ölçeği 9 maddeli olup tek
boyutludur. Araştırma bulgularına göre, öğrenciler çoğunlukla yanal düşünme
eğilimlerinin olduğunu vurgulamışlardır. Cinsiyete göre, istatistiksel olarak
bir farklılık bulunmamıştır. Branşlara göre, Matematik ile Din kültürü ve Ahlak
Bilgisi Öğretmenliği arasında Scheffe t testine göre istatistiksel bir
farklılık belirlenmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education