Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 388 - 406, 05.06.2020
https://doi.org/10.14686/buefad.624538

Öz

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Telli, E. Menzi Çetin, N., & Dağhan, G. (2016). Öğretmen eğitiminde yansıtıcı günlüklere ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(4),312-330.
  • Arslan, M. M. (2017). Adayların Yansıtıcı günlüklerinde öğretmenlik uygulamasına yönelik farkındalıkları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1017-1026.
  • Can, R., & Altuntaş, B. (2016). Yansıtıcı günlük yazma uygulamasında ilişkin öğrenci görüşleri. Ana Dil Eğitimi Dergisi, 4(1), 53-63.
  • Cahnmann, Taylor, M., & Siegesmund, R. (2008). Arts-based research in education: Foundations for practice, England: Routledge.
  • Cengiz, C., & Karataş, F. Ö. (2014). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirme: fen bilgisi öğretmen adayları ile gerçekleştirilen yansıtıcı günlük tutma uygulamasının etkileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 120-129.
  • Çakır, M. (2014). Görsel kültür ve küresel kitle kültürü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Duncum, P. (1999). What elementary generalist teachers need to know to: Teach art well. Art Education, 52 (6), 33-37.
  • Duncum, P. (2000). How art education contribute to the globalisation of culture. Journal Art and Design Education, 19 (2), 170-180.
  • Duncum, P. (2001). Visual culture: development, definitions and directions for art education. Studies in art Education A Journal of Issues and Research Art Education, 42 (2), 101-112.
  • Duncum, P. (2002). Visual culture art education: why, what and how? Journal Art and Design Education, 21 (1), 14-23.
  • Duncum, P. (2003). The theories and practices of visual culture in art education. Arts Education Policy Review, 105 (2), 19-25.
  • Erişti, S.D. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel anlatımlarında geleceğin dünyasına ve teknolojisine ilişkin algıları. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 2 (2), 102-117.
  • Freedman, K. (2003). Teaching visual culture: curriculum, aesthetics and the school life of art. New York: National Art Education Association Teachers College Columbia University.
  • Genç, S. ve Buyurgan, S. (2018). Oyuna Dayalı Müze Etkinliklerinin Öğrenci Erişi ve Görsel Sanatlar Dersine Karşı Tutumları Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 687-699. DOI: 10.17679/inuefd.440804.
  • Güneş, N. (2019). Sanat eğitimcisi yetiştirmede alternatif bir yöntem: a/r/tografi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Huberman, A. M., & Miles, M. B. (2015). Nitel veri analizi. (Çev. S. Akbaba Altun ve Ali Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kennedy, M. https://digital-photography-school.com/why-keep-visual-diary/ adresinden 16.09.2019 tarihinde alınmıştır.
  • Kırışoğlu Tekin, O. (2009). Sanat kültür yaratıcılık, görsel sanatlar ve kültür eğitimi öğretimi.Ankara: Pegem Akademi.
  • Mamur, N. (2012). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının görsel kültür diyaloglarına yönelik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (3), 2149-2174.
  • Mason,R., &Cruickshank,I. (2017). Araştırma sürecinde fotoğrafı kullanmak. S. D. Bedir Erişti (Ed.), Görsel Araştırma Yöntemleri Teori, Uygulama ve Örnek içinde (ss.167-190). Ankara: Pegem akademi.
  • Mirzoeff, N. (2002). What is the visual culture? In N. Mirzoeff (Ed.), Visaul Culture Reader? London and New York: Routledge.
  • Rogoff, I. (1998). Studying visual culture. In N. Mizoeff (Ed.), The visual cultur reader (pp. 24-37). New York: Routledge.

Visual Culture-Based Workshop: Visual Diaries

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 388 - 406, 05.06.2020
https://doi.org/10.14686/buefad.624538

Öz

Images have become popular via advertisements, video games, fine arts, television, series, movies and other types of images. These images that we see around us our for whole life comprise a great proportion of visual culture. With a visual culture-based workshop, the students would acquire skills to make sense of and interpret what they see with artistic and aesthetic concerns in the workshop studies. In this respect, the students created visual diaries, in which they could reflect/question the experiences they acquire about their daily lives, and with which they could express themselves. The study adopted an art-based qualitative research approach. The study had been conducted in the fall and spring semesters of 2016-2017 academic year in the art drawing workshop course. The participants of the study were comprised of 7 students. The data of this study were collected using semi-structured interviews, document review (on visual diaries) and the art works of the student1s. The data of the study were analyzed using descriptive analysis. When the findings of the study are considered, it is seen that questionings about daily life, course notes, visual and textual interpretations, sense-making processes, and expression styles (sketch, drawing etc.) about their artistic work were included in students’ visual diary experiences in the workshop course. They visually reflected many things they notice around themselves and supported this with texts.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Telli, E. Menzi Çetin, N., & Dağhan, G. (2016). Öğretmen eğitiminde yansıtıcı günlüklere ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(4),312-330.
  • Arslan, M. M. (2017). Adayların Yansıtıcı günlüklerinde öğretmenlik uygulamasına yönelik farkındalıkları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1017-1026.
  • Can, R., & Altuntaş, B. (2016). Yansıtıcı günlük yazma uygulamasında ilişkin öğrenci görüşleri. Ana Dil Eğitimi Dergisi, 4(1), 53-63.
  • Cahnmann, Taylor, M., & Siegesmund, R. (2008). Arts-based research in education: Foundations for practice, England: Routledge.
  • Cengiz, C., & Karataş, F. Ö. (2014). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirme: fen bilgisi öğretmen adayları ile gerçekleştirilen yansıtıcı günlük tutma uygulamasının etkileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 120-129.
  • Çakır, M. (2014). Görsel kültür ve küresel kitle kültürü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Duncum, P. (1999). What elementary generalist teachers need to know to: Teach art well. Art Education, 52 (6), 33-37.
  • Duncum, P. (2000). How art education contribute to the globalisation of culture. Journal Art and Design Education, 19 (2), 170-180.
  • Duncum, P. (2001). Visual culture: development, definitions and directions for art education. Studies in art Education A Journal of Issues and Research Art Education, 42 (2), 101-112.
  • Duncum, P. (2002). Visual culture art education: why, what and how? Journal Art and Design Education, 21 (1), 14-23.
  • Duncum, P. (2003). The theories and practices of visual culture in art education. Arts Education Policy Review, 105 (2), 19-25.
  • Erişti, S.D. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel anlatımlarında geleceğin dünyasına ve teknolojisine ilişkin algıları. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 2 (2), 102-117.
  • Freedman, K. (2003). Teaching visual culture: curriculum, aesthetics and the school life of art. New York: National Art Education Association Teachers College Columbia University.
  • Genç, S. ve Buyurgan, S. (2018). Oyuna Dayalı Müze Etkinliklerinin Öğrenci Erişi ve Görsel Sanatlar Dersine Karşı Tutumları Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 687-699. DOI: 10.17679/inuefd.440804.
  • Güneş, N. (2019). Sanat eğitimcisi yetiştirmede alternatif bir yöntem: a/r/tografi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Huberman, A. M., & Miles, M. B. (2015). Nitel veri analizi. (Çev. S. Akbaba Altun ve Ali Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kennedy, M. https://digital-photography-school.com/why-keep-visual-diary/ adresinden 16.09.2019 tarihinde alınmıştır.
  • Kırışoğlu Tekin, O. (2009). Sanat kültür yaratıcılık, görsel sanatlar ve kültür eğitimi öğretimi.Ankara: Pegem Akademi.
  • Mamur, N. (2012). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının görsel kültür diyaloglarına yönelik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (3), 2149-2174.
  • Mason,R., &Cruickshank,I. (2017). Araştırma sürecinde fotoğrafı kullanmak. S. D. Bedir Erişti (Ed.), Görsel Araştırma Yöntemleri Teori, Uygulama ve Örnek içinde (ss.167-190). Ankara: Pegem akademi.
  • Mirzoeff, N. (2002). What is the visual culture? In N. Mirzoeff (Ed.), Visaul Culture Reader? London and New York: Routledge.
  • Rogoff, I. (1998). Studying visual culture. In N. Mizoeff (Ed.), The visual cultur reader (pp. 24-37). New York: Routledge.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Güler 0000-0003-1149-6489

Yayımlanma Tarihi 5 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güler, E. (2020). Visual Culture-Based Workshop: Visual Diaries. Bartın University Journal of Faculty of Education, 9(2), 388-406. https://doi.org/10.14686/buefad.624538

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education