Kelâmcılar ile felâsifenin birbirinde
büyük oranda ayrı perspektif ve kavram setleri kullanarak farklı açıklama getirdikleri
konulardan biri de âlemin nasıl yaratıldığı meselesidir. Özellikle Eş’arî kelâmcılar,
hususen de Gazzâlî’nin reaksiyonuyla bu konu, İslam düşünce tarihinde bu iki
ekolün bakış açılarını yansıtan temsil gücü yüksek bir mesele olarak
tartışılagelmiştir. Gazzâlî’nin, felâsifenin görüşlerindeki sakıncalara
göstermek amacıyla telif ettiği Tehâfütü’l-Felâsife adlı eserinde ilk
mesele olan âlemin ezelîliği konusu Osmanlı döneminde kaleme alınan ve genel
olarak Tehâfüt olarak adlandırılan eserlerde de değerlendirilmiştir. Bu
dönemde Hocazâde Muslihuddin Efendi’nin Gazzâlî’nin eleştirilerini
değerlendiren çalışması üzerine ondan yaklaşık bir asır sonra haşiye ve ta‘lîkât
türünden iki eser kaleme alınmıştır. Bu
çalışmada Muhyiddîn el-Karabâğî’nin Hocazâde’nin çalışmasına yazdığı talikte âlemin
ezelîliği tartışmalarını nasıl değerlendirdiği üzerinde durulacak ve bu
tartışmalara yaptığı katkılar tespit edilmeye çalışılacaktır.
İslam Felsefesi metafizik kelâm-felsefe ilişkisi tehâfüt geleneği Muhyiddin el-Karabâğî
The issue of how the world is created is one of the
issues that Muslim theologians (mutekallimûn) and philosophers (falāsifa) provide different
explanations by using different perspectives and sets of concepts. In the
history of Islamic thought, especially with the reaction of Ashharite
theologians, in particular al-Ghazālī, this subject has been
discussed as a highly representative issue that reflects divergent perspectives
of these two schools. In the work of Tahāfut al-falāsifah, which al-Gazzālī wrote in order to show the drawbacks in the views
of the philosophers, the issue of the eternity of the world, which was the
first issue, was also evaluated in the works called Tahāfut in the Ottoman period. During this period, after Khojazāda’s work evaluating the
criticisms of al-Gazzālī, two works of super-commentary and taliqāt was
written about a century later. In this study, it will be emphasized how Muhy
al-Dīn al-Qarābāghī
evaluates the debates of the realm of the world in the taliqāt written on Khojazāda’s work and his
contributions to these discussions will tried to be determined.
Islamic Philosophy metaphysic kalām-philosophy relations tahāfut tradition
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 14 |