Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Consolation Dimension of the Qoran in the Face of Family Problems

Yıl 2020, Sayı: 16, 186 - 204, 25.12.2020
https://doi.org/10.34085/buifd.793681

Öz

Family is the cornerstone of society. The survival of the public is directly proportional to the survival of the society. The raising of healthy generations, the future of society, is definitely possible with the family living together. For this reason, Islam has attached great importance to getting married, establishing a family home, having children and including these children in society by raising them in the best way possible. In order to achieve this, she first wanted to remove the obstacles to marriage as much as possible. In addition, while taking legal measures to keep the family together in the face of the problems that may arise during the marriage process, on the other hand, keeping them together by consoling the spouses in the face of the problems experienced has always been in the foreground. Islam, which is a natural religion, does not tolerate divorce, but in cases where problems make family unity impossible, it has also enabled the parties to separate by observing mutual rights and responsibilities. In doing so, she did so by taking some comforting measures, without allowing the parties and children to suffer both material and moral damage. By doing so, she wanted to ensure the peace of the society.

Kaynakça

  • Abduh, Mumammed. Tefsîru’l-Kur’âni’l-Hakîm eş-Şehîr bi Tefsîri’l-Menâr. 3. Baskı. Mısır: Dâru’l-Menâr, 1368.
  • Ateş, Süleyman. Yüce Kur’ân'ın Çağdaş Tefsîri. İstanbul: Yeni Ufuklar Neşriyat, 1991.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi. Kur’an’ı Kerim’in Türkçe Meâli Âlisi ve Tefsiri. İstanbul: Sentez Yayınevi, tsz.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. el-Eş’ab. Sünenü Ebî Dâvûd. İstanbul: Dâru Sehnûn ve Dâru’d-Da’ve 1992.
  • ed-Dârimî, Ebû Muhammed Abdullâh b. Abdirrahmân. Sünenü’d-Dârimî. Beyrût: Dâru’l-Kütüb el-İlmiyye, tsz.
  • el-Âlûsî, Ebu’l-Fazl Şihâbüddîn. Rûhu’l-meânî fî tefsîri’l-Kur’âni’l-azîmi ve’s-seb’i’l-mesânî. Beyrût: Dâru’l-Fikr, tsz.
  • el-Beğavî, Ebû Muhammed el-Hüseyn b. Mes’ûd el-Ferrâ. Meâlimü’t-tenzîl fi’t-tefsîri ve’t-te’vîl. Beyrût: Dâru’l-Fikr, 1985.
  • el-Beydâvî, el-Kâdî Nâsıruddîn Ebû Saîd Abdullah b. Ömer. Envâru’t-tenzîl ve esrâru’t-te’vîl. Beyrût: Dâru’l-Kütüb el-İlmiyye, 1999.
  • el-Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl. el-Câmiu’s-sahîh. Beyrût: Dâru’l-Beşâir el-İslâmiyye, 2011.
  • el-İsfehânî, er-Râğıb Müfredâtü elfazi’l-Kur’ân. Dımeşk: Dâru’l-Kalem 5. Baskı, 2011.
  • el-Kâsânî, Alâüddîn Ebu Bekr b. Mes’ûd. Bedâiu’s-sanâi’ fî tertîbi’ş-şerâi’. Beyrût: Dâru’l-Kütüb el-İlmiyye, 2010.
  • el-Kâsımî, Muhammed Cemâlüddîn. Mehâsinü’t-te’vîl. Beyrût: Dâru’l-Kütüb el-İlmiyye, 2003.
  • el-Kurtubî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed el-Ensârî. el-Cami’u li ahkâmi’l-Kur’an. Kâhire: Dâru’l-Hadîs, 1996.
  • el-Merâğî, Ahmed Mustafa. Tefsîru’l-Merâğî. Beyrût: Dâru İhyai’t-Türâs, tsz.
  • en-Nesâî, Ebû Abdirrahmân Ahmed b. Şuayb, Sünenü’n-Nesâî. İstanbul: Dâru Sehnûn ve Dâru’d-Da’ve, 1992.
  • en-Nesefî, Abdullâh b. Ahmed. Medâriku’t-tenzîl ve hakâiku’t-te’vîl. Beyrût: Dâru’n-Nefâis, 1996.
  • er-Râzî, Fahruddîn Muhammed b. Ömer. Mefâtihu’l-ğayb. Beyrût: Dâru’l-Kütüb el-İlmiyye, 1990.
  • es-Sa’dî, Abdurrahmân b. Nâsır. Tefsîru’l-Kerîmi’r-Rahmân fî tefsiri kelâmi’l-Mennân. Kâhire: Uli’n-Nühâ, 2000.
  • es-Serahsî, Şemsüddîn Ebu Bekr Muhammed. el-Mebsût. Beyrût: Dâru’l-Fikr, 2000.
  • eş-Şevkânî, Muhammed b. Ali b. Muhammed. Fethu’l-kadîr. el-Mansûra: Daru’l-Vefâ, 1997.
  • et-Taberî, İbn Cerîr. Câmiu’l-beyân an te’vîli âyi’l-Kur’ân. Beyrût: Dâru’l-Fikr, 2001.
  • ez-Zemahşerî, Ebu’l-Kâsım Cârullâh Mahmûd b. Ömer b. Muhammed. Tefsîru’l-keşşâf an hakâiki ğavâmizı’d-tenzîl ve uyûni’l-ekâvîl fî vücûhi’t-te’vîl. Beyrût: Dâru’l-Kütüb el-İlmiyye, 1995.
  • ez-Zuhaylî, Vehbe. et-Tefsîru'l-münîr. Beyrût: Dâru'l-Fikr, 1991.
  • İbn Atiyye, el-Kâdî Ebu Muhammed Abdülhak b. Ğâlib. el-Muharraru’l-vecîz fî tefsîri’l-kitâbi’l-azîz. Kâhire: Dâru’l-Fikr el-Arabî, tsz.
  • İbn Kesîr, İmâdüddîn Ebu’l-Fidâ İsmâîl. Tefsîru İbn Kesîr. Beyrût: er-Risâle el-Âlemiyye, 2010.
  • İbn Kesîr, İmâdüddîn Ebu’l-Fidâ İsmâîl. el-Bidâye ve’n-Nihâye. Beyrût: Dâru İbn Kesîr, 2010.
  • İbn. Kudâme, Ebû Muhammed Muvaffakuddîn Abdullâh b. Ahmed b. Muhammed el-Makdisî. el-Muğnî. Riyâd:,Mektebetü’r-Riyâd el-Hadîse, 1981.
  • İbn Mâce, Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd. Sünenü İbn Mâce. İstanbul: Dâru Sehnûn ve Dâru’d-Da’ve, 1992.
  • Karaman, Hayrettin vd. Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2004.
  • Kasapoğlu, Abdurrahman. “Kur’ân'da Terapötik Boşama”. Bilimname. sayı:9, (2005/3).
  • Köse, Saffet. Genetiğiyle Oynanmış Kavramlar ve Aile Medeniyetinin Sonu. Konya: Mehir Vakfı Yayınları, 2014.
  • Mevdûdî, Ebu’l-A’l’a. Tefhîmü’l-Kur’ân. İstanbul: İnsan Yayınları, 1997.
  • Müslim, Ebu’l-Hüseyn b. el-Haccâc. Sahîh-u Müslim, İstanbul:,el-Mektebetü’l-İslâmiyye, tsz.
  • Özgüven, İbrahim Ethem. Evlilik ve Aile Terapisi. Ankara: PDREM Yay., 2000.
  • Saygılı, Sefa. Evlilikte Mutluluk Sanatı. İstanbul: TÜRDAV Basım Yayım, 2001.
  • Tarhan, Nevzat. Mutluluk Psikolojisi. Ankara: Timaş Yay., 2004.
  • Tarhan, Nevzat. Kadın Psikolojisi. İstanbul: Nesil Yay., 2005.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi. Hak Dîni Kur’ân Dili. İstanbul: Huzur Yayınevi, tsz.

Aile İçi Problemler Karşısında Kur'an'ın Teselli Boyutu

Yıl 2020, Sayı: 16, 186 - 204, 25.12.2020
https://doi.org/10.34085/buifd.793681

Öz

Aile, toplumun temel taşıdır. Alenin ayakta kalması toplumun ayakta kalması ile doğru orantılıdır. Toplumun geleceği olan sağlıklı nesillerin yetişmesi muhakkak ki bir arada yaşayan aile ortamında mümkün olmaktadır. Bu sebeple İslam, evlenmeye, aile yuvası kurmaya, çocuk sahibi olmaya ve bu çocukları en güzel şekilde yetiştirerek topluma dâhil etmeye büyük önem vermiştir. Bunu sağlamak için de öncelikle evliliğin önündeki engelleri mümkün olduğunca ortadan kaldırmak istemiştir. Ayrıca evlilik sürecinde ortaya çıkacak olan problemler karşısında bir taraftan hukuki tedbirler alırken diğer taraftan yaşanan problemler karşısında eşlere teselli vererek onları bir arada tutmayı daima ön plana almıştır. Fıtri bir din olan İslam, her ne kadar boşanmayı hoş görmese de yaşanan problemlerin, aile birliğini imkânsız hale getirdiği durumlarda, tarafların karşılıklı hak ve sorumlulukları gözetmek suretiyle ayrılmalarına da imkân sağlamıştır. Bunu yaparken de yine tarafların ve çocukların hem maddi hem manevi anlamda zarar görmelerine müsaade etmeden, onları teselli edici bazı tedbirleri almak suretiyle gerçekleştirmiştir. Böyle yaparak toplumun huzurunu teminat altına almak istemiştir.

Kaynakça

  • Abduh, Mumammed. Tefsîru’l-Kur’âni’l-Hakîm eş-Şehîr bi Tefsîri’l-Menâr. 3. Baskı. Mısır: Dâru’l-Menâr, 1368.
  • Ateş, Süleyman. Yüce Kur’ân'ın Çağdaş Tefsîri. İstanbul: Yeni Ufuklar Neşriyat, 1991.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi. Kur’an’ı Kerim’in Türkçe Meâli Âlisi ve Tefsiri. İstanbul: Sentez Yayınevi, tsz.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. el-Eş’ab. Sünenü Ebî Dâvûd. İstanbul: Dâru Sehnûn ve Dâru’d-Da’ve 1992.
  • ed-Dârimî, Ebû Muhammed Abdullâh b. Abdirrahmân. Sünenü’d-Dârimî. Beyrût: Dâru’l-Kütüb el-İlmiyye, tsz.
  • el-Âlûsî, Ebu’l-Fazl Şihâbüddîn. Rûhu’l-meânî fî tefsîri’l-Kur’âni’l-azîmi ve’s-seb’i’l-mesânî. Beyrût: Dâru’l-Fikr, tsz.
  • el-Beğavî, Ebû Muhammed el-Hüseyn b. Mes’ûd el-Ferrâ. Meâlimü’t-tenzîl fi’t-tefsîri ve’t-te’vîl. Beyrût: Dâru’l-Fikr, 1985.
  • el-Beydâvî, el-Kâdî Nâsıruddîn Ebû Saîd Abdullah b. Ömer. Envâru’t-tenzîl ve esrâru’t-te’vîl. Beyrût: Dâru’l-Kütüb el-İlmiyye, 1999.
  • el-Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl. el-Câmiu’s-sahîh. Beyrût: Dâru’l-Beşâir el-İslâmiyye, 2011.
  • el-İsfehânî, er-Râğıb Müfredâtü elfazi’l-Kur’ân. Dımeşk: Dâru’l-Kalem 5. Baskı, 2011.
  • el-Kâsânî, Alâüddîn Ebu Bekr b. Mes’ûd. Bedâiu’s-sanâi’ fî tertîbi’ş-şerâi’. Beyrût: Dâru’l-Kütüb el-İlmiyye, 2010.
  • el-Kâsımî, Muhammed Cemâlüddîn. Mehâsinü’t-te’vîl. Beyrût: Dâru’l-Kütüb el-İlmiyye, 2003.
  • el-Kurtubî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed el-Ensârî. el-Cami’u li ahkâmi’l-Kur’an. Kâhire: Dâru’l-Hadîs, 1996.
  • el-Merâğî, Ahmed Mustafa. Tefsîru’l-Merâğî. Beyrût: Dâru İhyai’t-Türâs, tsz.
  • en-Nesâî, Ebû Abdirrahmân Ahmed b. Şuayb, Sünenü’n-Nesâî. İstanbul: Dâru Sehnûn ve Dâru’d-Da’ve, 1992.
  • en-Nesefî, Abdullâh b. Ahmed. Medâriku’t-tenzîl ve hakâiku’t-te’vîl. Beyrût: Dâru’n-Nefâis, 1996.
  • er-Râzî, Fahruddîn Muhammed b. Ömer. Mefâtihu’l-ğayb. Beyrût: Dâru’l-Kütüb el-İlmiyye, 1990.
  • es-Sa’dî, Abdurrahmân b. Nâsır. Tefsîru’l-Kerîmi’r-Rahmân fî tefsiri kelâmi’l-Mennân. Kâhire: Uli’n-Nühâ, 2000.
  • es-Serahsî, Şemsüddîn Ebu Bekr Muhammed. el-Mebsût. Beyrût: Dâru’l-Fikr, 2000.
  • eş-Şevkânî, Muhammed b. Ali b. Muhammed. Fethu’l-kadîr. el-Mansûra: Daru’l-Vefâ, 1997.
  • et-Taberî, İbn Cerîr. Câmiu’l-beyân an te’vîli âyi’l-Kur’ân. Beyrût: Dâru’l-Fikr, 2001.
  • ez-Zemahşerî, Ebu’l-Kâsım Cârullâh Mahmûd b. Ömer b. Muhammed. Tefsîru’l-keşşâf an hakâiki ğavâmizı’d-tenzîl ve uyûni’l-ekâvîl fî vücûhi’t-te’vîl. Beyrût: Dâru’l-Kütüb el-İlmiyye, 1995.
  • ez-Zuhaylî, Vehbe. et-Tefsîru'l-münîr. Beyrût: Dâru'l-Fikr, 1991.
  • İbn Atiyye, el-Kâdî Ebu Muhammed Abdülhak b. Ğâlib. el-Muharraru’l-vecîz fî tefsîri’l-kitâbi’l-azîz. Kâhire: Dâru’l-Fikr el-Arabî, tsz.
  • İbn Kesîr, İmâdüddîn Ebu’l-Fidâ İsmâîl. Tefsîru İbn Kesîr. Beyrût: er-Risâle el-Âlemiyye, 2010.
  • İbn Kesîr, İmâdüddîn Ebu’l-Fidâ İsmâîl. el-Bidâye ve’n-Nihâye. Beyrût: Dâru İbn Kesîr, 2010.
  • İbn. Kudâme, Ebû Muhammed Muvaffakuddîn Abdullâh b. Ahmed b. Muhammed el-Makdisî. el-Muğnî. Riyâd:,Mektebetü’r-Riyâd el-Hadîse, 1981.
  • İbn Mâce, Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd. Sünenü İbn Mâce. İstanbul: Dâru Sehnûn ve Dâru’d-Da’ve, 1992.
  • Karaman, Hayrettin vd. Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2004.
  • Kasapoğlu, Abdurrahman. “Kur’ân'da Terapötik Boşama”. Bilimname. sayı:9, (2005/3).
  • Köse, Saffet. Genetiğiyle Oynanmış Kavramlar ve Aile Medeniyetinin Sonu. Konya: Mehir Vakfı Yayınları, 2014.
  • Mevdûdî, Ebu’l-A’l’a. Tefhîmü’l-Kur’ân. İstanbul: İnsan Yayınları, 1997.
  • Müslim, Ebu’l-Hüseyn b. el-Haccâc. Sahîh-u Müslim, İstanbul:,el-Mektebetü’l-İslâmiyye, tsz.
  • Özgüven, İbrahim Ethem. Evlilik ve Aile Terapisi. Ankara: PDREM Yay., 2000.
  • Saygılı, Sefa. Evlilikte Mutluluk Sanatı. İstanbul: TÜRDAV Basım Yayım, 2001.
  • Tarhan, Nevzat. Mutluluk Psikolojisi. Ankara: Timaş Yay., 2004.
  • Tarhan, Nevzat. Kadın Psikolojisi. İstanbul: Nesil Yay., 2005.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi. Hak Dîni Kur’ân Dili. İstanbul: Huzur Yayınevi, tsz.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Salih Gedük Bu kişi benim 0000-0002-4895-6533

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2020
Kabul Tarihi 22 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 16

Kaynak Göster

ISNAD Gedük, Salih. “Aile İçi Problemler Karşısında Kur’an’ın Teselli Boyutu”. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi -/16 (Aralık 2020), 186-204. https://doi.org/10.34085/buifd.793681.


Crossref Sponsored Member Badge  Crossref Cited-by logo        13970    13971   13972    13973  13974  

Creative Commons Lisansı
        

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.