The quality of early childhood education (ECE) schools and classrooms have been studied by many researchers. The results indicated that there is a considerable gap in terms of quality among ECE schools and classrooms. There is inequality among children from diverse socioeconomic backgrounds in attending high-quality ECE. It is known that a high proportion of the child population is currently attending public ECE schools. Therefore, the current study aims to get comprehensive data about the quality of public ECE classrooms and descriptive data about children’s socioeconomic backgrounds. Based on this, the current study aims to assess whether there is a relationship between these two factors and whether there is a gap among children in terms of reaching high-quality public ECE. This study is correlational research. The Non-random purposive sampling method is used for the data collection. The results show that there is a significant positive correlation between parents’ socioeconomic factors and the quality of ECE classrooms. The study contributed to the ECE literature by identifying the factors related to children, parents, teachers, and the quality of ECE classrooms. There is a need for further research in Turkey that defines and investigates the quality of ECE from a multidimensional perspective and particularly including families, schools, educational programs, and culture.
Early childhood education quality of education young children
Erken çocukluk eğitimi (EÇE) okullarının ve sınıflarının kalitesi birçok araştırmacı tarafından incelenmiştir. Bu araştırmaların sonuçları, EÇE okulları ve sınıfları arasında büyük bir kalite farkı olduğunu göstermektedir. Yüksek kaliteli EÇE'ne erişme ve devam etme konusunda farklı sosyoekonomik geçmişlerden gelen çocuklar arasında eşitsizlik vardır. Çocuk nüfusun büyük bir bölümünün halihazırda kamuya bağlı EÇE okullarına devam ettiği bilinmektedir. Bu nedenle, mevcut çalışma, kamuya açık EÇE sınıflarının kalitesi hakkında kapsamlı veriler ve çocukların sosyoekonomik geçmişleri hakkında tanımlayıcı veriler elde etmeyi amaçlamaktadır. Buna dayanarak, mevcut çalışma, bu iki faktör arasında bir ilişki olup olmadığını ve çocuklar arasında yüksek kaliteli EÇE'ne erişme konusunda bir fark olup olmadığını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma ilişkisel bir araştırmadır. Verilerin toplanmasında tesadüfi olmayan amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlar, ebeveynlerin sosyoekonomik faktörleri ile EÇE sınıflarının kalitesi arasında anlamlı bir pozitif ilişki olduğunu göstermektedir. Çalışma, çocuklar, ebeveynler, öğretmenler ve EÇE sınıflarının kalitesi ile ilgili faktörleri belirleyerek EÇE literatürüne katkıda bulunmuştur. Türkiye'de EÇE'nin kalitesini çok boyutlu bir bakış açısıyla tanımlayan ve araştıran ve özellikle aileleri, okulları, eğitim programlarını ve kültürü içeren daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Özgün Çalışma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.