The focus of the study was to explore how parenting and children’s motivation to learn would influence preschool children’s readiness to learn at school. Two-hundred-thirty-two mother-father dyads reported on their socioeconomic status (SES), child rearing practices and perceptions of their preschool age children’s mastery motivation (gross-motor persistence, object persistence, social symbolic persistence, and mastery pleasure). The preschool teachers reported on children’s readiness measured by five domains (physical well-being, emotional maturation, social competence, language and cognitive competence and communication and general knowledge) and children’s mastery motivation. Structural equation modeling (SEM) analyses revealed that mastery motivation in children was a significant and a positive predictor of children’s school readiness; and the effects of parenting was mediated by mastery motivation.
Mastery motivation school readiness parenting practices mediation model preschool children
Bu araştırma ebeveynlerin çocuk yetiştirme stilleri ve çocukların öğrenme motivasyonlarının okul-öncesi döneminde bulunan çocukların okula hazır bulunuşluğuna etkisini incelemek üzere tasarlanmıştır. Araştırmaya dahil edilen iki yüz otuz iki çift anne-babadan sosyo-ekonomik durumları, çocuk yetiştirme tarzları ve çocuklarının başarı motivasyonuna dair bilgi edinilmiş. Çocukların sınıflarında bulunduğu erken çocukluk eğitimcileri ise çocukların okula hazır bulunuşluklarını beş ayrı alanda (fiziksel iyi oluş, duygusal olgunluk, sosyal yetkinlik, dil ve bilişsel alanda yetkinlik ve iletişim ve genel bilgi) değerlendirmiş, ayrıca başarı motivasyonu ölçeğini de doldurmuştur. Yapısal eşitlik modeline göre incelenen araştırma verilerinin sonucunda başarı motivasyonunun çocukların okula hazır bulunuşluğunu pozitif yönde yordadığı, ayrıca başarı motivasyonun çocuk yetiştirme stillerinin okula hazır bulunuşluğa olan etkisinde aracı rolü oynadığı görülmüştür.
Başarı motivasyonu okula hazır bulunuşluk çocuk yetiştirme stilleri okul-öncesi çocukları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Özgün Çalışma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.