This research, which was conducted to reveal the competencies of school administrators based on teacher perceptions, was designed with a relational survey model. In the study, the competencies of school administrators were examined according to the demographic characteristics of teachers. “School Administrators' Competence Scale” was used as a data collection tool. In the research universe, there were 2552 teachers working in the Nizip district of Gaziantep in the 2021-2022 academic year. The research sample consisted of 390 teachers who were determined by simple random method among these people and participated in the study voluntarily. Data were analyzed through pairwise and multiple comparison techniques analysis. T-test was used for pairwise comparisons and Kruskal Wallis H test was used for multiple comparisons. In the study, according to the perceptions of the participants, the competence levels of the school administrators were discussed and interpreted in four dimensions: conceptual competence, technical competence, humanistic competence and technological competence. As a result of the research, the competencies of school administrators were found at the level of "very". While teachers' opinions about school administrator competencies do not change according to the variables of gender and status, it has been determined that they differ significantly according to marital status, age, professional seniority, education level, education level and branch. Various suggestions were made in the study based on these results.
Okul yöneticilerinin yeterliklerini öğretmen algılarına dayalı olarak ortaya koymak amacıyla yapılan bu araştırma ilişkisel tarama modeli ile tasarlanmıştır. Çalışmada okul yöneticilerinin yeterlikleri öğretmenlerin demografik özelliklerine göre ele alınarak incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak “Okul Yöneticilerinin Yeterlilikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma evreninde, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Gaziantep ili Nizip ilçesinde görev yapmakta olan 2552 öğretmen yer almıştır. Araştırma örneklemi bu kişiler arasından basit tesadüfi yöntemle belirlenen ve çalışmaya gönüllü olarak katılın 390 öğretmenden oluşmuştur. Veriler ikili ve çoklu karşılaştırma teknikleri analizi yoluyla çözümlenmiştir. İkili karşılaştırmalarda t- testi, çoklu karşılaştırmalarda ise Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırmada katılımcıların algılarına göre okul yöneticilerinin yeterlik düzeyleri kavramsal yeterlik, teknik yeterlik, insancıl yeterlik ve teknolojik yeterlik olmak üzere dört boyutta ele alınıp yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda okul yöneticilerinin yeterlikleri “çok” düzeyinde bulunmuştur. Okul yöneticisi yeterlikleri hakkındaki öğretmen görüşlerinin cinsiyet ve görev yapılan statü değişkenlerine göre değişmezken, medeni durum, yaş, mesleki kıdem, eğitim durumu, görev yapılan eğitim kademesi ve görev yapılan branşa göre anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir. Araştırmada bu sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi
2017