This study aims to examine the opinions of education faculty academics regarding microteaching practices in the teacher training process. Designed as a case study using qualitative research methods, the study was conducted with 28 academics working in different departments at a state university, who were of different ages, genders, titles, and years of seniority, and who had coordinated microteaching applications at least once in the scope of their undergraduate courses. The data collection tool used in the study was the “Academic Interview Form,” which included demographic information and structured interview questions prepared by the researchers and finalized with the input of two experts. The data collection process was conducted electronically. The data obtained from the participating academics were subjected to content analysis. As a result of the research, faculty members of the education faculty stated that microteaching applications have a positive contribution to the teacher training process. In addition, faculty members pointed out that microteaching applications are negatively affected by factors such as limited time, superficiality of the application, and lack of preparation of teacher candidates. The academics emphasized that teacher candidates experience difficulties in areas such as time management, content knowledge, excitement control, and technology use. In the evaluation process of microteaching, they emphasized the necessity of using rubrics and suggested that multiple methods could be used in conjunction with peer evaluation, self-evaluation, and feedback-reflection, offering various recommendations regarding the efficiency of the process.
Innovative approaches in education preservice teacher education micro-teaching.
Bu araştırmada eğitim fakültesi akademisyenlerinin öğretmen yetiştirme sürecindeki mikro öğretim uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile desenlenen araştırma, bir devlet üniversitesinin farklı ana bilim dallarında görev yapmakta olan; farklı yaş, cinsiyet, unvan, kıdem yılına sahip ve en az lisans düzeyinde ders/leri kapsamında en az bir kere mikro öğretim uygulamalarını koordine etmiş 28 akademisyen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ve 2 uzman görüşü ile son hali verilen demografik bilgilere yönelik ve yapılandırılmış görüşme sorularının yer aldığı “Akademisyen Görüşme Formu” kullanılmıştır. Veri toplama süreci elektronik ortamda gerçekleştirilmiştir. Katılımcı akademisyenlerden elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda eğitim fakültesi akademisyenleri, mikro öğretim uygulamalarının öğretmen yetiştirme sürecine olumlu katkılarının olduğunu ifade etmişlerdir. Bunun yanı sıra akademisyenler, mikro öğretim uygulamalarının kısıtlı zaman, uygulamanın yüzeyselliği, öğretmen adayının eksik hazırlığı gibi faktörlerden olumsuz etkilendiğini belirtmişlerdir. Akademisyenler, öğretmen adaylarının zaman yönetimi, içerik bilgisi, heyecan kontrolü, teknoloji kullanımı gibi hususlarda zorluklar yaşadıklarını vurgulamışlardır. Mikro öğretimin değerlendirme sürecinde ise rubrik kullanımının gerekliliğini belirterek akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, geribildirim-yansıtma ile birlikte çoklu yöntemlerin kullanılabileceğini ifade ederek sürecin verimliliğine ilişkin çeşitli önerilerde bulunmuşlardır.
Eğitimde yeni yaklaşımlar öğretmen yetiştirme mikro öğretim.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 14 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı |
Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023.
The previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . You can reach the past issues at the bottom part home page.