This study aims to comparatively examine the story reading experiences of 5–6-year-old children using digital tools and printed books in terms of their motivation and interest, while also exploring parents’ observations regarding these environments. Designed as a qualitative study with a phenomenological approach, data were collected through observations, video recordings, and semi-structured interviews with six parent-child pairs. Each child experienced the same storybook in both formats. Thematic analysis revealed that while children showed interest in digital storybooks, they were more attentive and emotionally engaged with printed books. Parents noted the accessibility and visual appeal of digital materials but considered printed books more effective due to reduced distraction. These findings not only inform early childhood reading practices but also highlight implications for teacher education. In light of new paradigms in teacher training, the study emphasizes the importance of equipping prospective early childhood educators with skills to critically evaluate and integrate both digital and traditional reading materials.
: Early childhood digital storybooks printed books parental opinions teacher education reading motivation
Bu araştırmada, 5-6 yaş çocuklarının dijital araçlar ve basılı kitaplarla gerçekleştirdikleri hikâye okuma deneyimleri, motivasyon ve ilgi düzeyleri açısından karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Aynı zamanda ebeveynlerin bu iki okuma ortamına ilişkin gözlem ve değerlendirmeleri de analiz edilmiştir. Olgubilim deseninde yürütülen nitel araştırmada, gözlem, video kaydı ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Altı ebeveyn-çocuk çiftiyle yürütülen çalışmada her çocuk, aynı hikâye kitabını hem dijital ortamda hem de basılı olarak deneyimlemiştir. Tematik analiz sonucunda, çocukların dijital kitaplara ilgi gösterdiği ancak basılı kitaplarda daha yüksek dikkat ve duygusal etkileşim düzeyi sergilediği görülmüştür. Ebeveynler, dijital kitapların erişilebilirlik ve görsellik açısından avantajlı olduğunu ancak dikkat dağıtıcı ögeler nedeniyle basılı kitapların daha verimli bulunduğunu ifade etmiştir. Elde edilen bulgular, erken çocukluk döneminde medya okuryazarlığının desteklenmesi kadar, öğretmen eğitimi açısından da önem taşımaktadır. Yeni öğretmen yetiştirme paradigmaları bağlamında, öğretmen adaylarının hem dijital hem de geleneksel okuma materyallerini pedagojik açıdan değerlendirme becerileriyle donatılmaları gerektiği vurgulanmaktadır.
Erken çocukluk dijital hikâye kitapları basılı kitap ebeveyn görüşleri öğretmen eğitimi okuma motivasyonu
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 20 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı |
Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023.
The previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . You can reach the past issues at the bottom part home page.