Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ

Yıl 2018, , 24 - 34, 31.05.2018
https://doi.org/10.18221/bujss.377135

Öz


Günümüz
rekabet koşullarında işletmelerin daha iyi yönetilebilmesi adına
çeşitli farklı stratejiler denenmektedir. Daha iyi bir yönetim
için de multi disipliner, yani birden fazla disiplinin bir arada
olduğu çalışmalar önemli bir değişken haline gelmiştir.
İşletmenin iki temel fonksiyonu olan pazarlama ve finans birlikte
hareket ederek işletmeler için fayda yaratabilmektedir. Bu
çalışmada da bu iki fonksiyonun entegre çalışmasına yönelik
literatür ele alınmış ve yöneticilerin finansal pazarlama
kavramına ilişkin bilinçleri ölçülmüştür. Bu doğrultuda
pazarlama karması olarak bilinen ürün, tutundurma, dağıtım ve
fiyat stratejilerinin; yöneticiler tarafından finansal pazarlama
perspektifinde değerlendirilip değerlendirilmediği anket ile
ölçülmüştür. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda yöneticiler
fiyatlandırma ve dağıtım kavramlarında finansal pazarlama bakış
açısı ile stratejilerini yürütmekteyken; ürün ve tutundurma
kavramlarında finansal pazarlama bakış açısı ile stratejilerini
yürütmezler.



Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 14. Baskı. Ankara, Pegem Akademi.
  • Daly, T., Kastner, J., & Mays, E. (1988, January). Integrating rules and inheritance networks in a knowledge-based financial marketing consultation system. In System Sciences, 1988. Vol. III. Decision Support and Knowledge Based Systems Track, Proceedings of the Twenty-First Annual Hawaii International Conference on (Vol. 3, pp. 496-500). IEEE.
  • Lehmann, D. (2002). Linking marketing decisions to financial performance and firm value. MSI Executive Overview, 1-5.
  • Özkan. T. (2015). Finansal Satış. Papatya Yayınevi.
  • Kaya, İ. (2015). Pazarlama Bi’Tanedir!. Babıali Kültür Yayıncılık.
  • Kavak, B. (2008). Pazarlama ve pazar araştırmaları. Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Ward, K. (2003). Marketing Finance. p:3.
  • Ward, K. (2013). Financial aspects of marketing. Routledge.

MEASUREMENT OF THE FINANCIAL MARKETING PERCEPTION IN MANAGERS

Yıl 2018, , 24 - 34, 31.05.2018
https://doi.org/10.18221/bujss.377135

Öz

 In
today's competitive environment, various strategies are being tested
for the better management of businesses. For better management,
multidisciplinary work, combination of multiple disciplines has
become an important variable. The two basic functions of the business
administration; marketing and finance can work together to create
benefit for businesses. In this study, the literature on the
integrated operation of these two functions was discussed and the
managers' awareness of the concept of financial marketing was
measured. In this direction, product, promotion, distribution and
price strategies, known as marketing mix, were measured by managers
in a financial marketing perspective. In the direction of the results
obtained, while the managers are carrying out the strategies with the
perspective of financial marketing in terms of pricing and
distribution; they do not carry out their strategies with the
perspective of financial marketing in terms of product and
promotion..



Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 14. Baskı. Ankara, Pegem Akademi.
  • Daly, T., Kastner, J., & Mays, E. (1988, January). Integrating rules and inheritance networks in a knowledge-based financial marketing consultation system. In System Sciences, 1988. Vol. III. Decision Support and Knowledge Based Systems Track, Proceedings of the Twenty-First Annual Hawaii International Conference on (Vol. 3, pp. 496-500). IEEE.
  • Lehmann, D. (2002). Linking marketing decisions to financial performance and firm value. MSI Executive Overview, 1-5.
  • Özkan. T. (2015). Finansal Satış. Papatya Yayınevi.
  • Kaya, İ. (2015). Pazarlama Bi’Tanedir!. Babıali Kültür Yayıncılık.
  • Kavak, B. (2008). Pazarlama ve pazar araştırmaları. Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Ward, K. (2003). Marketing Finance. p:3.
  • Ward, K. (2013). Financial aspects of marketing. Routledge.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Barış Batuhan Geçit

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Geçit, B. B. (2018). YÖNETİCİLERDE FİNANSAL PAZARLAMA ALGISININ ÖLÇÜMÜ. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 24-34. https://doi.org/10.18221/bujss.377135

23094


The Journal is committed to upholding the highest standarts of publication ethics and takes all possible measures against any publication malpratices. Submitting researches by all authors mean that they assured their manuscripts are original and attest that the submitted papers represent their contributions and have not been copied or plagiarized in whole or in part from other works. All submissions will be checked by iThenticate before being sent to reviewers according to the Journal's Zero Tolerance on the Plagiarism Policy