Görsel okuryazarlık, göz ve zihin arasındaki bağlantıya gönderme yapan bir kavram olarak karşımıza
çıkmaktadır. Zihin söz konusu olduğunda ise bir dönüşümün varlığından söz etmek mümkün hale gelmektedir.
Eğitim de, zihni değiştiren bir olgu olarak tasarlanabilir. Çalışmanın konusunu, bu türden bir bağlantı
oluşturmaktadır. Eğitimin, zihin ve buna bağlı olarak görsel alandaki farkındalık düzeyleri üzerinde bir etkisi olup
olmadığı, üzerinde yoğunlaşılan temel sorunsaldır. Çalışmada, derinlemesine görüşme tekniği kullanılmış ve bu
teknik yardımıyla, eğitim programlarının görsel okuryazarlığa ilişkin yönelimci yorumlama pratiği üzerindeki
etkileri incelenmiştir. Farklı alanlarda eğitim alan önlisans düzeyindeki öğrencilere sanatçı Ara Güler'e ait üç
farklı fotoğraf gösterilmiş ve öğrencilerin okuma pratikleri üzerinden kimi çıkarımlar elde edilmeye çalışılmıştır.
Çalışmanın sonucunda, görsel okuryazarlık yönelimleri üzerinde, alınan eğitim kadar, kişisel yeterlilikler,
deneyimleme ve özellikle ilginlik düzeyinin belirleyici olduğu vargısına ulaşılmıştır.
Görsel Okuryazarlık Eğitim Ara Güler Derinlemesine Görüşme Görsel İletişim.
Visual literacy is a concept how is referring to the connection between eye and mind. When it comes to mind
would be possible to mention the existence of the transformation. Education can be designed as a phenomenon
that changing the mind. A connection of this type constitute the subject of study. The main problematic the focus
was on the mind and consequently on the levels of awareness of the visual field is whether there is an effect of
education. In this study, in-depth interview technique was used, examined by means of impact of the education
programs on visual literacy and the practice of deperatured interpretation. First, is shown in three different
pictures of Ara Güler, to students, they are the associate degree level education in different fields. Then, tried to
get some conclusions about students' reading practices. As a result of the study, was found to be the determining
on tendencies of visual literacy as well as education, personal competencies, to experience, the level of-interest.
Visual Litarcy Education Ara Giiler In-Depth Interviews Visual Communication
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: 1 |
The Journal is committed to upholding the highest standarts of publication ethics and takes all possible measures against any publication malpratices. Submitting researches by all authors mean that they assured their manuscripts are original and attest that the submitted papers represent their contributions and have not been copied or plagiarized in whole or in part from other works. All submissions will be checked by iThenticate before being sent to reviewers according to the Journal's Zero Tolerance on the Plagiarism Policy