Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVİD-19 SALGINI DÖNEMİNDE ALINAN AİLE DANIŞMANLIK DESTEĞİNİN AİLE HAYATINA ETKİLERİ: ÜSKÜDAR ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 2, 62 - 79, 31.12.2022
https://doi.org/10.18221/bujss.1146820

Öz

Toplumun temel taşı olarak aile, tarihten bugüne kadar birçok sınavdan geçmiştir. Ailelere rehberlik yapacak bir kuruma daima ihtiyaç duyulmuştur. Aile danışmanlığı uygulamasının ilk örnekleri 20. yüzyılda görülmektedir. 2019 yılında Çin’de ortaya çıkan ve Covid-19 olarak bilinen salgınla birlikte; sağlık, eğitim ve ekonomi anlamında aileler de bu süreçten etkilenmiştir. Uzaktan eğitim süreci, ekonomik zorluklar, sosyal hayatın eve kayması, bireylerde kaygı oranının artması gibi süreç ve olgular aileleri bütünüyle etkilemiştir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, Covid-19 sürecinin ve bu süreçte aile danışmanlığı hizmetlerinin aile hayatı üzerindeki etkilerini tespit etmektir. Araştırma yöntemi olarak yarı yapılandırılmış mülakat ile nitel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler Maxqda programında analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Covid-19 döneminde ailelerin birtakım olumsuzluklarla karşılaştıkları görülmüştür. Katılımcıların görüşleri doğrultusunda bu dönemde alınan aile danışmanlığı desteğinin olumlu sonuçlarının olduğu kanaatine varılmıştır. Aileler için önemli bir fonksiyonu olan ve ülkemizde sadece özel klinikler tarafından sunulan aile danışmanlığı desteğinin devlet kurumlarında ve daha yaygın bir şekilde sunulmasının aileyi koruyucu ve güçlendirici etkisi olacağı açıktır.

Kaynakça

  • Bağış, H. ve Demir, H. (2020, Nisan 5). Koronavirüs günlerinde asayiş suçları azaldı aile içi şiddet arttı. https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/koronavirus-gunlerinde-asayis-suclari-azaldi-aile-ici-siddet-artti/1793263
  • Boyacı, M. (2020). Aile Danışmanlığı Kuram Uygulama ve Araştırma, Ankara. (5. bs.) Pegem Akademi.
  • Budak, F. ve Korkmaz, Ş. (2020). Covıd-19 pandemi sürecine yönelik genel bir değerlendirme: Türkiye örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, 1, 62-79.
  • Davison, R. M. (2020). The transformative potential of disruptions: A viewpoint. International Journal of Information Management, 55, 102149 https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102149
  • Demi̇rci̇oğlu, S. (2021). Türkiye’de Covid-19 salgısının aile içi şiddete etkisi. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(2), 54-69.
  • Di̇rektör, C. (2021). COVID-19 salgını ve çocuk psikolojisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 13(4), 739-750. https://doi.org/10.18863/pgy.877883
  • Gladding, S. T. (1995). Family Therapy: History, Theory, and Practice. Merrill.
  • Gökbulut, N., Bal, Z. ve Uçar, T. (2022a). COVID-19 salgınının kadınlarda eş uyumu ve cinsel yaşam kalitesine etkisi. Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, 54(3), 447-454. https://doi.org/10.20492/aeahtd.944021
  • Hallaç, S. ve Öz, F. (2014). Aile kavramına kuramsalbir bakış. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 6(2), 142-153. https://doi.org/10.5455/cap.20130625102321
  • Işık, E. (2020). Covid (19) salgını ve kadın emeği: Türkiye’den kadın deneyimleri. Politik Ekonomik Kuram, 4(2), 219-241. https://doi.org/10.30586/pek.816682
  • Karter, Ç. (2021). Koranavirüs (Covid-19) pandemisinin para politikaları üzerine etkileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(3), 675-692.
  • Koçak, Z. ve Harmanci, H. (2020). Covıd-19 pandemi sürecinde ailede ruh sağlığı. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5, 183-207.
  • Koparan, E. ve Bekalp, B. (2020). İzolasyon sürecinde iletişim ve üretim süreçleri: Kadınların home office dolayımlı mesai ve iş yükü dönüşümü. Moment Dergi, 7(2), 149-172. https://doi.org/10.17572/mj2020.2.149172
  • Leiter, M. P. ve Durup, M. J. (1996). Work, home, and in-between: A longitudinal study of spillover. Journal of Applied Behavioral Science, 32(1), 29-47. https://doi.org/10.1177/0021886396321002
  • Nazlı, S. (2007). Aile Danışmanlığı (4. bs). Anı.
  • Okumuş, E. (2021). Covid-19 küresel salgın sürecinde ev ve aile. Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 89-117. https://doi.org/10.5281/zenodo.5506785
  • Özabacı, N. ve Erkan, Z. (2019). Aile Danışmanlığı Kuram ve Uygulamalara Geneş Bakış (4. bs). Pegem Akademi.
  • Özçeli̇k, Z. (2021). Covid-19 nedeniyle evden çalışma sürecinde performans değerlemesi: Bir kamu kurumu çağrı merkezi örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 58, 221-240. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.798088
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020). Covıd-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788118
  • Temi̇r, C. (2020). Covid-19’un semaye piyasaları üzerine Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 4(7), 50-66.
  • Üstün, Ç. ve Özçi̇ftçi̇, S. (2020). COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: Bir değerlendirme çalışması. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 25(Special Issue on COVID 19), 142-153. https://doi.org/10.21673/anadoluklin.721864
  • Yalçın, R. C. ve Begeni̇rbaş, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde teknostres ve iş-aile çatışması. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(2), 701-730.
  • Yamaç, M. (2021). Religious and social impacts in Turkey during the coronavirus pandemic. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(1), 65-84. https://doi.org/10.51702/esoguifd.830551
  • Yıldız, S. ve Bektaş, F. (2021). COVID-19 salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 99-122.
  • Yurtsever, M., Tarhan, Ç. ve Teci̇m, V. (2021). Covid-19 sürecinde eğitim: Uzaktan eğitim yeni “normal” mi? Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 7(2), 56-64.

THE EFFECTS OF FAMILY COUNSELİNG SUPPORT RECEIVED DURİNG THE COVID-19 EPISODE ON FAMILY LIFE: THE CASE OF ÜSKÜDAR

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 2, 62 - 79, 31.12.2022
https://doi.org/10.18221/bujss.1146820

Öz

The family, as the cornerstone of society, has passed many tests throughout history. There has always been a need for an institution to guide families. Family counseling was also introduced in the 20th century as an institution that guides families. With the epidemic known as Covid-19, which emerged in China at 2019; Along with health, education and economy, families have also been affected by this process. The processes and phenomena such as the distance education process, economic difficulties, the shift of social life to home, the increase in the anxiety rate in individuals have completely affected families. In this context, the aim of this study is to determine the effects of the Covid-19 process and family counseling services on family life. As a research method, a qualitative research was carried out with a semi-structured interview. The collected data were analyzed by the Maxqda program. As a result of the research, it was seen that families faced some negativities during Covid-19 period. In line with the opinions of the participants, it was concluded that the family counseling support received during this period had positive results. It is clear that providing family counseling support, which has such an essential function for families and is offered only by private clinics in our country, in public institutions and more widely will have a protective and strengthening effect on the family.

Kaynakça

  • Bağış, H. ve Demir, H. (2020, Nisan 5). Koronavirüs günlerinde asayiş suçları azaldı aile içi şiddet arttı. https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/koronavirus-gunlerinde-asayis-suclari-azaldi-aile-ici-siddet-artti/1793263
  • Boyacı, M. (2020). Aile Danışmanlığı Kuram Uygulama ve Araştırma, Ankara. (5. bs.) Pegem Akademi.
  • Budak, F. ve Korkmaz, Ş. (2020). Covıd-19 pandemi sürecine yönelik genel bir değerlendirme: Türkiye örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, 1, 62-79.
  • Davison, R. M. (2020). The transformative potential of disruptions: A viewpoint. International Journal of Information Management, 55, 102149 https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102149
  • Demi̇rci̇oğlu, S. (2021). Türkiye’de Covid-19 salgısının aile içi şiddete etkisi. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(2), 54-69.
  • Di̇rektör, C. (2021). COVID-19 salgını ve çocuk psikolojisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 13(4), 739-750. https://doi.org/10.18863/pgy.877883
  • Gladding, S. T. (1995). Family Therapy: History, Theory, and Practice. Merrill.
  • Gökbulut, N., Bal, Z. ve Uçar, T. (2022a). COVID-19 salgınının kadınlarda eş uyumu ve cinsel yaşam kalitesine etkisi. Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, 54(3), 447-454. https://doi.org/10.20492/aeahtd.944021
  • Hallaç, S. ve Öz, F. (2014). Aile kavramına kuramsalbir bakış. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 6(2), 142-153. https://doi.org/10.5455/cap.20130625102321
  • Işık, E. (2020). Covid (19) salgını ve kadın emeği: Türkiye’den kadın deneyimleri. Politik Ekonomik Kuram, 4(2), 219-241. https://doi.org/10.30586/pek.816682
  • Karter, Ç. (2021). Koranavirüs (Covid-19) pandemisinin para politikaları üzerine etkileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(3), 675-692.
  • Koçak, Z. ve Harmanci, H. (2020). Covıd-19 pandemi sürecinde ailede ruh sağlığı. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5, 183-207.
  • Koparan, E. ve Bekalp, B. (2020). İzolasyon sürecinde iletişim ve üretim süreçleri: Kadınların home office dolayımlı mesai ve iş yükü dönüşümü. Moment Dergi, 7(2), 149-172. https://doi.org/10.17572/mj2020.2.149172
  • Leiter, M. P. ve Durup, M. J. (1996). Work, home, and in-between: A longitudinal study of spillover. Journal of Applied Behavioral Science, 32(1), 29-47. https://doi.org/10.1177/0021886396321002
  • Nazlı, S. (2007). Aile Danışmanlığı (4. bs). Anı.
  • Okumuş, E. (2021). Covid-19 küresel salgın sürecinde ev ve aile. Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 89-117. https://doi.org/10.5281/zenodo.5506785
  • Özabacı, N. ve Erkan, Z. (2019). Aile Danışmanlığı Kuram ve Uygulamalara Geneş Bakış (4. bs). Pegem Akademi.
  • Özçeli̇k, Z. (2021). Covid-19 nedeniyle evden çalışma sürecinde performans değerlemesi: Bir kamu kurumu çağrı merkezi örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 58, 221-240. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.798088
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020). Covıd-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788118
  • Temi̇r, C. (2020). Covid-19’un semaye piyasaları üzerine Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 4(7), 50-66.
  • Üstün, Ç. ve Özçi̇ftçi̇, S. (2020). COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: Bir değerlendirme çalışması. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 25(Special Issue on COVID 19), 142-153. https://doi.org/10.21673/anadoluklin.721864
  • Yalçın, R. C. ve Begeni̇rbaş, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde teknostres ve iş-aile çatışması. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(2), 701-730.
  • Yamaç, M. (2021). Religious and social impacts in Turkey during the coronavirus pandemic. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(1), 65-84. https://doi.org/10.51702/esoguifd.830551
  • Yıldız, S. ve Bektaş, F. (2021). COVID-19 salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 99-122.
  • Yurtsever, M., Tarhan, Ç. ve Teci̇m, V. (2021). Covid-19 sürecinde eğitim: Uzaktan eğitim yeni “normal” mi? Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 7(2), 56-64.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Şeyda Karakaya 0000-0002-5977-2967

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karakaya, Ş. (2022). COVİD-19 SALGINI DÖNEMİNDE ALINAN AİLE DANIŞMANLIK DESTEĞİNİN AİLE HAYATINA ETKİLERİ: ÜSKÜDAR ÖRNEĞİ. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 62-79. https://doi.org/10.18221/bujss.1146820

23094


The Journal is committed to upholding the highest standarts of publication ethics and takes all possible measures against any publication malpratices. Submitting researches by all authors mean that they assured their manuscripts are original and attest that the submitted papers represent their contributions and have not been copied or plagiarized in whole or in part from other works. All submissions will be checked by iThenticate before being sent to reviewers according to the Journal's Zero Tolerance on the Plagiarism Policy