The digital transformation process, which is also named Industry 4.0, has started with increasing momentum and continuous development of digital technologies. In this process, people met many new technologies such as the internet of things, cyber-physical systems, cloud computing, big data, blockchain, and autonomous robots, and these technologies were first used in production. But this transformation has begun to affect not only production but also social and business life. So much so that, day by day, it affects more and more intensely the way individuals do business, their organizational structures, their management strategies, and even their lifestyles and value understandings.
This study, it is aimed to determine the various factors that affect the perspective of the VHS students, who will be employed as the intermediate staff of the future, to digital technology. For this purpose, based on the Technology Readiness and Acceptance Model (TRAM) theory, students' level of adoption of this technology, their usage intentions, and their behaviours were examined.
In the study, the questionnaire technique was used, which is a quantitative approach, and the variables were adapted based on the digital transformation process. The questionnaires were applied to 779 students in 26 departments in 6 vocational schools within Kahramanmaraş Sütçü İmam University.
Frequency analysis, factor analysis, validity and reliability analysis, correlation, and regression analysis were performed in the study. As a result of the analysis, it was found that optimism, innovativeness, discomfort, and insecurity positively affected perceived usefulness and perceived ease of use. It has been found that these have positive effects on the intention to use and actual use
Technology Readiness and Acceptance Model (TRAM) Digital Technology Digital Transformation Industry 4.0
Dijital teknolojilerin artan ivme ile ve sürekli gelişmesi, Endüstri 4.0 olarak da adlandırılan bir dijital dönüşüm süreci başlatmıştır. Bu süreçte insanlar nesnelerin interneti, siber fiziksel sistemler, bulut bilişim, büyük veri, blokzincir, otonom robotlar gibi pek çok yeni teknoloji ile tanışmış ve ilk olarak üretimde bu teknolojilerden yararlanılmaya başlanmıştır. Bu dönüşüm sadece üretimle kalmamış toplumsal hayatı ve iş hayatını da etkilemeye başlamıştır. Öyle ki her geçen gün daha da yoğun bir biçimde bireylerin iş yapış şekillerinden, örgüt yapılarına, yönetim stratejilerine kadar etkilemiş hatta yaşam biçimlerine ve değer anlayışlarına kadar etki alanı artmıştır.
Bu çalışmada da, geleceğin ara elamanı olarak istihdam edilecek MYO öğrencelerinin dijital teknolojiye bakış açısını etkileyen çeşitli faktörleri belirlemek amaçlamaktadır. Bu amaçla Teknoloji Bulunma ve Kabul Modeli (TRAM) teorisine dayalı olarak öğrencilerin bu teknolojiyi benimseme düzeyleri, kullanım niyetleri ve kullanma davranışları incelenmiştir.
Araştırmada nicel bir yaklaşım olan anket tekniği kullanılmış ve bu araştırmada kullanılacak değişkenler, dijital dönüşüm süreci temel alınarak uyarlanmıştır. Anketler Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi bünyesinde bulunan 6 meslek yüksekokulunda yer alan 26 bölümde okuyan 779 öğrenciye uygulanmıştır.
Çalışmada frekans analizi, faktör analizi, geçerlilik ve güvenilirlik analizi, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Analizler sonucunda iyimserliğin, yenilikçiliğin, rahatsızlığın ve güvensizliğin algılanan kullanışlılığı ve algılanan kullanım kolaylığını olumlu yönde etkilediği; bunların da kullanım niyeti ve kullanma davranışı üzerinde olumlu etkilerinin olduğu bulgularına ulaşılmıştır.
Dijital Teknoloji Dijital Dönüşüm Endüstri 4.0 Technology Readiness and Acceptance Model (TRAM) Digital Technology Digital Transformation Industry 4.0 Teknolojiye Hazır Olma ve Kabul Modeli (TRAM)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 17 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |