Abstract: Remote (online) education has become inevitable due to many compulsory reasons such as natural disasters. The education, which is tried to be continued through certain digital platforms with the support of technology, is based on the instructional relationship between the learner and the teacher. This interaction in digital settings can sometimes cause problems. In this sense, interviews were conducted with 6 elementary school teachers doing distance education. In the current study, the "case study" method, which is one of the qualitative research designs, was used because it was aimed to examine the evaluations of elementary school teachers, who are online education practitioners, to increase the quality of web-based teaching in a holistic and in-depth manner. The obtained data were analysed by content analysis. As a result of this, 14 codes were created under 4 categories from the findings obtained from teachers. It is thought that the study will guide the elementary school teachers and distance education planners, especially those who continue distance education and allow them to take measures against the problems that may be experienced in this regard. To increase the quality of teaching, teachers, who have to do distance education online, think that technology literacy should be developed, and lesson planning should be made according to the student's interests and needs so that they should be close to the student as if they were in face-to-face education rather than from a distance. Also, they think that how to participate and ask for permission to talk should be developed in line with the classroom rules, and evaluations should be made by getting feedbacks through oral and written exams and homework. According to the results of this present study, it is recommended to increase the technological literacy of teachers about their course routines, to plan effective learning/teaching remotely by supporting the course contents with digital materials, to connect the student's participation in the course to a system and to teach how they can control their behaviour, and to use alternative measurement and evaluations with rational feedback.
distance online education teachingi quality effective learning
Doğal afetler gibi pek çok zorunlu nedenden dolayı uzaktan (online) eğitim kaçınılmaz bir hal almıştır. Teknolojinin desteği ile belli dijital platformlar üzerinden sürdürülmeye çalışılan eğitim, öğrenen ile öğreten arasındaki öğretimsel ilişkiye dayanmaktadır. Dijital ortamlardaki bu etkileşim zaman zaman sorunlara neden olabilmektedir. Bu amaç doğrultusunda uzaktan eğitim yapan 6 sınıf öğretmeni ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada, bizzat online eğitim uygulayıcısı olan sınıf öğretmenlerinin web tabanlı öğretimin niteliğini arttırmaya yönelik değerlendirmelerini bütünsel ve derinlemesine incelemek amaçlandığından nitel araştırma desenlerinden ‘durum çalışması’ yöntemi kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerden elde edilen bulgulardan 4 kategori altında 14 kod oluşturmuştur. Yapılan çalışmanın özellikle uzaktan eğitimi sürdüren sınıf öğretmenlerine ve uzaktan eğitim planlayıcılarına yol göstereceği, bu konuda yaşanabilecek sıkıntılara yönelik önlemler almalarına imkân vereceği düşünülmektedir. Araştırma bulgularına göre, uzaktan online eğitim yapmak zorunda kalan öğretmenler, öğretimin niteliğini arttırmak için teknoloji okuryazarlığının gelişmiş olması, öğrenci ilgi ve ihtiyacına göre ders planlamalarının yapılıp öğrenciyle sanki uzaktan değil de yüz yüze eğitimdeymiş gibi yakınlık gösterilmesi, kurala uygun söz alma ve konuşma becerilerinin geliştirmesi, sözlü-yazılı ve ödevle dönütler alınarak değerlendirmelerin yapılması gerektiğini düşünmektedirler. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin ders rutinleri ile ilişkili olarak teknolojik okuryazarlıklarının arttırılması, ders içeriklerinin dijital materyallerle desteklenerek uzaktan etkili öğrenme/öğretme planlamaların yapılması, öğrencinin derse katılımını bir sisteme bağlayıp, kendi davranışlarını kontrol edebileceği yolların öğretilmesi, ansal dönütlerle alternatif ölçme ve değerlendirmelerin kullanılması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2021 |
Kabul Tarihi | 29 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |