Türkiye’de eğitimde eşitsizlik sorunu;
genel olarak eğitimde “fırsat eşitliği” ve “imkân eşitliği” sorunu bağlamında
ele alınmaktadır. Genelde bu kapsamdaki sorunlar, “kız çocuklarının okula gönderilmemesi” ve “bölgeler arasındaki eğitim imkânları farklılığı”’na
indirgenmesidir. Araştırmanın çıkış noktasını, genel olarak Türkiye’de eğitim
eşitsizliğine neden olan etmenlerin belirlenmesine yönelik yapılan
çalışmalardan farklı olarak; örgün eğitim kapsamında ve lise örnekleminde
öğrenciler anlamında söz konusu edilen bu eğitim kurumlarının karşı karşıya
oldukları toplumsal eşitsizliklerin belirlenmesi oluşturmaktadır. Araştırma;
toplumun üyeleri arasında ekonomik ve sosyal fırsatlara erişim bağlamındaki
eşitsizliğin eğitimdeki eşitsizliği beslediğini göstermektedir. Eğitimdeki
fırsat ve imkân eşitsizliği ise toplum üyeleri arasında ekonomik ve sosyal
fırsatlara erişim bağlamında eşitsizliğe neden olmaktadır. Araştırma özellikle
Bourdieu’nun kültürel sermaye görüşünü destekler niteliktedir. Diğer bir ifade
ile okullar çoğunlukla sermaye sahiplerinin başarılı olmasına yönelik bir
düzene sahiptir. Araştırmaya konu olan örgün eğitim kurumlarından liselerde
toplumsal eşitsizliğin ortadan kalkması, toplumdaki ekonomik ve sosyal
eşitsizliğin ortadan kalmasına bağlıdır.
Eğitim Fırsat Eşitliği Eşitsizlik Kültürel Sermaye Örgün Eğitim
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2 |