Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Halk Kütüphanesi Yönetim ve Hizmet Yapısının Yenilikçi Örgüt Kültürü Açısından Değerlendirilmesi ve Yenilikçi Örgüt Kültürü Stratejisi ve Eylem Planı Önerisi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 186 - 221, 31.12.2021
https://doi.org/10.33721/by.927734

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, Türkiye’deki il halk kütüphanelerinin mevcut örgüt kültürü yapısını değerlendirerek, yenilikçi yönetim ve hizmet yapısına sahip olunamamasının nedenlerini belirlemek ve bu durumun yenilikçi örgüt kültürü ile ilişkisini ortaya koymaktır. Ayrıca, çalışma bulgularına dayanarak Türkiye için ulusal nitelikte yenilikçi örgüt kültürü strateji eylem planı önerisi geliştirmek de amaçlanmaktadır. Araştırma, Türkiye’deki il halk kütüphanelerinde görev yapan ve Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü mezunu toplam 323 yönetici ve kütüphaneciyi ve Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü’nde yönetici statüsünde görev yapan yedi yöneticiyi kapsamaktadır. Araştırma örneklemi olasılığa dayalı tabakalı örneklem yöntemine göre basit rastgele biçimde belirlenen 182 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırma betimleme yöntemi ile gerçekleştirilmiş, veriler anket ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, kütüphanecilerin il halk kütüphanelerinin mevcut yönetim ve hizmet geliştirme yaklaşımlarından memnun olmadıkları, mevcut durumda hiyerarşi kültürünün baskın olduğu ve onun yerine adokrasi/yaratıcı kültürün hedeflendiği/uygun görüldüğü ortaya çıkarılmıştır. Çalışmada, ayrıca kültürel bir değişimin gerektiği de anlaşılmış olup, bu değişim sürecine temel oluşturabilecek yenilikçi örgüt kültürü stratejisi ve eylem planı önerisi sunulmuştur.

Kaynakça

  • Açıkgöz, O. ve Yılmaz, B. (2013). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin özel idarelere devri konusunda özel idare yöneticilerinin görüşleri. Türk Kütüphaneciliği, 27(1), 136-153.
  • Akın, A. (2003). Bilgi çağı işletmelerinde yeni örgütsel yapılanma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(3-4), 221-238.
  • Akkaya, M. A., Binici, K. ve Yıldırım, Z. (2016). Bilgi ve Belge Yönetimi alan yazınında yerel yönetimler ve bilgi hizmetleri: Bir tema analizi. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı içinde (s. 103-120). Bursa: Nilüfer Belediyesi.
  • Akman, İ. (2004). Halk kütüphanelerinin yerel yönetimlere devri. Türk Kütüphaneciliği, 18(1), 73-75.
  • Akman, İ. ve Akman, N. (2016). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin yerel yönetimlere devri: Uygulama(cılar) açısından bir yaklaşım. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı içinde (s. 449-461). Bursa: Nilüfer Belediyesi.
  • Aksakal, A. (1997). Halk kütüphaneleri yasası ve yeniden yapılanma. IFLA 1995’e Doğru Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu ve I. Türk Kütüphaneciler Derneği Genel Konferansı, Ankara, Türkiye, Bildiriler içinde (s. 113-118). Ankara: TKD.
  • Aksay, K. (2011). Yenilikçilik kültürünün örgütsel yenilikçilik üzerine etkisi: Konya ilinde faaliyet gösteren özel hastanelerde bir uygulama (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Aktan, C. C. ve Tutar, H. (2006). Kurum kültürü türleri. Erişim adresi: http://www.canaktan.org/yonetim/kurumsal-kultur/turler.htm#_ftnref1
  • Aktan, E. ve Aydıntan, B. (2016). Cameron-Freeman örgüt kültürü türleri ekseninde örgüt kültürü ve bilgi güvenliği algısı ilişkisi: Devlet üniversitelerinde bir uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(4), 324-344.
  • Akyos, M. (2007). Kamuda inovasyon. Erişim adresi: https://www.inovasyon.org/images/makaleler/pdf/MA.Kamuda.Inovasyon.pdf
  • Alaca, E. (2015). Halk kütüphanelerinde yenilikçi hizmet geliştirme süreci: Bartın Ulus Kültür ve Sanatevi Halk Kütüphanesi örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Alaca, E. (2017). Ankara’daki 6 halk kütüphanesinde yenilikçi hizmet anlayışı: Kütüphane personelinin yaklaşımı üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 31(2), 211-222.
  • Alaca, E. (2020). Türkiye’de halk kütüphaneleri: Yedi adımda kullanıcı merkezli yenilikçilik yaklaşımı. T. Çakmak ve B. Yılmaz (Yay. haz.). 8. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu: Gerçek Ötesi ve Bilgi Yönetimi, 1-3 Kasım 2018, Ankara, Türkiye, Bildiriler Kitabı içinde (s. 96-106). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Alaca, E. ve Yılmaz, B. (2017). Yenilikçilik ve yenilikçi hizmet: Halk kütüphaneleri açısından kavramsal bir yaklaşım. Ö. Külcü, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Kamusal alan olarak bilgi merkezleri ve yenilikçi yaklaşımlar içinde (s. 155-178). İstanbul: Hiperyayın.
  • Altay, A. (2018). Halk kütüphanelerinde yönetim ve yönetsel işlevler. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller içinde (s. 123-153). İstanbul: Hiperyayın.
  • Altay, A., Todorova, T. ve Dursun, B. (2013). Halk kütüphanelerinde çocuklara ve gençlere yönelik yenilikçi bilgi hizmetleri: Türkiye’de durum. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 1(2), 186-201.
  • Altuntuğ, N. (2008). İşletmelerin sürdürülebilir başarılara ulaşmalarında yenilikçi olmalarının rolü. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 361-370.
  • Anameriç, H. (2005). Bilgi merkezlerinin yönetiminde bilgi sistemlerinin rolü. Bilgi Dünyası, 6(1), 15-35.
  • Anthony, C. A. (2014). Innovation in public libraries. Erişim adresi: http://publiclibrariesonline.org/2014/02/innovation-in-public-libraries/
  • Arogyaswamy, B. ve Byles, C. M. (1987). Organizational culture: Internal and external fits. Journal of Management, 13(4), 647-658.
  • Ashkenas, R. (1999). Creating the boundaryless organization. Business Horizons, 42(5), 5-10.
  • Aslaner, E. (2010). Örgütsel değişim ve yenilikçilik: Bir özel okul örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ateş, M. R. (2007). İnovasyon hayat kurtarır. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Atılgan, D. ve Arslantekin, S. (Yay. haz.). (1996). Türkiye’de Bilgi Merkezlerinin Yönetimi ve Sorunları Sempozyumu, 7 Mart 1996, Ankara, Türkiye, Bildiriler. Ankara: Ankara Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Aydıntan, B. ve Göksel, A. (2012). Cameron-Freeman Quinn örgüt kültürü tipolojileri ekseninde örgüt kültürü farklılaşma dinamikleri. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 53-62.
  • Baysal, J. (1970). Yeni Üniversiteler Kanunu’nda kütüphanecilik mesleği. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 19(4), 296-303.
  • Baysal, J. (1991). Kitap ve kütüphane tarihine giriş. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Bayter, M. (2018). Halk kütüphanelerinde yenilikçi yönetim anlayışının geliştirilmesi. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller içinde (s. 503-518). İstanbul: Hiperyayın.
  • Bayter, M. (2020). Bilgi hizmetlerinde yenilikçi yönetim. T. Çakmak, B. Yılmaz (Yay. haz.). 8. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu: Gerçek Ötesi ve Bilgi Yönetimi, 1-3 Kasım 2018, Ankara, Türkiye, Bildiriler Kitabı içinde (s. 92-96). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Berelson, B. R. (1939). Library unionization. The Library Quarterly, 9(4), 477-510.
  • Bixler, H. R. (1945). Supervisory relations and employee efficiency. Library Journal, 70, 202-205.
  • Boaden, S. ve Clement, C. (2009). Beyond co-location to convergence: Designing and managing new model public library spaces and services. Erişim adresi: http://sueboaden.com.au/wp content/uploads/2018/04/IFLA-Turin-Boaden-Clement.pdf
  • Boone, M. D. (2001). Steering the cybrary into the twenty-first century: Who is the leader? Library Hi Tech, 19(3), 286-289.
  • Brown, A. (1988). Organisational culture. London: Financial Times.
  • Budak, G. (1998). Yenilikçi yönetim yaratıcı birey. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Bundy, M. L. (1966). Conflict in libraries. College & Research Libraries, 27(4), 253-262.
  • Cameron, K. S. ve Freeman, S. J. (1991). Cultural congruence, strength, and type: Relationships to effectiveness. Research in Organizational Change and Development, 5, 23-58.
  • Cameron, K. S. ve Quinn, R. E. (2017). Örgüt kültürü: Örgütsel tanı ve değişim: Rekabetçi değerler modeli (3. bs.). M. G. Gülcan ve N. Cemaloğlu (Çev. ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Campbell, H. C. (1988). Halk kütüphanesi sistem ve hizmetlerinin geliştirilmesi. B. Çapar (Çev.). Ankara: T. C. Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
  • Canata, F. (2016). Belediye kütüphaneleri gerekli mi?: Bilgi toplumu bağlamında bir değerlendirme. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı içinde (s. 213-241). Bursa: Nilüfer Belediyesi.
  • Çavuşoğlu, S. ve Köse, S. (2016). Örgüt kültürünün örgütsel sessizlik davranışına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 115-146.
  • Çelik, A. (1997). Kütüphaneciliğin psiko-sosyal boyutları (3): İş doyumu ve kişilik yapısı. IFLA 1995’e Doğru Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu ve I. Türk Kütüphaneciler Derneği Genel Konferansı, 22 Eylül 1994, Ankara, Türkiye, Bildiriler içinde (s. 171-177). Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Çelik, A. ve Küçük, M. E. (2015). Kültürlerarası diyalog ve halk kütüphaneleri. Prof. Dr. İrfan Çakın`a armağan içinde (s. 62-68). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Çelik, S. (2000). Üniversite kütüphaneleri: Amaç, görev, işlev, yönetim ve örgüt yapısı. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 2, 52-62.
  • Çeliktaş, H. (2008). İnovasyon yönetimi: Çukurova bölgesinde faaliyet gösteren şirketlerde inovasyon uygulamalarının tespitine yönelik bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çetin, A. ve Topaloğlu, C. (2018). Otel işletmelerinde Cameron-Quinn örgüt kültürü tiplerinin yenilikçiliğe etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 457-473.
  • Damanpour, F. (1987). The adoption of technological administrative and ancillary innovations: Impact of organizational factors. Journal of Management, 13(4), 675-688.
  • Demir, G. ve Güneş, A. (2016). Yerel yönetimlere bağlı kütüphanelerin hizmetleri: Kastamonu Belediyesi örneği. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı içinde (s. 134-151). Bursa: Nilüfer Belediyesi.
  • Demir, H. ve Okan, T. (2009). Teknoloji, örgüt yapısı ve performans arasındaki ilişkiler üzerine bir araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10(1), 57-72.
  • Demircioğlu, Ö. (2007). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin yerel yönetimlere devri konusunda kütüphane yöneticileri ve kütüphanecilerin yaklaşımları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Denison, D. R. ve Mishra, A. K. (1995). Toward a theory of organizational culture and effectiveness. Organization Science, 6(2), 204-223.
  • Duman, H. (1988). Halk kütüphanelerinin kütüphaneci ihtiyaçları ve standartlar. M. Alpay (Yay. haz.). Türkiye’de Kütüphane Alanında Teori ile Uygulama İlişkisi Sempozyumu: 7-8 Mayıs 1987 içinde (s.43-57). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kütüphanecilik Bölümü.
  • Duman, H. (2004). Halk kütüphanelerinde yeniden yapılanma. Türk Kütüphaneciliği, 18(4), 418-445.
  • Düren, A. Z. (2000). 2000’li yıllarda yönetim. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Edwards, R. M. (1989). Kütüphanelerin yönetimi ve kütüphanecilerin profesyonel işlevleri. S. Tuğsel (Çev.). Kütüphanecilikle ilgili seçme metinler içinde (s. 17-32). İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Erbay, H. (1993). Üniversite kütüphanelerinin yönetim ve organizasyon yapıları ve bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Erdem, R., Adıgüzel, O. ve Kaya, A. (2010). Akademik personelin kurumlarına ilişkin algıladıkları ve tercih ettikleri örgüt kültürü tipleri. Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 36, 73-88.
  • Eren, E. (1991). Yönetim ve organizasyon. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Eroğlu, E. B. (2018). Halk kütüphanelerinde web hizmetleri, sosyal medya ve mobil uygulamalar. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller içinde (s. 467-481). İstanbul: Hiperyayın.
  • Faydalıgül, Ö. D. ve Yılmaz, B. (2007). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin yerel yönetimlere devri konusunda kütüphane yöneticileri ve kütüphanecilerin yaklaşımları. Türk Kütüphaneciliği, 21(4), 414-439.
  • Halk Kütüphaneleri Yönetmeliği. (2012, 11 Ocak). Resmi Gazete (Sayı: 28170). Erişim adresi: http://www.kygm.gov.tr/Eklenti/5,halkkutuphaneleriyonetmeligi-11-01-2012-resmi-gazetepdf.pdf?0
  • Hemp, P. ve Stewart, T. A. (2009). İşler iyi gittiğinde değişime öncülük etmek. İ. Gülfidan (Çev.). Stratejik yenilenme içinde (s. 107-135). İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası.
  • Herbert, C. B. (1939). Personnel administration in public libraries. Chicago: American Library Association.
  • The International Federation of Library Associations and Institutions. (2014). Riding the waves or caught in the tide? Navigating the evolving ınformation environment. Erişim adresi: https://trends.ifla.org/files/trends/assets/insights-from-the-ifla-trend-report_v3.pdf
  • The International Federation of Library Associations and Institutions. (2019). IFLA Strategy 2019-2024. Erişim adresi: https://www.ifla.org/strategy
  • Jaffe, M. (1990). The road less traveled: An alternative to the bureaucratic model of librarianship. Wilson Library Bulletin, 65(4), 49-51.
  • Karadere, E. (2017). Örgüt yapısı, kültürü ve geliştirme. Erişim adresi: https://slideplayer.biz.tr/slide/10937739/
  • Karahan, A. (2008). Çalışanların örgüt kültürünü algılamalarına yönelik ampirik bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 467-478.
  • Karakaş, S. (1990). İşleri çekici kılma stratejileri ve güdüleme. Prof. Dr. Osman Ersoy’a armağan içinde (s. 75-89). Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Karakılıç, N. Y. (2019). Cameron ve Quinn örgüt kültürü ölçeğinin güvenirlik ve geçerliğinin test edilmesi. KOCATEPE İİBF Dergisi, 21(1), 19-30.
  • Karcıoğlu, F., Kahya, C. ve Buzkan, K. (2012). Çatışma yönetim stratejisinin tahmin edicileri olarak örgütsel kültür tipleri. Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 26(1), 77-91.
  • Kemper, R. E. (1970). Library planning: The challenge of change. M. J. Voight (Yay. haz.). Advances in librarianship içinde (s. 207-239). New York: Academic Press.
  • Keseroğlu, H. S. (1989). Halk kütüphanesi politikası ve Türkiye Cumhuriyeti’nde durum. İstanbul: TKD İstanbul Şubesi.
  • Kılıç, S. (2016). İnovasyon ve inovasyon yönetimi (2. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Konya, Ü. (2007). Örgütlerde yaratıcı düşünceyi geliştirme çalışmalarında iletişimin rolü. A. Üstün ve Ü. Konya (Yay. haz.). I. Uluslararası Bilgi Hizmetleri Sempozyumu: İletişim, 25-26 Mayıs 2006, İstanbul: Bildiriler içinde (s. 108-114). İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi.
  • Krug, R. E. (1942). Staff participation in library administration. Library Journal, 67, 715-717.
  • Kurulgan, M. (2005). Bilgi teknolojisinin yapısal ve yönetsel açılardan bilgi-belge merkezlerine getirdiği yenilikler. Bilgi Dünyası, 6(2), 171-192.
  • Kurulgan, M. (2015). Çağdaş bilgi-belge merkezlerinde yönetim ve organizasyon. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Kurulgan, M. ve İspir, B. (2009). Bilgi-belge merkezlerinin yönetimi: Türkiye’deki literatüre yönelik içerik analizi. Bilgi Dünyası, 10(2), 205-230.
  • Kuzucuoğlu, A. H. ve Şeşen, Y. (2020). Bilgi merkezlerinde risk ve kriz yönetimi. A. H. Kuzucuoğlu ve Y. Şeşen (Ed.). İstanbul: Hiperyayın.
  • Kütüphane Hizmet Esasları. (2012). Erişim adresi: http://teftis.kulturturizm.gov.tr/Eklenti/4857,ek-kutuphane-hizmet-esaslari.pdf?1
  • Lacy, D. (1969). Social change and the library: 1945-1960. D. M. Knight ve S. E. Nourse (Yay. haz.). Libraries at large: Tradition, innovation, and the national interest içinde (s. 3-21). New York: Bowker.
  • Luecke, R. (2011). İş dünyasında yenilik ve yaratıcılık (2. bs.). T. Parlak (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Lynch, B. P. (1974). The academic library and its environment. College & Research Libraries, 35(2), 126-132.
  • Mantar, S. (2018). Kütüphanelerde dönüşüm sürecinin yeni değişkenleri: Yeni nesil kütüphaneciler. D. Işık ve diğerleri (Yay. haz.). Bilgi Merkezlerinde Değişim ve Dönüşüm Süreci: III. Uluslararası Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Öğrenci Kongresi, 10-12 Mayıs 2018, Ankara, Türkiye, Bildiriler içinde (s. 63-68). Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Martin, G. (2006). Managing people and organizations in changing contexts. Amsterdam: Butterworth-Heinemann Publications.
  • Neuman, W. L. (2013). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (6. bs). Ankara: Yayınodası.
  • The New Media Consortium. (2017). Horizon report 2017 library edition. Erişim adresi: https://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2017-library-edition/
  • Odabaş, H. (2018). Günümüz halk kütüphaneleri ve kütüphanecilerinin yeterlilikleri. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller içinde (s. 75-94). İstanbul: Hiperyayın.
  • Oh, T. K. (1966). New dimensions of management theory. College & Research Libraries, 27(6), 431-438.
  • Okmeydan, C. K. (2016). Kurum kültürü ve çalışan ilişkileri. B. Öksüz ve Z. B. A. Vural (Ed.). Kurumsal başarıya giden yolda kurum kültürü içinde (s. 131-168). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Organization for Economic Cooperation and Development. (2006). Oslo Kılavuzu: Yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler (3. bs.). Ankara: TÜBİTAK.
  • Öz, Z. O. (1997). Toplumsal değişme sürecinde halk kütüphanelerinin yeri ve yeniden organizasyonu için bir model önerisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özdevecioğlu, M. ve Akın, M. (2013). Yöneticilerin örgüt kültürü ve örgütler arası vatandaşlık davranışları algılamaları. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 112-131.
  • Özgözgü, S. ve Atılgan, H. (2017). Liderlik stilleri, örgüt kültürü ve bilgi yönetimi ilişkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1301-1318.
  • Öztaş, N. (2017). Örgüt: Örgüt ve yönetim kuramları (4. bs.). İstanbul: Otorite Yayınları.
  • Prescott, K. (1946). Personnel relations: The staff viewpoint. Library Journal, 71, 1289-1293.
  • Quinn, R. E. ve Spreitzer, G. M. (1991). The psychometrics of the competing values culture instrument and an analysis of the impact of organizational culture on quality of life. Research in Organizational Change and Development, 1(5), 115-142.
  • Raosoft. (2004). Sample size calculater. Erişim adresi: http://www.raosoft.com/samplesize.html
  • Reeder, J. (2011). Are maker spaces the future of public libraries? Erişim adresi: https://www.shareable.net/blog/are-maker-spaces-the-future-of-public-libraries
  • Robbins, S. P. (1996). Organizational behavior: Concepts, controversies, applications. New Jersey: Prentice Hall.
  • Robbins, S. P. ve Judge, T. A. (2013). Organizational behavior (15. bs.). New York: Perason Education.
  • Sağlamtunç, T. (1994). Çağdaş kütüphanecilik ve düşünce özgürlüğü üzerine. İstanbul: Yapı Tasarım Üretim.
  • Sarıkaya, M. (2013). Karar verme süreçleri ve örgütsel sessizlik (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Schein, E. H. (1983). The role of the founder in creating organizational culture. Organizational Dynamics, 12(1), 13-28.
  • Schein, E. H. (1984). Coming to a new awareness of organizational culture. Sloan Management Review, 25(2), 3-16.
  • Sevgisunar, K. (1997). Yeni bir döneme girerken yerel yönetimlerde kütüphane olgusu. IFLA 1995’e Doğru Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu ve I. Türk Kütüphaneciler Derneği Genel Konferansı, 22 Eylül 1994, Ankara, Türkiye, Bildiriler içinde (s. 119). Ankara: TKD.
  • Shaw, R. R. (1954). Scientific management in the library. Library Trends, 2(3), 359-483.
  • Soysal, Ö. (2007). Türk kütüphaneciliği: Bilgi’nin yazgısı. (Göz. geç. bs.). Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Stueart, R. D. ve Moran, B. B. (2007). Library and information center management (7. bs.). Westport, Conn.: Libraries Unlimited.
  • Şişman, M. (2014). Örgütler ve kültürler (4. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tezcan, S. (1988). Uygulamada başarılı olmanın koşulları. M. Alpay (Yay. haz.). Türkiye’de Kütüphane Alanında Teori ile Uygulama İlişkisi Sempozyumu: 7-8 Mayıs 1987 içinde (s. 149-190). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kütüphanecilik Bölümü.
  • Tunçkanat, H. (1987). Üniversite kütüphanesinin yönetiminde planlama, kontrol ve karar verme sürecinde bilgi sistemi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Tutar, H. (2017). Örgüt kültürü. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Tütüncü, A. T. (1996). Halk kütüphaneleri ve yerel yönetimler. D. Atılgan ve S. Arslantekin (Yay. haz.). Türkiye’de Bilgi Merkezlerinin Yönetimi ve Sorunları Sempozyumu, 7 Mart 1996, Ankara, Türkiye, Bildiriler içinde (s. 28-36). Ankara: Ankara Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Uslu, D. (2007). Örgütsel değişim ve değişim sürecinin iş görenlerce algılanması üzerine bir alan araştırması: Sağlık Bakanlığı Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Uzkurt, C. (2008). Pazarlamada değer yaratma aracı olarak yenilik yönetimi ve yenilikçi örgüt kültürü. İstanbul: Beta Yayınları
  • Vural, Z. B. A. (2018). Kurum kültürü ve örgütsel iletişim (6. bs.). İstanbul: İletişim Yayınlar.
  • Wenborn, C. (2018). How technology is changing the future of libraries. Erişim adresi: https://www.wiley.com/network/librarians/library-impact/how-technology-is-changing-the-future-of-libraries
  • Winslow, A. (1953). Staff participation in management. Wilson Library Bulletin, 27, 624-628.
  • Xiaoming, C. ve Junchen, H. (2012). A literature review on organization culture and corporate performance. International Journal of Business Administration, 3(2), 28-37.
  • Yalvaç, M. (1996). Kütüphane ve bilgi merkezlerinde sistem analizinin önemi, uygulanabilirliği ve bir örnek: İstanbul Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Bağlı Birimler Bölümü’nde bir sistem analizi uygulaması (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yavuz, C. ve Biz, N. (2015). Yeniden yapılanma. Erişim adresi: https://silo.tips/download/bartin-nverstes-cansel-yavuz-nurgl-bz
  • Yener, M. P. (1991). Çağdaş kütüphane anlayışı ve İstanbul’daki halk kütüphaneleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yeung, A. K., Brockbank, J. W. ve Ulrich, D. O. (1991). Organizational culture and human resource practices: An empirical assessment. Research in Organizational Change and Development, 5, 59-81.
  • Yıldırım, Z. (2018). Yerel yönetimlerde halk kütüphanesi hizmetleri. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller içinde (s. 369-386). İstanbul: Hiperyayın.
  • Yıldız, A. K. (2011). Bilgi hizmetlerinde değişim yönetimi: Süreç ve haritalar. İstanbul: Beta yayıncılık.
  • Yılmaz, B. (1995). Ankara’da halk kütüphanesi kullanımı: Sosyo-ekonomik çözümleme (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, B. (1997). Yerel yönetimler ve halk kütüphanesi hizmeti: Türkiye için bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 11(2), 113-133.
  • Yılmaz, B. (2005a). Türk halk kütüphanecilerinin Almanya halk kütüphanesi sistemi üzerine yaptıkları inceleme gezisi gözlemleri. Türk Kütüphaneciliği, 19(3), 356-362.
  • Yılmaz, B. (2005b). Türkiye’de kamu yönetiminin yeniden yapılandırılması süreci ve halk kütüphaneleri. Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 56-77.
  • Yılmaz, B. (2013). Yerel yönetimler ve halk kütüphanesi hizmeti: Türkiye için bir değerlendirme. Halk kütüphaneleri: Araştırmalar ve görüşler içinde (s. 289-305). Ankara: TKD.
  • Yılmaz, B. ve Bayır, D. (2004). Pulman-XT projesi ve Türk kütüphaneciliğine etkileri. Türk Kütüphaneciliği, 18(1), 79-84.
  • Yılmaz, B. ve Cevher, N. (2015). Future of public libraries: Opinions of public librarians in Turkey. IFLA Journal, 41(4), 336-352.
  • Yılmaz, M. (2004). Bir örgüt olarak bilgi merkezlerinde yönetim ve yönetici. Türk Kütüphaneciliği, 18(2), 163-184.
  • Yontar, A. (1995). Kütüphane ve belge-bilgi merkezlerinde bilimsel yönetimin önemi. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Yurdadoğ, B. U. (1972). Eğitim ve kütüphane. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 21(2), 21-30.
  • Yurtseven, H. R. (2001). Yaratıcı yönetim. Çanakkale: Çanakkale Üniversitesi Yayınları.
  • Zammuto, R. F. ve Krakower, J. C. (1991). Quantitative and qualitative studies of organizational culture. Research in Organizational Change and Development, 5, 83-114.

Evaluation of the Structure of Public Library Management and Service in terms of Innovative Organizational Culture in Turkey and Innovative Organizational Culture Strategy and Action Plan Proposal

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 186 - 221, 31.12.2021
https://doi.org/10.33721/by.927734

Öz

The main purpose of the research is to evaluate the current structure of organizational culture in provincial public libraries in Turkey, to determine the causes of the failure to develop innovative management and innovative service structures and to reveal the relationship of this situation with the organizational culture. In addition, it aims at developing a national innovative organizational culture strategy action plan proposals that are based on the study findings. The scope of the research consists of 323 administrators and librarians who are working in provincial public libraries in Turkey and graduated from the Department of Information Management and seven executives working in an administrative status in General Directorate of Libraries and Publications. The research sample consists of 182 participants determined by simple random method according to the probability-based stratified sampling method. The research was carried out with descriptive method, and the data were collected by a questionnaire and semi-structured interview technique. As a result of the research, it was revealed that librarians are not satisfied with the current management and service development approaches of the provincial public libraries, the hierarchy culture is dominant in the current situation, and the culture of adocracy/creative is targeted/deemed appropriate instead. In the study, it has also been understood that a cultural change was required, and an innovative organizational culture strategy and action plan proposal, which will be the basis for this change process, were presented.

Kaynakça

  • Açıkgöz, O. ve Yılmaz, B. (2013). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin özel idarelere devri konusunda özel idare yöneticilerinin görüşleri. Türk Kütüphaneciliği, 27(1), 136-153.
  • Akın, A. (2003). Bilgi çağı işletmelerinde yeni örgütsel yapılanma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(3-4), 221-238.
  • Akkaya, M. A., Binici, K. ve Yıldırım, Z. (2016). Bilgi ve Belge Yönetimi alan yazınında yerel yönetimler ve bilgi hizmetleri: Bir tema analizi. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı içinde (s. 103-120). Bursa: Nilüfer Belediyesi.
  • Akman, İ. (2004). Halk kütüphanelerinin yerel yönetimlere devri. Türk Kütüphaneciliği, 18(1), 73-75.
  • Akman, İ. ve Akman, N. (2016). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin yerel yönetimlere devri: Uygulama(cılar) açısından bir yaklaşım. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı içinde (s. 449-461). Bursa: Nilüfer Belediyesi.
  • Aksakal, A. (1997). Halk kütüphaneleri yasası ve yeniden yapılanma. IFLA 1995’e Doğru Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu ve I. Türk Kütüphaneciler Derneği Genel Konferansı, Ankara, Türkiye, Bildiriler içinde (s. 113-118). Ankara: TKD.
  • Aksay, K. (2011). Yenilikçilik kültürünün örgütsel yenilikçilik üzerine etkisi: Konya ilinde faaliyet gösteren özel hastanelerde bir uygulama (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Aktan, C. C. ve Tutar, H. (2006). Kurum kültürü türleri. Erişim adresi: http://www.canaktan.org/yonetim/kurumsal-kultur/turler.htm#_ftnref1
  • Aktan, E. ve Aydıntan, B. (2016). Cameron-Freeman örgüt kültürü türleri ekseninde örgüt kültürü ve bilgi güvenliği algısı ilişkisi: Devlet üniversitelerinde bir uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(4), 324-344.
  • Akyos, M. (2007). Kamuda inovasyon. Erişim adresi: https://www.inovasyon.org/images/makaleler/pdf/MA.Kamuda.Inovasyon.pdf
  • Alaca, E. (2015). Halk kütüphanelerinde yenilikçi hizmet geliştirme süreci: Bartın Ulus Kültür ve Sanatevi Halk Kütüphanesi örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Alaca, E. (2017). Ankara’daki 6 halk kütüphanesinde yenilikçi hizmet anlayışı: Kütüphane personelinin yaklaşımı üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 31(2), 211-222.
  • Alaca, E. (2020). Türkiye’de halk kütüphaneleri: Yedi adımda kullanıcı merkezli yenilikçilik yaklaşımı. T. Çakmak ve B. Yılmaz (Yay. haz.). 8. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu: Gerçek Ötesi ve Bilgi Yönetimi, 1-3 Kasım 2018, Ankara, Türkiye, Bildiriler Kitabı içinde (s. 96-106). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Alaca, E. ve Yılmaz, B. (2017). Yenilikçilik ve yenilikçi hizmet: Halk kütüphaneleri açısından kavramsal bir yaklaşım. Ö. Külcü, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Kamusal alan olarak bilgi merkezleri ve yenilikçi yaklaşımlar içinde (s. 155-178). İstanbul: Hiperyayın.
  • Altay, A. (2018). Halk kütüphanelerinde yönetim ve yönetsel işlevler. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller içinde (s. 123-153). İstanbul: Hiperyayın.
  • Altay, A., Todorova, T. ve Dursun, B. (2013). Halk kütüphanelerinde çocuklara ve gençlere yönelik yenilikçi bilgi hizmetleri: Türkiye’de durum. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 1(2), 186-201.
  • Altuntuğ, N. (2008). İşletmelerin sürdürülebilir başarılara ulaşmalarında yenilikçi olmalarının rolü. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 361-370.
  • Anameriç, H. (2005). Bilgi merkezlerinin yönetiminde bilgi sistemlerinin rolü. Bilgi Dünyası, 6(1), 15-35.
  • Anthony, C. A. (2014). Innovation in public libraries. Erişim adresi: http://publiclibrariesonline.org/2014/02/innovation-in-public-libraries/
  • Arogyaswamy, B. ve Byles, C. M. (1987). Organizational culture: Internal and external fits. Journal of Management, 13(4), 647-658.
  • Ashkenas, R. (1999). Creating the boundaryless organization. Business Horizons, 42(5), 5-10.
  • Aslaner, E. (2010). Örgütsel değişim ve yenilikçilik: Bir özel okul örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ateş, M. R. (2007). İnovasyon hayat kurtarır. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Atılgan, D. ve Arslantekin, S. (Yay. haz.). (1996). Türkiye’de Bilgi Merkezlerinin Yönetimi ve Sorunları Sempozyumu, 7 Mart 1996, Ankara, Türkiye, Bildiriler. Ankara: Ankara Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Aydıntan, B. ve Göksel, A. (2012). Cameron-Freeman Quinn örgüt kültürü tipolojileri ekseninde örgüt kültürü farklılaşma dinamikleri. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 53-62.
  • Baysal, J. (1970). Yeni Üniversiteler Kanunu’nda kütüphanecilik mesleği. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 19(4), 296-303.
  • Baysal, J. (1991). Kitap ve kütüphane tarihine giriş. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Bayter, M. (2018). Halk kütüphanelerinde yenilikçi yönetim anlayışının geliştirilmesi. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller içinde (s. 503-518). İstanbul: Hiperyayın.
  • Bayter, M. (2020). Bilgi hizmetlerinde yenilikçi yönetim. T. Çakmak, B. Yılmaz (Yay. haz.). 8. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu: Gerçek Ötesi ve Bilgi Yönetimi, 1-3 Kasım 2018, Ankara, Türkiye, Bildiriler Kitabı içinde (s. 92-96). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Berelson, B. R. (1939). Library unionization. The Library Quarterly, 9(4), 477-510.
  • Bixler, H. R. (1945). Supervisory relations and employee efficiency. Library Journal, 70, 202-205.
  • Boaden, S. ve Clement, C. (2009). Beyond co-location to convergence: Designing and managing new model public library spaces and services. Erişim adresi: http://sueboaden.com.au/wp content/uploads/2018/04/IFLA-Turin-Boaden-Clement.pdf
  • Boone, M. D. (2001). Steering the cybrary into the twenty-first century: Who is the leader? Library Hi Tech, 19(3), 286-289.
  • Brown, A. (1988). Organisational culture. London: Financial Times.
  • Budak, G. (1998). Yenilikçi yönetim yaratıcı birey. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Bundy, M. L. (1966). Conflict in libraries. College & Research Libraries, 27(4), 253-262.
  • Cameron, K. S. ve Freeman, S. J. (1991). Cultural congruence, strength, and type: Relationships to effectiveness. Research in Organizational Change and Development, 5, 23-58.
  • Cameron, K. S. ve Quinn, R. E. (2017). Örgüt kültürü: Örgütsel tanı ve değişim: Rekabetçi değerler modeli (3. bs.). M. G. Gülcan ve N. Cemaloğlu (Çev. ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Campbell, H. C. (1988). Halk kütüphanesi sistem ve hizmetlerinin geliştirilmesi. B. Çapar (Çev.). Ankara: T. C. Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
  • Canata, F. (2016). Belediye kütüphaneleri gerekli mi?: Bilgi toplumu bağlamında bir değerlendirme. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı içinde (s. 213-241). Bursa: Nilüfer Belediyesi.
  • Çavuşoğlu, S. ve Köse, S. (2016). Örgüt kültürünün örgütsel sessizlik davranışına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 115-146.
  • Çelik, A. (1997). Kütüphaneciliğin psiko-sosyal boyutları (3): İş doyumu ve kişilik yapısı. IFLA 1995’e Doğru Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu ve I. Türk Kütüphaneciler Derneği Genel Konferansı, 22 Eylül 1994, Ankara, Türkiye, Bildiriler içinde (s. 171-177). Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Çelik, A. ve Küçük, M. E. (2015). Kültürlerarası diyalog ve halk kütüphaneleri. Prof. Dr. İrfan Çakın`a armağan içinde (s. 62-68). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Çelik, S. (2000). Üniversite kütüphaneleri: Amaç, görev, işlev, yönetim ve örgüt yapısı. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 2, 52-62.
  • Çeliktaş, H. (2008). İnovasyon yönetimi: Çukurova bölgesinde faaliyet gösteren şirketlerde inovasyon uygulamalarının tespitine yönelik bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çetin, A. ve Topaloğlu, C. (2018). Otel işletmelerinde Cameron-Quinn örgüt kültürü tiplerinin yenilikçiliğe etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 457-473.
  • Damanpour, F. (1987). The adoption of technological administrative and ancillary innovations: Impact of organizational factors. Journal of Management, 13(4), 675-688.
  • Demir, G. ve Güneş, A. (2016). Yerel yönetimlere bağlı kütüphanelerin hizmetleri: Kastamonu Belediyesi örneği. B. Yılmaz, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Yay. haz.). Belediyelerin Kütüphane ve Arşiv Hizmetleri Uluslararası Sempozyumu, 12-14 Mayıs 2016, Bursa, Türkiye, Bildiriler Kitabı içinde (s. 134-151). Bursa: Nilüfer Belediyesi.
  • Demir, H. ve Okan, T. (2009). Teknoloji, örgüt yapısı ve performans arasındaki ilişkiler üzerine bir araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10(1), 57-72.
  • Demircioğlu, Ö. (2007). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin yerel yönetimlere devri konusunda kütüphane yöneticileri ve kütüphanecilerin yaklaşımları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Denison, D. R. ve Mishra, A. K. (1995). Toward a theory of organizational culture and effectiveness. Organization Science, 6(2), 204-223.
  • Duman, H. (1988). Halk kütüphanelerinin kütüphaneci ihtiyaçları ve standartlar. M. Alpay (Yay. haz.). Türkiye’de Kütüphane Alanında Teori ile Uygulama İlişkisi Sempozyumu: 7-8 Mayıs 1987 içinde (s.43-57). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kütüphanecilik Bölümü.
  • Duman, H. (2004). Halk kütüphanelerinde yeniden yapılanma. Türk Kütüphaneciliği, 18(4), 418-445.
  • Düren, A. Z. (2000). 2000’li yıllarda yönetim. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Edwards, R. M. (1989). Kütüphanelerin yönetimi ve kütüphanecilerin profesyonel işlevleri. S. Tuğsel (Çev.). Kütüphanecilikle ilgili seçme metinler içinde (s. 17-32). İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Erbay, H. (1993). Üniversite kütüphanelerinin yönetim ve organizasyon yapıları ve bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Erdem, R., Adıgüzel, O. ve Kaya, A. (2010). Akademik personelin kurumlarına ilişkin algıladıkları ve tercih ettikleri örgüt kültürü tipleri. Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 36, 73-88.
  • Eren, E. (1991). Yönetim ve organizasyon. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Eroğlu, E. B. (2018). Halk kütüphanelerinde web hizmetleri, sosyal medya ve mobil uygulamalar. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller içinde (s. 467-481). İstanbul: Hiperyayın.
  • Faydalıgül, Ö. D. ve Yılmaz, B. (2007). Türkiye’de halk kütüphanesi hizmetlerinin yerel yönetimlere devri konusunda kütüphane yöneticileri ve kütüphanecilerin yaklaşımları. Türk Kütüphaneciliği, 21(4), 414-439.
  • Halk Kütüphaneleri Yönetmeliği. (2012, 11 Ocak). Resmi Gazete (Sayı: 28170). Erişim adresi: http://www.kygm.gov.tr/Eklenti/5,halkkutuphaneleriyonetmeligi-11-01-2012-resmi-gazetepdf.pdf?0
  • Hemp, P. ve Stewart, T. A. (2009). İşler iyi gittiğinde değişime öncülük etmek. İ. Gülfidan (Çev.). Stratejik yenilenme içinde (s. 107-135). İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası.
  • Herbert, C. B. (1939). Personnel administration in public libraries. Chicago: American Library Association.
  • The International Federation of Library Associations and Institutions. (2014). Riding the waves or caught in the tide? Navigating the evolving ınformation environment. Erişim adresi: https://trends.ifla.org/files/trends/assets/insights-from-the-ifla-trend-report_v3.pdf
  • The International Federation of Library Associations and Institutions. (2019). IFLA Strategy 2019-2024. Erişim adresi: https://www.ifla.org/strategy
  • Jaffe, M. (1990). The road less traveled: An alternative to the bureaucratic model of librarianship. Wilson Library Bulletin, 65(4), 49-51.
  • Karadere, E. (2017). Örgüt yapısı, kültürü ve geliştirme. Erişim adresi: https://slideplayer.biz.tr/slide/10937739/
  • Karahan, A. (2008). Çalışanların örgüt kültürünü algılamalarına yönelik ampirik bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 467-478.
  • Karakaş, S. (1990). İşleri çekici kılma stratejileri ve güdüleme. Prof. Dr. Osman Ersoy’a armağan içinde (s. 75-89). Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Karakılıç, N. Y. (2019). Cameron ve Quinn örgüt kültürü ölçeğinin güvenirlik ve geçerliğinin test edilmesi. KOCATEPE İİBF Dergisi, 21(1), 19-30.
  • Karcıoğlu, F., Kahya, C. ve Buzkan, K. (2012). Çatışma yönetim stratejisinin tahmin edicileri olarak örgütsel kültür tipleri. Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 26(1), 77-91.
  • Kemper, R. E. (1970). Library planning: The challenge of change. M. J. Voight (Yay. haz.). Advances in librarianship içinde (s. 207-239). New York: Academic Press.
  • Keseroğlu, H. S. (1989). Halk kütüphanesi politikası ve Türkiye Cumhuriyeti’nde durum. İstanbul: TKD İstanbul Şubesi.
  • Kılıç, S. (2016). İnovasyon ve inovasyon yönetimi (2. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Konya, Ü. (2007). Örgütlerde yaratıcı düşünceyi geliştirme çalışmalarında iletişimin rolü. A. Üstün ve Ü. Konya (Yay. haz.). I. Uluslararası Bilgi Hizmetleri Sempozyumu: İletişim, 25-26 Mayıs 2006, İstanbul: Bildiriler içinde (s. 108-114). İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi.
  • Krug, R. E. (1942). Staff participation in library administration. Library Journal, 67, 715-717.
  • Kurulgan, M. (2005). Bilgi teknolojisinin yapısal ve yönetsel açılardan bilgi-belge merkezlerine getirdiği yenilikler. Bilgi Dünyası, 6(2), 171-192.
  • Kurulgan, M. (2015). Çağdaş bilgi-belge merkezlerinde yönetim ve organizasyon. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Kurulgan, M. ve İspir, B. (2009). Bilgi-belge merkezlerinin yönetimi: Türkiye’deki literatüre yönelik içerik analizi. Bilgi Dünyası, 10(2), 205-230.
  • Kuzucuoğlu, A. H. ve Şeşen, Y. (2020). Bilgi merkezlerinde risk ve kriz yönetimi. A. H. Kuzucuoğlu ve Y. Şeşen (Ed.). İstanbul: Hiperyayın.
  • Kütüphane Hizmet Esasları. (2012). Erişim adresi: http://teftis.kulturturizm.gov.tr/Eklenti/4857,ek-kutuphane-hizmet-esaslari.pdf?1
  • Lacy, D. (1969). Social change and the library: 1945-1960. D. M. Knight ve S. E. Nourse (Yay. haz.). Libraries at large: Tradition, innovation, and the national interest içinde (s. 3-21). New York: Bowker.
  • Luecke, R. (2011). İş dünyasında yenilik ve yaratıcılık (2. bs.). T. Parlak (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Lynch, B. P. (1974). The academic library and its environment. College & Research Libraries, 35(2), 126-132.
  • Mantar, S. (2018). Kütüphanelerde dönüşüm sürecinin yeni değişkenleri: Yeni nesil kütüphaneciler. D. Işık ve diğerleri (Yay. haz.). Bilgi Merkezlerinde Değişim ve Dönüşüm Süreci: III. Uluslararası Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Öğrenci Kongresi, 10-12 Mayıs 2018, Ankara, Türkiye, Bildiriler içinde (s. 63-68). Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
  • Martin, G. (2006). Managing people and organizations in changing contexts. Amsterdam: Butterworth-Heinemann Publications.
  • Neuman, W. L. (2013). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (6. bs). Ankara: Yayınodası.
  • The New Media Consortium. (2017). Horizon report 2017 library edition. Erişim adresi: https://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2017-library-edition/
  • Odabaş, H. (2018). Günümüz halk kütüphaneleri ve kütüphanecilerinin yeterlilikleri. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller içinde (s. 75-94). İstanbul: Hiperyayın.
  • Oh, T. K. (1966). New dimensions of management theory. College & Research Libraries, 27(6), 431-438.
  • Okmeydan, C. K. (2016). Kurum kültürü ve çalışan ilişkileri. B. Öksüz ve Z. B. A. Vural (Ed.). Kurumsal başarıya giden yolda kurum kültürü içinde (s. 131-168). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Organization for Economic Cooperation and Development. (2006). Oslo Kılavuzu: Yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler (3. bs.). Ankara: TÜBİTAK.
  • Öz, Z. O. (1997). Toplumsal değişme sürecinde halk kütüphanelerinin yeri ve yeniden organizasyonu için bir model önerisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özdevecioğlu, M. ve Akın, M. (2013). Yöneticilerin örgüt kültürü ve örgütler arası vatandaşlık davranışları algılamaları. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 112-131.
  • Özgözgü, S. ve Atılgan, H. (2017). Liderlik stilleri, örgüt kültürü ve bilgi yönetimi ilişkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1301-1318.
  • Öztaş, N. (2017). Örgüt: Örgüt ve yönetim kuramları (4. bs.). İstanbul: Otorite Yayınları.
  • Prescott, K. (1946). Personnel relations: The staff viewpoint. Library Journal, 71, 1289-1293.
  • Quinn, R. E. ve Spreitzer, G. M. (1991). The psychometrics of the competing values culture instrument and an analysis of the impact of organizational culture on quality of life. Research in Organizational Change and Development, 1(5), 115-142.
  • Raosoft. (2004). Sample size calculater. Erişim adresi: http://www.raosoft.com/samplesize.html
  • Reeder, J. (2011). Are maker spaces the future of public libraries? Erişim adresi: https://www.shareable.net/blog/are-maker-spaces-the-future-of-public-libraries
  • Robbins, S. P. (1996). Organizational behavior: Concepts, controversies, applications. New Jersey: Prentice Hall.
  • Robbins, S. P. ve Judge, T. A. (2013). Organizational behavior (15. bs.). New York: Perason Education.
  • Sağlamtunç, T. (1994). Çağdaş kütüphanecilik ve düşünce özgürlüğü üzerine. İstanbul: Yapı Tasarım Üretim.
  • Sarıkaya, M. (2013). Karar verme süreçleri ve örgütsel sessizlik (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Schein, E. H. (1983). The role of the founder in creating organizational culture. Organizational Dynamics, 12(1), 13-28.
  • Schein, E. H. (1984). Coming to a new awareness of organizational culture. Sloan Management Review, 25(2), 3-16.
  • Sevgisunar, K. (1997). Yeni bir döneme girerken yerel yönetimlerde kütüphane olgusu. IFLA 1995’e Doğru Türk Kütüphaneciliği Sempozyumu ve I. Türk Kütüphaneciler Derneği Genel Konferansı, 22 Eylül 1994, Ankara, Türkiye, Bildiriler içinde (s. 119). Ankara: TKD.
  • Shaw, R. R. (1954). Scientific management in the library. Library Trends, 2(3), 359-483.
  • Soysal, Ö. (2007). Türk kütüphaneciliği: Bilgi’nin yazgısı. (Göz. geç. bs.). Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Stueart, R. D. ve Moran, B. B. (2007). Library and information center management (7. bs.). Westport, Conn.: Libraries Unlimited.
  • Şişman, M. (2014). Örgütler ve kültürler (4. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tezcan, S. (1988). Uygulamada başarılı olmanın koşulları. M. Alpay (Yay. haz.). Türkiye’de Kütüphane Alanında Teori ile Uygulama İlişkisi Sempozyumu: 7-8 Mayıs 1987 içinde (s. 149-190). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kütüphanecilik Bölümü.
  • Tunçkanat, H. (1987). Üniversite kütüphanesinin yönetiminde planlama, kontrol ve karar verme sürecinde bilgi sistemi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Tutar, H. (2017). Örgüt kültürü. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Tütüncü, A. T. (1996). Halk kütüphaneleri ve yerel yönetimler. D. Atılgan ve S. Arslantekin (Yay. haz.). Türkiye’de Bilgi Merkezlerinin Yönetimi ve Sorunları Sempozyumu, 7 Mart 1996, Ankara, Türkiye, Bildiriler içinde (s. 28-36). Ankara: Ankara Üniversitesi Rektörlüğü.
  • Uslu, D. (2007). Örgütsel değişim ve değişim sürecinin iş görenlerce algılanması üzerine bir alan araştırması: Sağlık Bakanlığı Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Uzkurt, C. (2008). Pazarlamada değer yaratma aracı olarak yenilik yönetimi ve yenilikçi örgüt kültürü. İstanbul: Beta Yayınları
  • Vural, Z. B. A. (2018). Kurum kültürü ve örgütsel iletişim (6. bs.). İstanbul: İletişim Yayınlar.
  • Wenborn, C. (2018). How technology is changing the future of libraries. Erişim adresi: https://www.wiley.com/network/librarians/library-impact/how-technology-is-changing-the-future-of-libraries
  • Winslow, A. (1953). Staff participation in management. Wilson Library Bulletin, 27, 624-628.
  • Xiaoming, C. ve Junchen, H. (2012). A literature review on organization culture and corporate performance. International Journal of Business Administration, 3(2), 28-37.
  • Yalvaç, M. (1996). Kütüphane ve bilgi merkezlerinde sistem analizinin önemi, uygulanabilirliği ve bir örnek: İstanbul Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Bağlı Birimler Bölümü’nde bir sistem analizi uygulaması (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yavuz, C. ve Biz, N. (2015). Yeniden yapılanma. Erişim adresi: https://silo.tips/download/bartin-nverstes-cansel-yavuz-nurgl-bz
  • Yener, M. P. (1991). Çağdaş kütüphane anlayışı ve İstanbul’daki halk kütüphaneleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yeung, A. K., Brockbank, J. W. ve Ulrich, D. O. (1991). Organizational culture and human resource practices: An empirical assessment. Research in Organizational Change and Development, 5, 59-81.
  • Yıldırım, Z. (2018). Yerel yönetimlerde halk kütüphanesi hizmetleri. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. haz.). Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller içinde (s. 369-386). İstanbul: Hiperyayın.
  • Yıldız, A. K. (2011). Bilgi hizmetlerinde değişim yönetimi: Süreç ve haritalar. İstanbul: Beta yayıncılık.
  • Yılmaz, B. (1995). Ankara’da halk kütüphanesi kullanımı: Sosyo-ekonomik çözümleme (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, B. (1997). Yerel yönetimler ve halk kütüphanesi hizmeti: Türkiye için bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 11(2), 113-133.
  • Yılmaz, B. (2005a). Türk halk kütüphanecilerinin Almanya halk kütüphanesi sistemi üzerine yaptıkları inceleme gezisi gözlemleri. Türk Kütüphaneciliği, 19(3), 356-362.
  • Yılmaz, B. (2005b). Türkiye’de kamu yönetiminin yeniden yapılandırılması süreci ve halk kütüphaneleri. Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 56-77.
  • Yılmaz, B. (2013). Yerel yönetimler ve halk kütüphanesi hizmeti: Türkiye için bir değerlendirme. Halk kütüphaneleri: Araştırmalar ve görüşler içinde (s. 289-305). Ankara: TKD.
  • Yılmaz, B. ve Bayır, D. (2004). Pulman-XT projesi ve Türk kütüphaneciliğine etkileri. Türk Kütüphaneciliği, 18(1), 79-84.
  • Yılmaz, B. ve Cevher, N. (2015). Future of public libraries: Opinions of public librarians in Turkey. IFLA Journal, 41(4), 336-352.
  • Yılmaz, M. (2004). Bir örgüt olarak bilgi merkezlerinde yönetim ve yönetici. Türk Kütüphaneciliği, 18(2), 163-184.
  • Yontar, A. (1995). Kütüphane ve belge-bilgi merkezlerinde bilimsel yönetimin önemi. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Yurdadoğ, B. U. (1972). Eğitim ve kütüphane. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 21(2), 21-30.
  • Yurtseven, H. R. (2001). Yaratıcı yönetim. Çanakkale: Çanakkale Üniversitesi Yayınları.
  • Zammuto, R. F. ve Krakower, J. C. (1991). Quantitative and qualitative studies of organizational culture. Research in Organizational Change and Development, 5, 83-114.
Toplam 139 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları
Bölüm Hakemli Makaleler
Yazarlar

Erdinç Alaca 0000-0002-6380-7982

Bülent Yılmaz 0000-0003-4040-3966

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Alaca, E., & Yılmaz, B. (2021). Türkiye’de Halk Kütüphanesi Yönetim ve Hizmet Yapısının Yenilikçi Örgüt Kültürü Açısından Değerlendirilmesi ve Yenilikçi Örgüt Kültürü Stratejisi ve Eylem Planı Önerisi. Bilgi Yönetimi, 4(2), 186-221. https://doi.org/10.33721/by.927734

15529