İnternet teknolojisinin gelişmesiyle günlük yaşantımızda bilgisayar, tablet ve cep telefonlarının kullanımında önemli bir artış meydana gelmiştir. Web 2.0 teknolojisinin ortaya çıkışı ile bilgiye yalnızca okumak için erişen kullanıcılar içeriğe katkıda bulunmaya başlamıştır. Özellikle sosyal ağlar kullanıcıların içerik üretmelerini ve paylaşmalarını sağlaması açısından önemli bir yere sahiptir. Facebook, kullanıcıların birbirleriyle iletişim kurmalarını ve bilgi paylaşımında bulunmalarını sağlayan, 2004 yılında kurulmuş, dünyanın en büyük sosyal ağıdır. 2006 yılında kurulan Twitter ise, “mikro web günlüğü” olarak başlatılmıştır ve günümüzde en çok kullanılan sosyal ağlardan birini oluşturmaktadır. Milyonlarca kullanıcısı olan Facebook ve Twitter’ın büyük veriye sahip olduğu ve bu verilerden yararlandığı bilinmektedir. Bu makalede, Facebook ve Twitter’ın sahip olduğu büyük veriyi nasıl elde ettiğini ve hangi amaçla kullandığını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu doğrultuda literatür taraması yöntemiyle bu konu ile ilgili daha önceki çalışmalar Google Akademik, TR Dizin, WoS, Scopus ve IEEE Xplore veritabanları üzerinden araştırılmıştır. Özellikle Facebook ve Twitter'ın verileri kullanılarak yapılan çalışmalar seçilmiş ve incelenmiştir. İncelenen çalışmalar sonucunda, Facebook ve Twitter kullanıcılarının bu ağlara yükledikleri her bir içeriğin (cinsiyet bilgisi, eğitim bilgisi, konum bilgisi, beğeniler, yorumlar, atılan tweetler vb.) büyük veriyi oluşturduğu tespit edilmiştir. Farklı birçok yöntem kullanılarak analiz edilen büyük verinin genel olarak işletmelerin markalarına müşteri bulmasında, insanların belli bir konu hakkında tutumlarının ne olduğunun ortaya çıkarılmasında veya siyasal seçimlerin sonucunu etkilemek için seçim stratejilerinde kullanıldığı saptanmıştır.
With the development of internet technology, there has been a significant increase in the use of computers, tablets and mobile phones in our daily lives. With the emergence of Web 2.0 technology, users who access information only for reading have started to contribute to the content. Especially social networks have an important positon in terms of enabling users to produce and share content. Facebook is the world's largest social network, founded in 2004, that allows users to communicate and share information with each other. Founded in 2006, Twitter was launched as a "micro blog" and nowadays, it is one of the most used social networks. It is known that Facebook and Twitter, which have millions of users, have big data and benefit from this data. In this article, it is aimed to reveal how Facebook and Twitter obtain and use for what purpose their big data. Accordingly, previous studies related to this subject have been investigated through the Google Scholar, TR Index, WoS, Scopus and IEEE Xplore databases with the literature review method. Particularly, the studies using the data of Facebook and Twitter have been selected and examined. As a result of the studies examined, it has been determined that each content that users upload to Facebook and Twitter (gender information, education information, location information, likes, comments, tweets etc.) creates big data. It has been determined that big data, which has been analyzed using many different methods, is generally used by businesses to find customers for their brands and to reveal the attitudes of people about a certain subject or in election strategies to affect the outcome of political elections.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları |
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |