Aslında bir hitabet sanatı olan ‘iltifat’, topluluk karşısında
okunmak üzere düzenlenen kasidenin vazgeçilmez bir unsurudur. Muhatabı karşısında
şairin konumunu görmemizi sağlayan bu sanata, diğer bütün edebî ürünlerde de
rastlanır. Makale, klasik şiirde iltifatın izini süren uzun soluklu bir
çalışmanın devamı niteliğindedir.
Fuzulî’nin
kasidelerindeki bir anlatım özelliğini ele alan bu yazı, övgü şiirlerinin
önemli bir unsuru olan iltifat sanatını merkeze alarak, şairin Kanunî
Sultan Süleyman ile olan ilişkisine ışık tutuyor. Fuzulî’nin Türkçe Divan’ı
ve Leylâ vü Mecnûn mesnevîsinde, Kanunî’ye övgü olarak yazılmış toplam
beş kaside bulunuyor. Diğer bütün övgü şiirlerinde “iltifat” sanatına yer veren
şairin, bu beş şiirin dördünde söz konusu sanatı kullanmadığı görülüyor.
Makalede bu sıra dışı uygulamanın ne anlama geldiği üzerinde duruluyor.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 24 |