Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GROTESQUE BODIES AND SPACES IN ANGELA CARTER’S THE PASSION OF NEW EVE

Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 1/2, 119 - 128, 16.05.2018

Öz

Angela Carter’s widely-acclaimed novel The Passion of New
Eve is a dystopian text in which a bleak, rotten, and destructive setting
provides the backdrop for the problematization of such issues as
gender and politics, and the collapse of binaries. It is significant to
focus on the novel’s dismantling of binaries, especially in terms of the
problematized distinction between human and non-human, biological
body and machine, inside and outside, man-made and natural. Such
dismantling is especially manifest in the physical characterization of
Eve/lyn, the Mother, Zero, and Tristessa. All of these characters are
presented as forms of excess. Moreover, the spaces they inhabit
reinforce and perpetuate their excessiveness as well as grotesque
depictions. In this respect, this paper argues that grotesque bodies
embedded within grotesque landscapes in The Passion of New Eve
makes it possible to have an ecological discussion of the relationship
between the body and the environment. 

Kaynakça

  • BAKHTIN, MIKHAIL (1965), Rabelais and His World. Trans. H. Iswolsky. Indiana UP, Bloomington. CARTER, Angela (1982), The Passion of New Eve. Virago, London. DESCARTES, René (1995). Discourse on the Method and the Meditations. Trans. F. E. Sutcliffe. Penguin, London. GATENS, Moira (1996), Imaginary Bodies: Ethics, Power and Corporeality. Routledge, New York and London. MCAULEY, Alex (2008), “Surfing the Interzones: Posthuman Geographies in Twentieth Century Literature and Film.” Diss. U of North Carolina at Chapel Hill. MERCHANT, Caroline (1989), Ecological Revolutions: Nature, Gender, and Science in New England. U of North Carolina P, Chapel Hill. RUSSO, Mary (1994), The Female Grotesque: Risk, Excess and Modernity. Routledge, New York and London. THOMPSON, D (1997), The End of Time: Faith and Fear in the Shadow of the Millennium. Minerva, London.

ANGELA CARTER’IN YENİ HAVVA’NIN ÇİLESİ ADLI ROMANINDA GROTESK BEDENLER VE MEKANLAR

Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 1/2, 119 - 128, 16.05.2018

Öz

Angela Carter’ın geniş yankı uyandırmış olan Yeni Havva’nın
Çilesi adlı romanı, karanlık, çürümüş ve yıkıcı bir ortamın toplumsal
cinsiyet ve politika ile ikiliklerin çöküşü gibi meselelerin
sorunsallşatırılmasına arka plan oluşturduğu distopik bir metindir.
Romanın ikilikleri parçalarına ayırmasına odaklanmak – özellikle
insan ve insan olmayan, biyolojik beden ve makina, içerisi ve dışarısı,
insan eliyle yapılmış ve doğal gibi ikiliklerin arasındaki problematik
farklılık bağlamında odaklanmak – önemlidir. Bu parçalara ayırma
durumu özellikle Eve/lyn, Mother, Zero ve Tristessa adlı karakterlerin
fiziksel tasvirlerinde aşikardır. Bu karakterlerin hepsi “fazlalık”
biçimleri olarak sunulmaktadır. Dahası, işgal ettikleri mekanlar
bunların fazlalıklarını ve de grotesk tasvirlerini pekiştirip yeniden
üretmektedir. Bu bağlamda, bu makale Yeni Havva’nın Çilesi’ndeki
grotesk mekanlarda var olan grotesk bedenlerin, beden ve çevre arasındaki ilişkiyi ekolojik bir çerçevede tartışmaya olanak sağlamakta
olduğunu söylemektedir.

Kaynakça

  • BAKHTIN, MIKHAIL (1965), Rabelais and His World. Trans. H. Iswolsky. Indiana UP, Bloomington. CARTER, Angela (1982), The Passion of New Eve. Virago, London. DESCARTES, René (1995). Discourse on the Method and the Meditations. Trans. F. E. Sutcliffe. Penguin, London. GATENS, Moira (1996), Imaginary Bodies: Ethics, Power and Corporeality. Routledge, New York and London. MCAULEY, Alex (2008), “Surfing the Interzones: Posthuman Geographies in Twentieth Century Literature and Film.” Diss. U of North Carolina at Chapel Hill. MERCHANT, Caroline (1989), Ecological Revolutions: Nature, Gender, and Science in New England. U of North Carolina P, Chapel Hill. RUSSO, Mary (1994), The Female Grotesque: Risk, Excess and Modernity. Routledge, New York and London. THOMPSON, D (1997), The End of Time: Faith and Fear in the Shadow of the Millennium. Minerva, London.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Papatya Alkan Genca

Yayımlanma Tarihi 16 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 1/2

Kaynak Göster

APA Alkan Genca, P. (2018). GROTESQUE BODIES AND SPACES IN ANGELA CARTER’S THE PASSION OF NEW EVE. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1/2), 119-128.