Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ FİZİK, KİMYA VE BİYOLOJİ DENEYLERİNE YÖNELİK ALGILARININ METAFORLAR ARACILIĞI İLE İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 1, 153 - 174, 26.03.2019
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.475162

Öz

Bu çalışmada fen bilgisi
öğretmen adaylarının fizik, kimya ve biyoloji deneylerine yönelik algılarının
metaforlar aracılığı ile incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya fen bilgisi
eğitimi anabilim dalı 3. sınıfta öğrenim görmekte olan 68 öğretmen adayı
katılmıştır. Bu nitel araştırmada fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Öğretmen
adaylarından “Fizik deneyleri …………… gibidir. Çünkü ……………”, “Kimya deneyleri
…………… gibidir. Çünkü ……………”, “Biyoloji deneyleri…………… gibidir. Çünkü ……………”
cümlelerini tamamlamaları istenmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler
adlandırma, tasnif etme, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama
ve verileri bilgisayar ortamına aktarma olmak üzere beş aşamada analiz
edilmiştir. Öğretmen adaylarının ifade ettikleri metaforlar olumlu ve olumsuz
olmak üzere değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının fizik,
kimya ve biyoloji deneylerine yönelik algılarının olumlu olduğu anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aksakallı, A., Turgut, Ü. ve Salar, R. (2016). Modern fiziğe karşı negatif algılar ve yabancılaşma algısının nedenleri: Lisans öğrencileri üzerine nitel bir araştırma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 771-794.
  • Anılan, B. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının kimya kavramına ilişkinin metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – ENAD, 5(2), 6-27.
  • Arık, S. ve Benli-Özdemir, E. (2016). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen laboratuvarına yönelik metaforik algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 673-688.
  • Bağ, H. ve Küçük, M. (2017). Sınıf öğretmenliği lisans program öğrencilerinin fen bilimleri laboratuvar imajları. Route Educational and Social Science Journal, 4(2), 271-286.
  • Büyükekşi, C. ve Yavuz, S. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kimya algılarının incelenmesi. Journal of the Turkish Chemical Society, Section C: Chemical Education, 1(1), 107-118.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çepni, S. ve Ayvacı, H. Ş. (2011). Laboratuvar destekli fen ve teknoloji öğretimi. (Ed. Salih Çepni). İçinde Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (204-234). Ankara: Pegem Akademi.
  • Derman, A. (2014). Lise öğrencilerinin kimya kavramına yönelik metaforik algıları. Turkish Studies, 9(5), 749-776.
  • Dönmez-Usta, N. ve Ültay, N. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının “kimya” metaforlarının karşılaştırılması üzerine bir çalışma. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ksbd/article/view/5000160171 adresinden alınmıştır.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(1), 615-636.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gürbüzoğlu-Yalmancı, S. ve Aydın, S. (2013). Öğretmen adaylarının biyoloji kavramına yönelik metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 208-223.
  • Harman, G. ve Çökelez, A. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının kimya, fizik ve biyoloji kavramlarına yönelik metaforik algıları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46(46), 75-95.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd Edition). California: SAGE Publications.
  • Osborne, J., Simon, S. & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049-1079.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9,(19), 287-306.
  • Ulukök, Ş., Bayram, K. ve Selvi, M. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoloji kavramına ilişkin zihinsel imgeleri (Metafor analizi örneği). International Online Journal of Educational Sciences, 7(3), 244-259.
  • Yapıcı, İ. Ü. (2015). Lise öğrencilerinin biyoloji kavramına ilişkin metaforik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 139-147.
  • Yenice, N. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji eğitiminde laboratuvar uygulama yöntemleri. (Ed. Mustafa Aydoğdu ve Teoman Kesercioğlu). İçinde İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi (144-168). Ankara: Anı Yayıncılık .
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Beşeri Bilimler Sayısı
Yazarlar

Gonca Harman 0000-0002-9717-1150

Renan Şeker Bu kişi benim 0000-0003-0953-1177

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Harman, G., & Şeker, R. (2019). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ FİZİK, KİMYA VE BİYOLOJİ DENEYLERİNE YÖNELİK ALGILARININ METAFORLAR ARACILIĞI İLE İNCELENMESİ. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 153-174. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.475162