Bu araştırmada “Etkili Sosyal Bilgiler
Öğretmeni Algısı” öğretmen görüşleri
doğrultusunda incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu
bilim kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim
yılında devlet okullarında görev yapan toplam 13 (7 kadın-6 erkek) sosyal
bilgiler öğretmeni oluşturmuştur. Çalışma grubunun belirlenmesinde maksimum
çeşitlilik örnekleme tekniği kullanılmış ve çeşitli mesleki kıdeme sahip
öğretmenlere ulaşılmıştır. Görüşme tekniği ile veriler toplanmış, görüşmelerde
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik
analizi kullanılmış, etkili sosyal bilgiler öğretmenlerinin “ders içinde”,
“ders dışında” ve “okul dışında” sahip oldukları özellikler, öğretmen algıları
doğrultusunda tespit edilmiştir. Öğretmenlerin görüşlerine göre etkili sosyal
bilgiler öğretmeninin “model olan”, “gündemden haberdar”, “bireysel
farklılıklara vurgu yapan”, “siyaset ve vatandaşlık bilgisi ile demokrasi
kültürüne sahip”, “yol gösteren”, “lider olan” özelliklere sahip olduğu
belirlenmiştir. Etkili sosyal bilgiler öğretmeni algısı, alanyazında ifade
edilen “etkili öğretmen” özellikleriyle örtüşmektedir. Ancak öğretmen
görüşlerine göre “ülke, millet, tarih sevgisi” ve kullanılan yöntemlerin
örneklendirilmesi konuları öğretmenler tarafından bazı nedenler ifade edilerek
detaylı bir şekilde ele alınamamaktadır.
etkili öğretmen sosyal bilgiler öğretmeni öğretmen algısı olgu bilim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Beşeri Bilimler Sayısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 3 |