Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Prospective Turkish Teachers Academic Literacy and Technology Proficiency Self-Assessments

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 3, 325 - 343, 24.09.2021
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.975296

Öz

The aim of this study is to examine the relationship between prospective Turkish teachers' academic literacy and technology proficiency self-assessment. In this context, the opinions of 171 pre-service teachers from different grade levels of Pre-Service Turkish Language Teachers of a state university in the west of Turkey were consulted. The relational screening method, which is one of the quantitative research methods, was used. According to the analyzes, it was concluded that the academic literacy levels of the participants and their self-evaluation of technology proficiency were at a high level. Significant differences were investigated with the variables of gender, class level and academic standing. It was concluded that there is a moderate, positive and significant relationship between the academic literacy levels of prospective Turkish teachers' and their self-evaluation of technology proficiency.

Kaynakça

  • Akbay, S., ve Gizir, C. (2010). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-78.
  • Akkaya, A., ve Toprak, F. (2020) Görsel okuryazarlık karikatürlerle Türkçe dersi işleme süreci. Elazığ:Asos yayıncılık
  • Arcagök, S. (2020). Öğretmenlerin dijital vatandaşlığa yönelik algılarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 534-556.
  • Aydın, F. (2010). Akademik başarının yordayıcısı olarak akademik güdülenme, özyeterlik ve sınav kaygısı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Baş, B., ve Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi 6(3), 827 - 839.
  • Bayat, N. (2014). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme düzeyleri ile akademik yazma başarıları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 39(173).
  • Branscomb, A. W. (1981). Knowing how to know. Science, Technology & Human Values, 6(36), 5– 9.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem akademi.
  • Christensen, R., ve Knezek, G. (2017). Validating the technology proficiency self-assessment questionnaire for 21st century learning (TPSA C-21). Journal of Digital Learning in Teacher Education, 33(1), 20-31.
  • Demir, S. ve Deniz, H. (2020). Akademik okuryazarlık ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1366-1379.
  • Doru, M. N. (2018). Akademik okuryazalık. M. Öztürk (Ed.) Sosyal bilimlerde etik sorunlar içinde.. Ankara: Nobel.
  • Ekmekçi, V. (2018) Akademik Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi süreci içerisinde dinleme öğrenme alanına yönelik bir eylem araştırması. Aydın Tömer Dil Dergisi, 3(1), 21-46.
  • Elkıran, Y.M. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanımlarının İncelenmesi. International Journal of Innovative Approaches in Education, 1(1), 45-58.
  • Elmborg, J. (2006). Critical information literacy: Implications for instructional practice. The Journal of Academic Librarianship, 32(2). 117-220.
  • Erdin, Y. (2021). Factors affecting perceived technology proficiency of Turkish teachers of English in the light of 21st century learning Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Fidan, M., Debbağ, M. ve Çukurbaşı, B. (2020). Technology proficiency self-assessments of teachers becoming professional in the 21st century: A scale adaptation study. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10(2), 465-492.
  • Geçgel, H., Kana, F., Öztürk, N. E., ve Akkaş, İ. (2020). Öğretmen adaylarının okuma motivasyonları ve sosyal medyaya özgü epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 478-507.
  • George, D., ve Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı). GEN, Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Güneş, F. (2019). Okuryazarlık yaklaşımları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 4(3), 224-246.
  • Güzel, A., ve Karadağ, Ö. (2013). Anlatma becerileri açısından “Türkçe Dersi Öğretim Programı (6, 7, 8. Sınıflar)” na eleştirel bir bakış. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 45-52.
  • Halitoğlu, V. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akademik dinleme becerisinin geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 21.
  • İncel, C. (2021). Okul yöneticilerinin teknoloji kullanım yeterliğine ilişkin algıları. Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara:Nobel yayın dağıtım.
  • Karatay, H. (2011). 4+1 planlı yazma ve değerlendirme modelinin öğretmen adaylarının yazılı anlatım tutumlarını ve yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(3), 1029-1047.
  • Kurudayıoğlu, M., ve Çimen, L. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin akademik yazılarında etkileşimli üstsöylem belirleyicilerinin kullanımı. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(31), 3899-3923.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., ve Larkin, K.C. (1986). Self-efficacy in the prediction of academic performance and perceived career options. Journal of Counseling Psychology, 33, 265-269.
  • Miller, J. D. (1983). Scientific literacy: A conceptual and empirical review. Daedalus, 29-48.
  • Özbay, M., ve Özdemir, O. (2014). Türkçe öğretim programı için bir öneri:dijital okuryazarlığa yönelik amaç ve kazanımlar. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(2), 31-40.
  • TDK, (2021) https://sozluk.gov.tr/ erişim tarihi:20.03.2021
  • Temizyürek, F., ve Balcı, A. (2015). Cumhuriyet dönemi ilköğretim okulları türkçe programları. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • UN, (2015) General Assembly Resolution A/RES/70/1. Transforming Our World, the 2030 Agenda for Sustainable Development. internet adresi: http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E. (erişim tarihi:27.03.2021).
  • UNESCO, (2021) Literacy internet adresi: https://en.unesco.org/themes/literacy erişim tarihi:27.03.2021
  • UNESCO. (1968). Literacy: 1965–1967, Paris:UNESCO.
  • Ustabulut, M. Y. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının yaşam becerileri ile ilgili görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1) , 205-219.

Türkçe Öğretmeni Adaylarının Akademik Okuryazarlık Düzeyleri ile Teknoloji Yeterliği Öz-Değerlendirmeleri Arasındaki İlişki

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 3, 325 - 343, 24.09.2021
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.975296

Öz

Bu araştırmada Türkçe öğretmeni adaylarının akademik okuryazarlık düzeyleri ile teknoloji yeterliği öz-değerlendirmeleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Bu kapsamda Türkiye’nin batısındaki bir devlet üniversitesinin Türkçe öğretmenliği programındaki 171 öğretmen adayının yanıtları toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Akademik Okuryazarlık Ölçeği” ve “21. Yüzyıl Öğrenmelerinde Teknoloji Yeterliliği Öz-değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Analizler doğrultusunda Türkçe eğitimi öğretmen adaylarının akademik okuryazarlık düzeyleri ile teknoloji yeterliği öz-değerlendirmelerinin yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre erkek katılımcıların akademik okuryazarlık düzeyleri daha yüksektir. Cinsiyet değişkenine göre teknoloji yeterliğinde anlamlı fark göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf düzeyi değişkenine göre akademik okuryazarlık düzeyleri ile teknoloji yeterliği öz-değerlendirmelerinde anlamlı fark göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Akademik başarı düzeyi değişkenine göre akademik okuryazarlık düzeylerinde ve teknoloji yeterliğinde anlamlı fark görülmüştür. Türkçe öğretmeni adaylarının akademik okuryazarlık düzeyleri ile teknoloji yeterliği öz-değerlendirmeleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbay, S., ve Gizir, C. (2010). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-78.
  • Akkaya, A., ve Toprak, F. (2020) Görsel okuryazarlık karikatürlerle Türkçe dersi işleme süreci. Elazığ:Asos yayıncılık
  • Arcagök, S. (2020). Öğretmenlerin dijital vatandaşlığa yönelik algılarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 534-556.
  • Aydın, F. (2010). Akademik başarının yordayıcısı olarak akademik güdülenme, özyeterlik ve sınav kaygısı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Baş, B., ve Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi 6(3), 827 - 839.
  • Bayat, N. (2014). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme düzeyleri ile akademik yazma başarıları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 39(173).
  • Branscomb, A. W. (1981). Knowing how to know. Science, Technology & Human Values, 6(36), 5– 9.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem akademi.
  • Christensen, R., ve Knezek, G. (2017). Validating the technology proficiency self-assessment questionnaire for 21st century learning (TPSA C-21). Journal of Digital Learning in Teacher Education, 33(1), 20-31.
  • Demir, S. ve Deniz, H. (2020). Akademik okuryazarlık ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1366-1379.
  • Doru, M. N. (2018). Akademik okuryazalık. M. Öztürk (Ed.) Sosyal bilimlerde etik sorunlar içinde.. Ankara: Nobel.
  • Ekmekçi, V. (2018) Akademik Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi süreci içerisinde dinleme öğrenme alanına yönelik bir eylem araştırması. Aydın Tömer Dil Dergisi, 3(1), 21-46.
  • Elkıran, Y.M. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanımlarının İncelenmesi. International Journal of Innovative Approaches in Education, 1(1), 45-58.
  • Elmborg, J. (2006). Critical information literacy: Implications for instructional practice. The Journal of Academic Librarianship, 32(2). 117-220.
  • Erdin, Y. (2021). Factors affecting perceived technology proficiency of Turkish teachers of English in the light of 21st century learning Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Fidan, M., Debbağ, M. ve Çukurbaşı, B. (2020). Technology proficiency self-assessments of teachers becoming professional in the 21st century: A scale adaptation study. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10(2), 465-492.
  • Geçgel, H., Kana, F., Öztürk, N. E., ve Akkaş, İ. (2020). Öğretmen adaylarının okuma motivasyonları ve sosyal medyaya özgü epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 478-507.
  • George, D., ve Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı). GEN, Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Güneş, F. (2019). Okuryazarlık yaklaşımları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 4(3), 224-246.
  • Güzel, A., ve Karadağ, Ö. (2013). Anlatma becerileri açısından “Türkçe Dersi Öğretim Programı (6, 7, 8. Sınıflar)” na eleştirel bir bakış. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 45-52.
  • Halitoğlu, V. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akademik dinleme becerisinin geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 21.
  • İncel, C. (2021). Okul yöneticilerinin teknoloji kullanım yeterliğine ilişkin algıları. Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara:Nobel yayın dağıtım.
  • Karatay, H. (2011). 4+1 planlı yazma ve değerlendirme modelinin öğretmen adaylarının yazılı anlatım tutumlarını ve yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(3), 1029-1047.
  • Kurudayıoğlu, M., ve Çimen, L. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin akademik yazılarında etkileşimli üstsöylem belirleyicilerinin kullanımı. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(31), 3899-3923.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., ve Larkin, K.C. (1986). Self-efficacy in the prediction of academic performance and perceived career options. Journal of Counseling Psychology, 33, 265-269.
  • Miller, J. D. (1983). Scientific literacy: A conceptual and empirical review. Daedalus, 29-48.
  • Özbay, M., ve Özdemir, O. (2014). Türkçe öğretim programı için bir öneri:dijital okuryazarlığa yönelik amaç ve kazanımlar. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(2), 31-40.
  • TDK, (2021) https://sozluk.gov.tr/ erişim tarihi:20.03.2021
  • Temizyürek, F., ve Balcı, A. (2015). Cumhuriyet dönemi ilköğretim okulları türkçe programları. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • UN, (2015) General Assembly Resolution A/RES/70/1. Transforming Our World, the 2030 Agenda for Sustainable Development. internet adresi: http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E. (erişim tarihi:27.03.2021).
  • UNESCO, (2021) Literacy internet adresi: https://en.unesco.org/themes/literacy erişim tarihi:27.03.2021
  • UNESCO. (1968). Literacy: 1965–1967, Paris:UNESCO.
  • Ustabulut, M. Y. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının yaşam becerileri ile ilgili görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1) , 205-219.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Beşeri Bilimler Sayısı
Yazarlar

Yusuf Mete Elkıran 0000-0001-8372-8555

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Elkıran, Y. M. (2021). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Akademik Okuryazarlık Düzeyleri ile Teknoloji Yeterliği Öz-Değerlendirmeleri Arasındaki İlişki. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 325-343. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.975296